Gå til innhold

Min nye F11 tapper seg for strøm pga småkjøring


Lars Erik Jensen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg kjører mye korte turer med min F11 2013. Allerede etter 3000km så får jeg indikator på at batteriet har lite strøm(spenning, volt, ampere??)

 

Jeg har en slik CTEK lader som skal være bra som jeg bruker til vedlikeholdslading. Det jeg gjerne kunne tenke meg å vite er følgende:

 

Hvordan måler jeg den faktiske kapasiteten på batteriet? Altså hvor mange % fulladet det er. Hvor mye er fulladet batteri?

 

Som dere skjønner så er dette noe jeg ikke skjønner meg så mye på :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12,60 volt på et batteri som ikke brukes er 100% oppladet.

Trekk deretter ifra 0,022 volt per grad kaldere enn +20 grader.

11,70 volt på et batteri, betyr at det er tomt. Alt under det, kan ødelegge batteriet.

 

Men hvor lenge har du koblet CTEK lader til om gangen, og er den ferdig ladet når du tar den av?

Hvilken CTEK lader har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jeg bruker CTEK Multi XS 3800. 

 

Når jeg lader over natten så står den fortsatt ikke indikert som fulladet. Mulig den må stå lenger men jeg snakket med en kar hois CTEK i Sverige som mente at jeg burde prøve å koble laderen direkte på batteriet og ikke i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også en ctek xs 3800,brukte 26 timer på å lade opp ett utladet 95 amp,du bør lade det helt fullt ca  en gang pr måned ved småkjøring og det er anbefalt å lade fra motorrommet på en bmw så ladingen ikke blir påvirket av bilens elektronikk.,alarm osv når du låser bilen.Biltema har en fin måler til å plugge i sigarett tenneren som viser digitalt hvor mye volt det er på bilen,veldig grei å ha ved småkjøring da du kan måle hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en F11 2012, den brukes relatift lite, dvs den står urørt over lengre perioder. Etter ca 2 uker uten å ha vært startet så får jeg opp et varsel om at batteriet har lav spenning, dette får jeg uavhengig om jeg har hatt lader påkoblet eller ikke, da forstår jeg det slik at bilens komputeren regner ut forbruket og gir meg da et varsel uten å sjekke den reele batterispenning.

 

De nye bilene har stort forbruk av strøm selv om de ikke brukes, dette må vi ha i hode, dette kommer i tillegg til stort forbruk med småkjøringer. Etter min vurdering så må du nesten lade daglig dersom du ikke skal få problemer.

 

Jeg har 2 batteriladere, den ene er fastmontert ifm defa motorvarmer, den andre er en CETEK lader (CETEK MXS 5.0 POLAR) beregnet for vinterforhold, her har du relativ god kontroll over tilstanden på ditt batteri.

 

http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=1179284

 

Anbefaler å lade ofte på disse bilene, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en F11 2012, den brukes relatift lite, dvs den står urørt over lengre perioder. Etter ca 2 uker uten å ha vært startet så får jeg opp et varsel om at batteriet har lav spenning, dette får jeg uavhengig om jeg har hatt lader påkoblet eller ikke, da forstår jeg det slik at bilens komputeren regner ut forbruket og gir meg da et varsel uten å sjekke den reele batterispenning.

 

De nye bilene har stort forbruk av strøm selv om de ikke brukes, dette må vi ha i hode, dette kommer i tillegg til stort forbruk med småkjøringer. Etter min vurdering så må du nesten lade daglig dersom du ikke skal få problemer.

 

Jeg har 2 batteriladere, den ene er fastmontert ifm defa motorvarmer, den andre er en CETEK lader (CETEK MXS 5.0 POLAR) beregnet for vinterforhold, her har du relativ god kontroll over tilstanden på ditt batteri.

 

http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=1179284

 

Anbefaler å lade ofte på disse bilene, det er min erfaring.

Hva er det på de nye bilene som bruker så mye strøm når bilen "sover"?  Kanskje den må låses for å gå i dvale? Tenker på at noen kanskje ikke låser bilen om den står i garasjen. Men vet ikke om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er noe som heter batteriovervåkning. den "passer" påat styreenhetene har den spennig de skal ha. og om det er noe som trekker strøm etter dvalen. med mye småkjøring so vil batteriet sie fra at det er dårlig og trenger lading,  mye småkjøring vil svekke batteriet og den får ikke den ladingen den trenger.  kan anbefale en batterikontroll får å sjekke batteriet, og sette en vedlikeholdslader rett på batteriet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...