Gå til innhold

Hvem kan identifsere ukjent bolt? (e39)


BJ
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har vært så heldig å finne en ukjent bolt liggende løst i motorrommet etter et lite tilfredsstillende verkstedbesøk.

 

Noen som kan hjelpe meg å i identifisere hvor denne bolten hører hjemme?

Har lagt ved bilde som illustrerer størrelse. I tillegg står det: VERBUS 8.8 på hodet på bolten.

 

 

Bilen er en e39 med M52B20TU motor.

 

På forhånd takk! :)

 

 

post-39143-0-77625700-1384253944_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8.8 angir bare styrkeklassen på bolten. Googling av "Verbus" gav meg dette;

 

VERBUS is the designator for a hex-head screw made according to DIN 933 (German Industrial Standard, abbreviated DIN = Deutsche Industrienorm). It means that the screw is press-fitted with a toothed lock washer.

There's a much better known designator in Germany - INBUS. That designates a internal hex-head screw - called Allen bolt in the U.S., I believe.

The interesting question is: what does VERBUS and INBUS actually stand for in terms of language? Anbody know?

Så akkurat det er bare en typebetegnelse for den type bolt.

 

Hva fikk du gjort på verkstedet? Den kan minne om boltene som holder foringer på stag i chassifester. Når man bytter stag følger det med nye bolter, så den skal i såfall være til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som ble gjort på verkstedet er noe ukjent...

 

Skulle i utgangspunktet skifte viftereim + strammere, men etter bilen ble tilbakelevert hadde den mange merkelig symptomer.

 

Misstenker at det har blitt skrudd i motoren, da dekslet over motoren ikke lenger passe i skruehull samt det manglet 3 muttrer på innsuget...

Det ble påstått defekt toppaking, og ut fra oppførsel til verksted kan det virke som de ha påbegynt arbeid før avklaring med kunde. At deksel og mutrer mangler, samt at løse skruer finnes her og der kan tyde på hastverk i sammenskruingen...

 

Symptomer som dukket opp etter verkstedbesøk:

- Ujavn gange på tomgang

- Ulyd (klunkelyd) fra motor når rpm dropper fra 200-1000rpm på tomgang

 

Mistenker derfor at bolten hører til en eller an plass i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolter pleier å følge med på løpehjul, på grunn av fare for strekk i bolten, samt at "låsefunksjonen" på o-ringen er blitt dårlig.

For min del ser dette ut som en bolt til dynamo eller starter, er ikke så mange steder du får brukt en så lang bolt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

 

Ut fra hva jeg kan se er det bolt nr. 11 på dette bildet: http://gsbildeler.no/bilder/8985, dette da bolten jeg har liggende er en M8x105mm som denne også skal være.

For meg ser det ikke ut som den holder dynamo eller løpehjul, men at den går imellom disse?

 

Noen som har formening for hva funksjonene til denne bolten er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det er mest sannsynlig bolten til det løpehjulet som er ved dynamo/selve dynamo. Byttet vannpumpe, reim og løpehjul på min 523 med M52B25 motor og der var det en slik bolt :)

 

Se på tegninene på realoem, så sjekker du hvilken lengde og dim den skal være. Er det likt så kan du anta med grei sikkerhet at det er den bolten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...