BJ Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Hei Har vært så heldig å finne en ukjent bolt liggende løst i motorrommet etter et lite tilfredsstillende verkstedbesøk. Noen som kan hjelpe meg å i identifisere hvor denne bolten hører hjemme? Har lagt ved bilde som illustrerer størrelse. I tillegg står det: VERBUS 8.8 på hodet på bolten. Bilen er en e39 med M52B20TU motor. På forhånd takk! OWETSTEADDY reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 8.8 angir bare styrkeklassen på bolten. Googling av "Verbus" gav meg dette; VERBUS is the designator for a hex-head screw made according to DIN 933 (German Industrial Standard, abbreviated DIN = Deutsche Industrienorm). It means that the screw is press-fitted with a toothed lock washer.There's a much better known designator in Germany - INBUS. That designates a internal hex-head screw - called Allen bolt in the U.S., I believe.The interesting question is: what does VERBUS and INBUS actually stand for in terms of language? Anbody know? Så akkurat det er bare en typebetegnelse for den type bolt. Hva fikk du gjort på verkstedet? Den kan minne om boltene som holder foringer på stag i chassifester. Når man bytter stag følger det med nye bolter, så den skal i såfall være til overs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BJ Skrevet November 12, 2013 Forfatter Share Skrevet November 12, 2013 Hva som ble gjort på verkstedet er noe ukjent... Skulle i utgangspunktet skifte viftereim + strammere, men etter bilen ble tilbakelevert hadde den mange merkelig symptomer. Misstenker at det har blitt skrudd i motoren, da dekslet over motoren ikke lenger passe i skruehull samt det manglet 3 muttrer på innsuget... Det ble påstått defekt toppaking, og ut fra oppførsel til verksted kan det virke som de ha påbegynt arbeid før avklaring med kunde. At deksel og mutrer mangler, samt at løse skruer finnes her og der kan tyde på hastverk i sammenskruingen... Symptomer som dukket opp etter verkstedbesøk: - Ujavn gange på tomgang - Ulyd (klunkelyd) fra motor når rpm dropper fra 200-1000rpm på tomgang Mistenker derfor at bolten hører til en eller an plass i motorrommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Ser ut som det er bolten til løpehjul og dynamo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BJ Skrevet November 12, 2013 Forfatter Share Skrevet November 12, 2013 Ser ut som det er bolten til løpehjul og dynamo. Det hørtes ut til å kunne være sannsynlig. Kjenner du/dere til om ny bolt pleier medfølge når løpehjul blir skiftet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveinsag Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Bolter pleier å følge med på løpehjul, på grunn av fare for strekk i bolten, samt at "låsefunksjonen" på o-ringen er blitt dårlig. For min del ser dette ut som en bolt til dynamo eller starter, er ikke så mange steder du får brukt en så lang bolt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Løpehjul og dynamo sitter med samme bolt;) og nei, det følger ikke med. Men verksteder pleier som regel å ha slike bolter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BJ Skrevet November 12, 2013 Forfatter Share Skrevet November 12, 2013 Takker for innspill. Ut fra hva jeg kan se er det bolt nr. 11 på dette bildet: http://gsbildeler.no/bilder/8985, dette da bolten jeg har liggende er en M8x105mm som denne også skal være. For meg ser det ikke ut som den holder dynamo eller løpehjul, men at den går imellom disse? Noen som har formening for hva funksjonene til denne bolten er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Kan bekrefte at det er mest sannsynlig bolten til det løpehjulet som er ved dynamo/selve dynamo. Byttet vannpumpe, reim og løpehjul på min 523 med M52B25 motor og der var det en slik bolt Se på tegninene på realoem, så sjekker du hvilken lengde og dim den skal være. Er det likt så kan du anta med grei sikkerhet at det er den bolten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hefre auto Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 har en slik bolt på e39 til brodern, den er med i festet til dynamo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå