Gå til innhold

Sveise uten gass (rørtråd)


argi520dat
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med MIG/MAG uten gass, altså sånn som f.eks Biltema selger?

Er til tynnplate bruk.

 

 

Jeg har prøvd dette; hadderuste hull i reservehjulsbrønnen så brutke tynnplate og sånn sveising du refererer til. Det fungerte helt ok. Ble ikke veldig pent med bare sveisingen(pga det blir store klumper mange steder), men hvis du sliper det pent slik jeg gjorde, og legger en god stålsparkel over så det blir gjevnt; så får du til slutt et bra resultat. 

 

Gass-sveising er absolutt best, men dette fungerer på "små operasjoner" :)

 

Håper dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dette apparatet selv for noen år siden.

Det er som de fleste sier greit nok til å tette noen hull med,men ikke noe særlig hvis du skal sveise mye tynnplater.

Blir klumpete og sprø sveis,og må pusse mye etterpå.

 

Så har du planer om å sveise litt mer enn bare her og der ville jeg kjøpt et magapparat og ei 5L kjøpeflaske fra Felleskjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flusstrådapperat fra biltema går utmerket å bruke dersom det blir stilt inn riktig men du kan ikke sveise så lange tråder om gangen på tynnplate for da vil det slå seg på grunn av varmen. Pass også på å kjøpe riktig flusstråd til hva du skal sveise, jeg har brukt de apparatene til både tynnplate og tykkere gods uten problemer men regn med en god del sliping ved sveising av tynnplater.

Øving gjør mester, still inn apparatet på noen prøvestykker så kommer det av seg selv. Å nei sveisen blir ikke sprø om det blir riktig gjort ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har erfart er rørtråden fra biltema bare dritt. Det jeg vet jeg gjorde feil den gangen jeg prøvde, var å ikke snu polariteten på apparatet. For sveising med gass skal man sveise elektropositivt, altså at jording er negativ, og med rørtråd skal man sveise elektronegativt, positiv "jording". Felleskjøpet selger ikke 5kg kjøpeflasker med sveisegass, bare 1kg CO2 flasker til drøye 300kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flusstrådapperat fra biltema går utmerket å bruke dersom det blir stilt inn riktig men du kan ikke sveise så lange tråder om gangen på tynnplate for da vil det slå seg på grunn av varmen. Pass også på å kjøpe riktig flusstråd til hva du skal sveise, jeg har brukt de apparatene til både tynnplate og tykkere gods uten problemer men regn med en god del sliping ved sveising av tynnplater.

Øving gjør mester, still inn apparatet på noen prøvestykker så kommer det av seg selv. Å nei sveisen blir ikke sprø om det blir riktig gjort ;-)

 

Dersom du gjør det rett blir det minimalt med sliping :)

 

 

Som nevnt går det i nød, anbefaler mye heller apperat med dekkgass. Sveising går stort sett på sveiseren, men dekkgass er mye mere egnet for bilsveising, husk også at til mere porer/dårligere sveis du har til større kjangs er det for at rusta kommer igjen. For ordens skyld kan jeg si at dersom dere sveiser med mye porer/en sveis som ikke er pen er det liksom ikke så mye poeng, for da ruster sveisen rett og slett innenifra og ut.

 

Kjøp deg ett brukt apperat fra kemppi, migatronic elns og kjøp egen flaske. Foreksempel kombiapperatene er svært medgjørlige og lette å dra med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall 5L mison 18 flaske som jeg kjøpte på Felleskjøpet for ca 2500,- for et par år siden.   Er det slutt på dette kanskje?

 

Hva mener du man må gjøre for å unngå å få sprø sveis?

Jeg synes dette apparatet ikke er noe særlig pga mateverket som hakker og går ujevnt.

Men så er jeg vant til langt dyrere og bedre apparater på jobb.

Kjøpte et billig Migatronic rally apparat,dette er hvertfall en drøm å sveise med i forhold til nongass apparatet til Biltema.

 

Igår fant jeg faktisk et Telwin Bimax 105 apparat på dynga,så nesten ikke brukt ut engang :)

Ikke sveiset noe med det enda,kun sjekket at det virket. Skal se hvordan dette er i forhold til Tema sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...