Gå til innhold

Oljekamin - fyre med spillolje?

KennethW
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har peiling på oljekaminer? Slike som tidligere har stått i stua til folk:) Spørsmålet er om det går å fyre disse med spillolje? Noen innspill?

Endret av Saltkjelen
Stengt. Bruk tulletråden for den slags spørsmål.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spillolje er vel utrolig mye tykkere enn parafinen som blir brukt på oljekaminer. Vil ikke tro at det kan gå bra i lengden? Spillolje er vel ikke det som brenner best heller?

Bare mine tanker, kanskje noen andre har prøvd og vet bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veikebrenner er litt tvilsom, og ikke noe å satse på vist nok ut i fra hva jeg fant ut når jeg leste litt om det. Men en pottebrenner har jeg lest kan gå i noen tilfeller, spesielt om du blander ut spilloljen med parafin.

Men noe av problemet skal være at vanlig pottebrenner blir foret fra bunn av, og dermed vanskelig å få opp temperaturen på potten der oljen brenner. Noe som fort resulterer i soting, røyk, oversvømmelse av potten, og tilhørende brannfare.

Men finnes mye info om hvordan lage en drypp-pottebrenner fra grunn av som virker bra.

Søk på "DIY waste oil heater" eller "roger sanders waste oil heater". Så finner en MYE om hvordan lage noe for en billig penge ut av varmtvannsberede etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...