Gå til innhold

Mye kondens i oljen etter å ha stått ubrukt noen uker i ganske fuktig vær?

camxer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Nå har det vært slik at bimmeren (E39 523ia M52B25 1998mod), har stått ute i sikkert litt over en måned med veldig lite bruk.

Det er snakk om kanskje en 3mil en gang i uken og en eller to turer på 2-3km (til butikken osv).

Skulle sjekke oljenivået idag og det var ca 2cm over maks på peilepinnen!

Jeg aner ikke hvor mange liter dette er, men kan det være kondens siden det har vært veldig fuktig vær og den har stått lenge? Sist gang jeg sjekket var oljenivået akkuratt på maks og det var før den ble "parkert".

Tok den på en skikkelig tur på fjellet på vei hjem idag for å få den god og varm og nå er oljenivæt tilbake på maks igjen etter bilen fikk stå litt.

Kan det være mulig at det kan danne seg så mye kondens i oljen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen fikk stå i tre timer i kanskje 5 grader, så antar at det var nærme nok. Kan måle senere ikveld og se om det blir forskjell da :)

Forresten, er 2cm ekstra på peilepinnen farlig mye? Tenkte å tappe av litt, men det hagler og regner i hele dag  så langt og er uten garasje for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tviler på at du har fått 2 cm med kondens uten at motoren har vært i drift, anbefaler at du kjører motoren varm og måler på nytt på flatt underlag. Dersom oljen begynner å bli grå/hvit så er det kondens, er den fortsatt blank/svart så er det ren olje. Lukter oljen bensin/diesel så er det kommet bensi/diesel i oljen. Er oljen grå eller lukter noe annet en olje   ---  viktig --- bytt olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, oljen ble byttet for en halvannen måned siden, så den er brun og fin. Har aldri sett antydning til "yoghurt" og den lukter heller ikke bensin da jeg sjekket nå nettopp. Nivået ligger fortsatt på maks og det er flatt der den står.

Motoren (M52B25)  fikk byttet veivhusventilasjon for litt over ca. 1.5 år siden, men kan det ha noe med saken å gjøre? Tok ut peilepinnen med motoren i gang for å sjekke om den trakk inn eller ut noe, men kjente ingenting på fingeren. Akkuratt som det var ingen under/overtrykk. Skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av dette nå. Tok en liten tur med bilen igår før jeg la meg og sjekket idag om morgenen og det viste seg at hele plast "enden" der man måler på peilepinnen var dekket med olje.

Tørket av og målte igjen to-tre ganger og merket at oljen dekker ikke hele plasten lenger og stopper på maks, men helt på "toppen" av plasten der den har større dim var det en god del olje.

Ser ut som oljen kommer lenger opp peilepinnerøret enn den skal når motoren er på/skrus av? Betyr dette at veivhusventilasjonen er dårlig igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så trur jeg du ikke har noe problem, er olja fin (utseende) så anbefaler jeg deg å bare kjøre. Hvis du har byttet veivhus ventilasjonen så er denne også grei.

Når det gjelder nivå på peilepinnen så skal det så lite til for at du får forskjellige svar hver gang du måler, du skal i utgangspunktet måle oljen når bilen står på et plant område (i vater) og med helst kald motor. Tørk av pinnen før du måler, da skal du få et noenlunde rett svar. Hvis oljen er "litt" over maks betyr ikke så mye, men snakker vi om flere milimeter så bør man tappe av litt. Igjen - kjør... :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over hvordan man skal måle oljenivået hehe. Fikk bare panikk når jeg plutselig så at hele den plastdelen på peilepinnen var nærmest druknet i olje. 

Syntes fortsatt dette er litt rart siden i de to årene jeg har eid bilen, er det første gang jeg opplever noe slik, så noe må ha forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...