Lars Erik Jensen Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 Hei dere, Jeg kjører mye korte turer med min F11 2013. Allerede etter 3000km så får jeg indikator på at batteriet har lite strøm(spenning, volt, ampere??) Jeg har en slik CTEK lader som skal være bra som jeg bruker til vedlikeholdslading. Det jeg gjerne kunne tenke meg å vite er følgende: Hvordan måler jeg den faktiske kapasiteten på batteriet? Altså hvor mange % fulladet det er. Hvor mye er fulladet batteri? Som dere skjønner så er dette noe jeg ikke skjønner meg så mye på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 12,60 volt på et batteri som ikke brukes er 100% oppladet. Trekk deretter ifra 0,022 volt per grad kaldere enn +20 grader. 11,70 volt på et batteri, betyr at det er tomt. Alt under det, kan ødelegge batteriet. Men hvor lenge har du koblet CTEK lader til om gangen, og er den ferdig ladet når du tar den av? Hvilken CTEK lader har du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Erik Jensen Skrevet November 19, 2013 Forfatter Share Skrevet November 19, 2013 Takk for svar. Jeg bruker CTEK Multi XS 3800. Når jeg lader over natten så står den fortsatt ikke indikert som fulladet. Mulig den må stå lenger men jeg snakket med en kar hois CTEK i Sverige som mente at jeg burde prøve å koble laderen direkte på batteriet og ikke i motorrommet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 Om du lader hver natt, og ikke bruker bilen så enormt mye på små kjøring, bør det bli fullt. Men det kan ta lang tid om batteriet er nesten tomt. Lars Erik Jensen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 jeg har også en ctek xs 3800,brukte 26 timer på å lade opp ett utladet 95 amp,du bør lade det helt fullt ca en gang pr måned ved småkjøring og det er anbefalt å lade fra motorrommet på en bmw så ladingen ikke blir påvirket av bilens elektronikk.,alarm osv når du låser bilen.Biltema har en fin måler til å plugge i sigarett tenneren som viser digitalt hvor mye volt det er på bilen,veldig grei å ha ved småkjøring da du kan måle hver morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 Hei Jeg har en F11 2012, den brukes relatift lite, dvs den står urørt over lengre perioder. Etter ca 2 uker uten å ha vært startet så får jeg opp et varsel om at batteriet har lav spenning, dette får jeg uavhengig om jeg har hatt lader påkoblet eller ikke, da forstår jeg det slik at bilens komputeren regner ut forbruket og gir meg da et varsel uten å sjekke den reele batterispenning. De nye bilene har stort forbruk av strøm selv om de ikke brukes, dette må vi ha i hode, dette kommer i tillegg til stort forbruk med småkjøringer. Etter min vurdering så må du nesten lade daglig dersom du ikke skal få problemer. Jeg har 2 batteriladere, den ene er fastmontert ifm defa motorvarmer, den andre er en CETEK lader (CETEK MXS 5.0 POLAR) beregnet for vinterforhold, her har du relativ god kontroll over tilstanden på ditt batteri. http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=1179284 Anbefaler å lade ofte på disse bilene, det er min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teaser23 Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 hei. kjør lengre turer. på nye biler i dag er det mye elektronik som bruker strøm. viss man ikke får kjørt mye so er det beste å ha ladderen rett på batteriet. da får den mest optimale laddingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 Hei Jeg har en F11 2012, den brukes relatift lite, dvs den står urørt over lengre perioder. Etter ca 2 uker uten å ha vært startet så får jeg opp et varsel om at batteriet har lav spenning, dette får jeg uavhengig om jeg har hatt lader påkoblet eller ikke, da forstår jeg det slik at bilens komputeren regner ut forbruket og gir meg da et varsel uten å sjekke den reele batterispenning. De nye bilene har stort forbruk av strøm selv om de ikke brukes, dette må vi ha i hode, dette kommer i tillegg til stort forbruk med småkjøringer. Etter min vurdering så må du nesten lade daglig dersom du ikke skal få problemer. Jeg har 2 batteriladere, den ene er fastmontert ifm defa motorvarmer, den andre er en CETEK lader (CETEK MXS 5.0 POLAR) beregnet for vinterforhold, her har du relativ god kontroll over tilstanden på ditt batteri. http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=1179284 Anbefaler å lade ofte på disse bilene, det er min erfaring. Hva er det på de nye bilene som bruker så mye strøm når bilen "sover"? Kanskje den må låses for å gå i dvale? Tenker på at noen kanskje ikke låser bilen om den står i garasjen. Men vet ikke om det har noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teaser23 Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 det er noe som heter batteriovervåkning. den "passer" påat styreenhetene har den spennig de skal ha. og om det er noe som trekker strøm etter dvalen. med mye småkjøring so vil batteriet sie fra at det er dårlig og trenger lading, mye småkjøring vil svekke batteriet og den får ikke den ladingen den trenger. kan anbefale en batterikontroll får å sjekke batteriet, og sette en vedlikeholdslader rett på batteriet . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 19, 2013 Share Skrevet November 19, 2013 Du kan bøte på problemet ditt ved å kjøpe større lader med mer ampere. Jeg bruker 7,2A på mitt 100Ah batteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå