bjorneoen Skrevet November 6, 2013 Skrevet November 6, 2013 Hei! Jeg og brodern har skaffet oss en BMW E34 525i M20B25 1988 modell som har gått 265 tusen km som har blitt rolig kjørt av gammel pensjonist! Den skal i hovedsak brukes som isbanebil og vil bli kjørt på prøveskilt pågrunn av at bilen er utendlansk og er ikke tollet inn i norge! Bilen har stått stille i ca 3 år og vært brukt lite de siste årene generelt. Da vi skulle hente bilen så funket den helt fint og ingen feil som vi kunne se. Da vi hadde prøvd den litt og den hadde blitt varm og gikk på tomgang så kom oljelampen på og feilmelding om dårlig oljetrykk! Vi fikk vite at oljen ikke var byttet på 3 år så det kunne være derfor. Bytta til ny olje og nytt filter, og oljetrykk meldingen forsvant og motoren hørtes mye bedre ut. Den gamle oljen var som vann..! Hva bør egentlig skiftes på bilen for å få den i skikkelig god stand med tanke på at den har stått lenge stille? Burde vi å bytte flere filter? tennplugger? kjølevæske? osv? Et problem vi har med bilen er at den har en tendens til å bli litt varm.. Motoren hadde visst gått varm en gang for mange år siden og han vi kjøpte bilen av hadde byttet topppakning selv. Motoren holder helt fin temperatur ved vanlig kjøring, men ved hard kjøring og mye tomgang så stiger nålen opp til ca 3/4 og da er det jo ikke sånn kjempelangt unna den røde streken.. Da pleier vi bare kjøre rolig en stund og så kjøler den seg ned! Men skulle gjerne funnet ut av feilen da den skal brukes til isbanekjøring og vil da sikkert bli litt varm.. Hva kan dette være et tegn på? Hvordan kan vi fikse dette? Hørt mye snakk om at det kan være enten en dårlig/treg termostat eller "fan clucthen" (hva er det?) Kjølevæsken er heller ikke byttet på 3 år, vil det hjelpe å bytte den tror dere? Tett radiator? Noen tips til hvordan vi kan få bilen til å opprettholde normal temperatur selv ved litt påkjenning og litt hard kjøring? Arornegeawarl reagerte på dette 1
Thundercoil Skrevet November 6, 2013 Skrevet November 6, 2013 Ville byttet alt av filtre og tennplugger i første omgang. Kjølevæsken bør byttes sånn cirkus annethvert år. Sikkert dårlig termostat. Fan clutch er viskosekobling. Det er bare den koblingen midt på staget til motorviften. Ellers kan dere se over foringer og bremser, reimer osv. Kanskje gummien er morken, rustne bremser osv.
bjorneoen Skrevet November 6, 2013 Forfatter Skrevet November 6, 2013 Ville byttet alt av filtre og tennplugger i første omgang. Kjølevæsken bør byttes sånn cirkus annethvert år. Sikkert dårlig termostat. Fan clutch er viskosekobling. Det er bare den koblingen midt på staget til motorviften. Ellers kan dere se over foringer og bremser, reimer osv. Kanskje gummien er morken, rustne bremser osv. Okei takk skal du ha! Da skal vi se over det! Nesten ikke rust på bilen heller, utrolig nok til å være så gammel og til å ha stått så lenge! Da blir det tennplugger, luftfiler, termostat og kjølevæske i første omgang! Hvordan kan jeg sjekke om viskosekoblingen er dårlig? Hvordan kan den bli dårlig egentlig?
mege34 Skrevet November 12, 2013 Skrevet November 12, 2013 Viskosen blir slitt med tiden. Du kan teste den ved og ta en avis på viften når motor går ( forsiktig inn fra siden) Når motor er kald skal du lett klare å holde viften igjen, men ved varm motor skal denne "tighte" seg og du skal ikke klare å holde den med en avis.. Allså hvis du holder den igjen ved varm motor så er den gåen og du kan bestille ny på ebay.. Kan være derfor motor blir varm på tomgang da det er denne som skal kjøle den ned. Hadde samme problem på min ganmle. Byttet og d var aldri problem igjen. sendt from my unicorn using tapatalk
bjorneoen Skrevet November 12, 2013 Forfatter Skrevet November 12, 2013 Viskosen blir slitt med tiden. Du kan teste den ved og ta en avis på viften når motor går ( forsiktig inn fra siden) Når motor er kald skal du lett klare å holde viften igjen, men ved varm motor skal denne "tighte" seg og du skal ikke klare å holde den med en avis.. Allså hvis du holder den igjen ved varm motor så er den gåen og du kan bestille ny på ebay.. Kan være derfor motor blir varm på tomgang da det er denne som skal kjøle den ned. Hadde samme problem på min ganmle. Byttet og d var aldri problem igjen. sendt from my unicorn using tapatalk Okei takk! Da skal jeg sjekke det!
bjorneoen Skrevet November 12, 2013 Forfatter Skrevet November 12, 2013 Noen som har noen tips til hvordan vi kan øke ytelsen på denne bilen da billigst mulig?
stig. Skrevet November 13, 2013 Skrevet November 13, 2013 Noen som har noen tips til hvordan vi kan øke ytelsen på denne bilen da billigst mulig? bytte motor
mege34 Skrevet November 13, 2013 Skrevet November 13, 2013 Noen som har noen tips til hvordan vi kan øke ytelsen på denne bilen da billigst mulig? Pustehjelp sendt from my unicorn using tapatalk
bjorneoen Skrevet November 14, 2013 Forfatter Skrevet November 14, 2013 Pustehjelp sendt from my unicorn using tapatalk Noen forslag til det da?
mege34 Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Noen forslag til det da? jeg har nok ikke nok kunnskap om det til å prøve å lære nokken så kan nok ikke hjelpe med det. samtidig så tror jeg jo det er mulig å lese å studere det grunnleggende og handle inn en "prøvemotor" for så og prøve seg frem derfra. gitt at interessen,litt kunnskap og litt logikk er på plass fra før av
bjorneoen Skrevet November 19, 2013 Forfatter Skrevet November 19, 2013 jeg har nok ikke nok kunnskap om det til å prøve å lære nokken så kan nok ikke hjelpe med det. samtidig så tror jeg jo det er mulig å lese å studere det grunnleggende og handle inn en "prøvemotor" for så og prøve seg frem derfra. gitt at interessen,litt kunnskap og litt logikk er på plass fra før av Takk for svar!
bjorneoen Skrevet November 19, 2013 Forfatter Skrevet November 19, 2013 Trenger litt hjelp angående abs systemet på bilen.. Vi trodde først vi ikke hadde abs på denne bilen da det er en 88 modell, men så la jeg merke til at det står jo abs på en gul lamp i instrumentpanelet, og senere så jeg jo også abs aggregatet i motorrommet som bekrefter at vi faktisk har ABS på denne bilen! Problemet er bare at abs'n funker ikke! Abs lampen slukker like etter start, som jo er et tegn på at alt skal jo være i orden, men det fungerer ikke.. Hjulene låser seg og det er ikke noe abs funksjonalitet i det hele tatt.. Sjekket sikringer men ingen har ryki som jeg kunne se. Så det er ikke noe abs, tror sikringene er i orden og det er heller ingen abs lampe som lyser! Prøvde også å diagnostisere ABS enheten med carsoft 6.5, men fikk bare "the module is not responding".. det fikk jeg forøvrig på mange av de andre også så kan være noe feil med carsoften også eller at det rett og slett ikke lot seg diagnostisere. Hva kan dette være? og hvordan får vi fiksa abs'n vår? Takker for svar!
528iE12 Skrevet November 22, 2013 Skrevet November 22, 2013 Trenger litt hjelp angående abs systemet på bilen.. Vi trodde først vi ikke hadde abs på denne bilen da det er en 88 modell, men så la jeg merke til at det står jo abs på en gul lamp i instrumentpanelet, og senere så jeg jo også abs aggregatet i motorrommet som bekrefter at vi faktisk har ABS på denne bilen! Problemet er bare at abs'n funker ikke! Abs lampen slukker like etter start, som jo er et tegn på at alt skal jo være i orden, men det fungerer ikke.. Hjulene låser seg og det er ikke noe abs funksjonalitet i det hele tatt.. Sjekket sikringer men ingen har ryki som jeg kunne se. Så det er ikke noe abs, tror sikringene er i orden og det er heller ingen abs lampe som lyser! Prøvde også å diagnostisere ABS enheten med carsoft 6.5, men fikk bare "the module is not responding".. det fikk jeg forøvrig på mange av de andre også så kan være noe feil med carsoften også eller at det rett og slett ikke lot seg diagnostisere. Hva kan dette være? og hvordan får vi fiksa abs'n vår? Takker for svar! Så bra! ABS suger når man skal kjøre ordentlig... Det kan jo være en sensor ved et av hjulene som er kaput, eller bare dårlig kontakt i den...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå