Gå til innhold

E36 320i coupe, bruks/time attack


Kjellsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.
 
Etter å ha gått ifra to E30`er valgte jeg nå en E36 320i coupe for dagligdags bruk. Men som flere, blir det ikke bare å la bilen være som den er :P Jeg har aldri kjørt på bane før, kun observert fra passasjer setet. Noe jeg vil endre på og har da satt i gang samling av deler for banekjøring på E30MEET 2014 :D Motoren vil bli holdt original og understellet vil bli prioritert. Balanse i bilen er viktig og ett av mine favoritt ord innen motorsport og skal man lære å kjøre på bane riktig er det viktig med sikkerhet først. Jeg er skal mest prioritere å kjøre time attack på banen og lære meg god teknisk kjøring. Håper dette blir til interesse for noen, selvom det ikke blir brukt ord som strøkent, turbo osv :P
 
Ting som er kjøpt(X)
Ikke kjøpt          (  )
Montert             (M)
Utført                (U)
 
Liste over deler:
 
KW V2 coilovers                                (X)
Ground Control støtdemper topper   ( )
GS performance camber stag           (X)
Zimmerman skiver.                            (M)
75mm studs.                                      (X)
Kjøling til bremser.                             (X)
Stålombundne b.s.                            (X)
Ferodo DS2500.                                ( )
Bmw motorsport Style 22 felger.       (X)
Continental Sport Contact 5             (X)
Nankang NS2-R                                ( )
16x7" banefelger                              (X)
OMP Corsica 330 ratt.                      (X)
OMP Design 2 stol                            ( )
ATE blue racing B.væske.                 ( )
4 hjuls kontroll.                                  ( )
Service på motor.                              ( )
Service på girkasse og
bytte av tetninger og foringer i
girspak system.                                 ( )
Service på diff.                                  ( )
Powerflex foringer                             (X)
Dette er iallefall planen, men planer endrer seg alltid så endringer kan skje. Alt går etter lønn og tid. Jobber som lærling i 12 - 9 skift og trenger tid til andre ting å. Men blir å prøve mitt beste om å gjøre den klar for bane   :)
 
Det er bare å komme med innspill og ideer, alt fra kjøring til bilen. 
 
Bilder:
 
DSC01486.jpg
DSC01485.jpg
DSC01487.jpg
DSC01489.jpg
DSC01488.jpg
 
 
 
 
 
Kjellsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilt litt fra bimmerworld :)

1 Brake Cooling Kits and Parts

Kit Contents: Plates, Hose, Flanges, and Ducts; Car Model: E36 Standard/Z3 non-M

1 BimmerWorld V2 Stainless Steel Brake Line Kits

Model: *E36 3 Series, Six Line Kit (including M3)

1 BimmerWorld Wheel Stud Package

Select Hub Arrangement: 5 Lug (20 Total); Select Nut Color: Black Nickel Coated

2 Loctite 271 Threadlocker Capsule

Nye lykter og oransje blinkers er montert. Xenon 4300K er montert å, kun for å få bedre lys og sikkerhet på landet. Mye dyr som er over veien:P

Bilder kommer etterhvert, nattskift nå. Neste uke og i ferien kommer det litt mer tenker jeg:)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da kan jeg endelig legge inn en liten oppdatering.

Nå har bestillingen fra Bimmerworld endelig kommet i hus. Med en gang jeg åpner pakken ser jeg kvalitet, utførelse av deler og føler meg bra(litt) igjen. For det var noen andre i huset som ikke var heeelt enige om den bestillingen. hehe.. Er jo juletider osv og var enig i det. Men men.. Too late! :)

 

Pakken inneholdt kjølesettet for bremser, 75 MM studs med svarte muttere, loctite for studs, stålombundne bremseslanger og ikke minst GAVEKORT PÅ 100$ :D

Så da blir M3 forsterkninger på neste bestilling etter nyttår og det kommer på kun 750 kr inkl. frakt og toll. Snakk om å få ekstra før julsgave :) 

DSC01505.jpg

DSC01503.jpg

DSC01504.jpg

DSC01506.jpg

DSC01502.jpg

 

Flere har vell sett salget av coilovers. Det er fordi jeg ser noe rust som kommer fram og som lærling må man velge akkurat nå hva som er fornuftig. Så lakk er i tankene isteden. MEN viss de ikke blir solgt snart, fortsetter jeg drømmen om en moderat time attack bil :) Så får det heller blir overtids timer i tunnelen framover for å fullføre dette.

Har regnet ut ca pris på resterende deler og arbeid: 20 000 kr. Så skal bilen stå på sine 4 sommerhjul etter å ha vært på 4 hjulskontroll :)

Montering av delene blir vell startet neste år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på det:) må ta tiden til hjelp. Etter å ha sett på økonomien i resten av læretiden. Så går det ikke opp i opp. Så må prioritere annet først. Men det er bare ett halvt år igjen så blir det andre boller i ovnen:)

Jeg har sendt seg PM Daniel-A :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skal prøve å sette liv i tråden igjen etterhvert i år før treff. Da regnestykket mitt forhåpentligvis går opp med god sparing og vilje. Så skal oppdatere første post i utstyrslista senere. Så coilovers blir nok ikke solgt, med mindre noen ønsker seg ett godt tilbud:)

jeg fikk handla meg sommerhjul iallefall. Originale Motorsport felger 17x7.5" rundtom, dekk blir 225/45 med noen dekk av en eller annen produsent som Michelin osv. a3e2etuh.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble coilovers solgt alikevell desverre. Men får da betalt ned all gjeld og kan handle deler med god samvittighet. Planen blir da H&R sportsett 60/40. Apex syntes jeg ble for stivt og Eibach for mykt. 

Skal jeg bruke originalt støtdempertopper eller noen andre å anbefale som E36 M3 framme og E46 bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp justerbare fremme og forsterka bak. Har selv GSP, men det er mange leverandører som sikkert fungerer like bra, om ikke bedre. (Skal du kjøre uten justerbart, så fungerer derimot GSP veldig bra fremme siden "flate" topplager som K-Sport ikke passer på vanlige fjørtopper)

 

jeg skjønner derimot ikke helt prioriteringene dine, hadde mye heller beholdt org ratt, hjulbolter etc isteden for å selge bilsteinkittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp justerbare fremme og forsterka bak. Har selv GSP, men det er mange leverandører som sikkert fungerer like bra, om ikke bedre. (Skal du kjøre uten justerbart, så fungerer derimot GSP veldig bra fremme siden "flate" topplager som K-Sport ikke passer på vanlige fjørtopper)

 

jeg skjønner derimot ikke helt prioriteringene dine, hadde mye heller beholdt org ratt, hjulbolter etc isteden for å selge bilsteinkittet.

 

Trenger ikke justerbart framme viss man ikke bruker coilovers etter min mening. Men mindre man driver med racing til daglig eller skal ha mer camber for utseendet.

Har ikke sett noen ikke justerbart framme hos GSP? link?

 

Jeg hadde mye små gjeld og ville da heller prioritere å få ned det. Renter renter... Lettere å selge coiloversene å for samme sum. Jeg lever ikke på gjeld bare fordi jeg skal ha bildeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke justerbart framme viss man ikke bruker coilovers etter min mening. Men mindre man driver med racing til daglig eller skal ha mer camber for utseendet.

Har ikke sett noen ikke justerbart framme hos GSP? link?

 

Jeg hadde mye små gjeld og ville da heller prioritere å få ned det. Renter renter... Lettere å selge coiloversene å for samme sum. Jeg lever ikke på gjeld bare fordi jeg skal ha bildeler.

 

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/545/1538158

 

Husker ikke det var så dyrt når jeg kjøpte, men gs er jo noen luringer. Jeg kjøpte bare for å få godkjent cambervinklene ved montering av 60/40. Det er derimot rimelig mye gummi i originale topplager, men ikke vet jeg om det er verdt penga eller ikke :)

 

Bak bør du ivertfall ha, for det er ganske standard at gummien i de originale blir trykt ut av stålet etter montering av senkesett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/545/1538158

 

Husker ikke det var så dyrt når jeg kjøpte, men gs er jo noen luringer. Jeg kjøpte bare for å få godkjent cambervinklene ved montering av 60/40. Det er derimot rimelig mye gummi i originale topplager, men ikke vet jeg om det er verdt penga eller ikke :)

 

Bak bør du ivertfall ha, for det er ganske standard at gummien i de originale blir trykt ut av stålet etter montering av senkesett.

 

Takk for link. Ja ting øker i pris i dagens dager. Hmmm.. Da blir det nok ikke originalt da og får heller koste på litt kvalitet. Jeg har ikke lagt fra meg ideen om å bruke Ground Control sine, de kostbare. Men så bruker man penger på så mye annet rart at man kan koste på litt ting som holder :) 

 

Vil jo ikke at jeg får demperne igjennom tårn ved slaktern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestemt meg for dekk som for meg virker topp til mitt bruk. Slitasje vil det nok være på alle dekk, så det er noe jeg må se litt bort i fra for å få det jeg ønsker. Kjører som normalt ellers til daglig. Jeg har ikke sett noen her inne prøvd de før, rett meg viss jeg tar feil? 

 

Det er disse: Yokohoma Advan Neova AD08R i 225/45-17. Dekka er ikke blitt bestilt enda.

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Yokohama&tireModel=ADVAN+Neova+AD08+R&partnum=245WR7AD08R&vehicleSearch=false&fromCompare1=yes

 

p1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden coilovers er da solgt og jeg har nevnt H&R sport cup kit, så er jeg usikker.

 

Valget står mellom:

 

1) H&R Sport cup kit 60/40.

 

2) Bilstein B8 Sprint med H&R sport fjærer 60/40.

 

3) Bilstein B8 Sportline kit (røde fjører, lavere enn pro kit med svarte fjører).

 

4) Koni Sport dempere med Eibach sportline fjører.

 

5) Koni Sport dempere med H&R Sport 60/40.

 

Hva tror folket? Jeg selv har lyst å gå for Bilstein Sportline kit for å slippe justeringer dette året. Men folk med erfaringer, kom gjerne med innspill. Men ikke bare lavere jo bedre, men hvordan bilen oppfører seg på veien og bane, balanse osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...