Teutonius Skrevet November 23, 2013 Share Skrevet November 23, 2013 Hei! Jeg har hatt mye glede av min E39 520iA fra 1999, men i dag ble det lite av det. Da jeg skulle kjøre bort (ved utetemp på -2.5C) fikk jeg knapt trykt inn bremsepedalen, og det var svært vanskelig å bremse. Jeg tenkte at noe kunne være frosset og lot bilen stå i fri med motor i gang i 10-15 min. Etterpå fant jeg ut av at jeg fikk bremsen til å fungere så noenlunde, men lite å glede seg over. Jeg kjørte likevel i gang, for så å oppdage etter 1 km at bilen bremset selv, mens jeg kjørte. Kjørte bilen tilbake hjem og satt den til å stå der. Jeg lurer på, hva kan være galt her? Jeg fikk et visst tidspunkt trykt meg 'igjennom' med bremsepedalen. Kan det være fukt i bremsevæsken, eller andre ting? Jeg har ikke fått opp feilmeldinger på displayet i bilen. Forhåpentlig kan noen hjelpe meg, ellers så vet jeg ikke hvordan jeg skal få kjørt! Mange takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DJ RS2 Matrix Skrevet November 23, 2013 Share Skrevet November 23, 2013 Det kan høres ut som at det er vaten i bemsevæske som er problemet, veit du kortid den blei bytta sist ? den trekker til seg vaten i løpete av årene som går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis Skrevet November 23, 2013 Share Skrevet November 23, 2013 Tror nok ikke vann i bremsevæsken er problemet her.Hvordan kjentes bremsepedalen ut? Sank den i gulvet mens bremsekraften uteble? I så tilfelle er det nok luft i bremsesystemet ditt. Dette kan komme av en lekkasje - f.eks på en bremseslange, kobling på rør el.Bremseslange er brudd på en plass. Bremsevæsken vil her tømme seg rimelig fort når du trår på pedalen. I tillegg vil du fort se en dam av bremsevæske på det hjulet det eventuelt er brudd.En annen mulighet kan være fast bremsestempel i caliper. Problemet her ofte er at bremser "henger" og går seg varm. Man vil over noen kilometer utvikle enormt mye varme på bremseskiva hvor caliperen henger. Da er ny caliper en mulighet dersom du ikke har erfaring eller kjenner noen som kan overhale bremsestempel for deg. Men jeg har aldri vært borti biler som ikke "får ut" stempelet fordi det sitter fast. Som regel sitter det fast slik at klosser ligger å bremser hele tiden og man får overoppheting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rogeren Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Ta ut venstre pollenfilterkasse. Er det vann i brønnen der? I så fall er det kommet vann i bremsekraftforsterker, som har frosset. Da må den ut, tørkes, og tømmes for vann. sent by me, with Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Rogeren har rett, vil jeg tro. Et glemt punkt for de som ikke har bilen på service. Tett dreneringshull i rommet til BKF, og dermed fylles det med vann. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teutonius Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2013 Hei, og takk for tilbakemeldingene så langt! Jeg svarer litt sent, var slått ut av sykdom i en drøy uke. Sist jeg prøvde å kjøre, ved plussgrader, var det som om ingenting hadde skjedd, og alt fungerte fint. Men jeg regner med at problemet vil dukke opp igjen. @Mantis: jeg kunne bare såvidt trykke ned bremsepedalen, i noen få millimeter. Etter hvert, da jeg likevel begynte å kjøre, brukte jeg ekstra mye krefter til å trykke pedalen ned, og lyktes litt med det. Da fikk jeg den nedtrykk noen centimeter, og slik at jeg fikk bremset bilen. Men det var rett etter at jeg hadde gjort det var det slik at bremsen ble hengende igjen, og at det begynte å lukte svidd. @Rogeren: Jeg gjorde, så pjusk jeg ennå var, noen halvhjertede forsøk på dette, uten å lykkes. Hvordan gjør jeg dette smidig, uten å ødelegge noe? Det eneste jeg så var en slags fjær av metall, som jeg kunne dra vekk, men det virker som om det er flere ting som holder denne filterboksen på plass. Er det snakk om mye væske som må byttes ut dersom det er det som er feilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teutonius Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2013 Ved hjelp av nøkkelordet 'bremsekraftforsterker' fant jeg følgende tråd (http://bimmers.no/topic/642780-bremsekraftforsterker-525tdsa/), som forklarer hvordan jeg går frem. Jeg skal prøve dette når jeg er hjemme igjen, og håper at dette får løst problemet. Skal melde senere hvilken effekt det har. Takk for nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teutonius Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2013 Sånn, jeg kom meg hjem og fikk forholdsvis lett komme meg til bremsekraftforsterkeren ved hjelp av den gode forklaringen i lenken ovenfor. I brønnen under pollenfilterkassen var det ingen synlige tegn på vann, eller at det hadde stått vann der tidligere. Jeg så heller ikke løv eller andre ting som kunne tette dreneringshullet. Jeg fant påfyllingslokket til bremsevæske, og der var det allerede fylt opp til 'max'-streken. Væsken så bra og ren ut såvidt jeg kan bedømme. Dessverre fikk jeg ikke løsnet vakuumslangen for å sjekke om jeg kunne suge vann ut av bremsekraftforsterkeren, da jeg ikke hadde egnede slangeklemmer tilgjengelig; i tillegg var det litt kalt og dårlig med lys. Hva kan ellers være årsaken til at bremsepedalen sitter dønn fast i utgangsposisjonen når det er minusgrader ute? Kan vann havne inn i bremsekraftforsterkeren til tross for at den ikke har ligget i vann? (Det er ca 3 plussgrader, og bremsene fungerer fint akkurat nå.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teutonius Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2013 Kanskje jeg bør legge til at bilen har litt problemer med veivhusventilasjonen. Trolig ikke noe vakuumlekkasje, bare litt tetting her og der. Dette er planlagt reparert om en drøy uke. Vil dette også kunne medføre slutten på problemene med bremsene, eller vil det måtte gjøres noe utover dette uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 4, 2013 Share Skrevet Desember 4, 2013 Vil tro at det kan ha en sammenheng med veivhusventilasjon å gjøre. Da det er jo delvis der vakum brukes, så kanskje det er noe muffens? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teutonius Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2013 Man kan jo tenke seg at fukten som kommer inn i oljen i motoren, og som gjør den delvis til 'majones', kommer fra nettopp bremsekraftforsterkeren. Selv om det kommer til å koste dyrt, er jeg tilbøyelig til å bytte ut bremsekraftforsterkeren samtidig som bilen får overhalt veivhusventilasjon. Sure penger, men en bil uten bremser er ellers null verdt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Teutonius Skrevet Desember 15, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2013 Update: Jeg kjøpte en bremsekraftforsterker fra Petruz91 her på forumet. Den kommer fra en facelift-stasjonsvogn, og ble i dag installert av mekkeren min. Den gamle bremsekraftforsterkeren var fylt med flere liter vann, og isgrus. Det hørtes godt da jeg ristet den! Hørtes ut som en cocktailshaker på baren. Dreneringshullet i kompartimentet var også tett, så det har helt definitivt stått vann i det. Renset ut hele kompartimentet før den nye BKF ble installert. Skal sørge for å holde det hullet åpent, det kan dere banne på Nå gjenstår bare reparasjonen som angår veivhusventilasjonen, den står for tur i løpet av uken. Da regner jeg også med at det gule motorlyset forsvinner etter hvert. Godt å ha en bra fungerende BMW, den er en drøm å kjøre ellers! D.Toft reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå