Gå til innhold

E36 320i coupe, bruks/time attack


Kjellsen
 Share

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg da holdt på med ABS. Byttet det ene rele da det var deffekt. Så sto det fortsatt at ventilene ikke fikk spenning og sjekk sikringer og releer. Jeg tenkte ABS pumpa var deffekt, men.. Hvorfor går den "vanskeligste" veien først. Så jeg satte i gang med å bytte ABS sensorene forran på begge sider. Da de også var deffekt. Det skulle vise seg å være mer enn 5 min jobb :P Knakk bolt og sensor, så gamle sensor måtte hakkes/borres ut. Å jeg måtte borre ut, gjenge opp og sette inn løsgjenger. Hullet som sensorene skal i, var så trangt at det måtte bankes(forsiktig). Blir nok til å brosje eller hone de en dag. Dermed tok jeg en diagnose i Carsoft V6.5. Så kom jo sensorene opp + bakre høyre. Men ikke at noen ventil som manglet spenning. POSITIVT :D Så da ble feilkodene slettet, tok ny diagnose. Det eneste som kom opp da er bakre høyre sensor. Da ble det bestilt hos GS. Forhåpentligvis etter montering av den, vil ABS systemet fungere. Eneste som ikke fungerer på bilen da er varmetråder på bakruta, må nok byttes. Å AC/vifte anlegget fungerer dårligt. 

 

Det sitter ettermontert vifte hus med AC som er montert der batteri pleier å være forran ECU. Det tar plass og AC er ikke nødvendig i dette landet føler jeg. Tar også krefter fra motor :P + det fungerer dårlig. Sikkert bare tett, men jeg liker ryddighet og originalt når det gjelder slikt.

 

Dette settet heter: 01 Economic air-con. system, complete E36 M52 LHD 1 09/1994  64509408459  +core, See EBA 9415473

post-68468-0-42781000-1393410707_thumb.p

 

Dette skal bli tatt ut og det skal bli satt tilbake til originalt stand. Viftehuset mitt har ikke AC originalt heller. En hyggelig kar fra Andebu har en brukt Behr vifte til meg. Så da blir det demontasje av det gamle og montasje av det originale når ECU dekslet og nye coupe filtere er i hus. 

 

I det siste har det ikke blitt så mange gromme oppgraderinger, syntes det er greit at bilens vitale deler er i stand først. Har ett jekkfeste, bakluke og høyre frontskjerm som må egentlig skiftes. Standard E36 rust steder. Må jo også ta en service på denne bilen da f.eks servo olja er svart og tykk som olja blir suget opp fra sjøen :P Girkassa svetter litt bak. Satte opp en liste og den kom på ca 11 K.... MEN, jeg skal prøve å kun ta det vitale uten at det går utover sikkerheten. Så mulig jeg har noen kroner til ett par oppgraderinger :) 

 

Mulig jeg handler ett sett med 16x7" felger for bane fra dama. Så kan jeg få tak i noen billige, men respektable bane dekk :)

 

Så heng i å følg med, prøver så godt jeg kan :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Etter mye jobb og litt vedlikehold for å få bilen feilfri for lysende lamper. Så kan endelig forberedelsene begynne for banekjøring 2014!:)

KW V2 er bestilt. GS camberstag og powerflex mottatt. Skal bestille Ground Controll støtdemper topper med en gang coilovers er mottatt. Må sjekke indre fjør diameter og stempel stang så riktige topper blir bestilt. Dekk valg har blitt endret fra kun ett dekk valg som var Yokohama AD08R til Continental Sport Contact 5 for vei som ligger ferske i garasjen fra Dekkonline og forhåpentlgvis r dekk ved siden av. Synd å bare satse på noen runder også kjører man bare x antall fler, for så at dekka kun varer en sesong. Så billige og greie r dekk er valgt og str. Dama har noen borbet 16x7" liggende som jeg kan bruke og da er tanken 205/55-16 Nankang R dekk til 3000 kr fra Dekkonline. Holder sikkert for en nybegynner som meg på bane:) Så her er ett bilde også kommer det nok fler etterhvert når skruingen begynner. Må planlegge litt framover da jeg bor i Vestfold og er i uke dagene på Kjeller fram til sommer.

Postet bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet til Mtech ratt import fra Tyskland. Kjøpt av en kar på Ebay som hadde trekt om rattet i alcantra, nytt merke med nye sting i bmw M fargene. Bedre det nå enn å tulle med airbagen da den blir brukt daglig.

Postet bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også etter laaaang tid fått meg nye lykter. Originale ZKW med linse. Bestilte de hos mekonomen, men fikk uoriginale lykter og betalte også kun en pris som kun kan være til uoriginale. Men når de reklamerer for å selge ZKW, SKAL det leveres med ZKW merke på lykteglass og hus. Så etter en stund med fuktighet i depo lykter og reklamasjon, så ga de meg lyktene endelig. De kom faktisk fra GS:) Så da ble det lys! Sitter Philips Blue Vision pærer, svært fornøyd med utseendet og de lyser mer enn godt nok:)

Postet bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig sommerhjul:) Ble fornøyd med motorsport hjula:) Continental Sport Contact 5 ble det fra Dekkonline.com. Så blir det noen banehjul ved siden av:)

Så nå er det påskeferie:D  Kjenner clutchen lugger litt, så den må nok tas en dag. Kan heldigvis bruke bukken med girkassejekk på jobben til det:)
by5uvy4u.jpg

 

Da er disse foringene endelig på vei, føler ikke jeg kan bestille igjen med full trygghet fra IE. Jeg har prøvd å ringe 3 ganger og sende mail 4-5. Uten å få svar. Tok dem 9 dager for å få sendt dem fra dagen det ble betalt også tar det enda 10 dager med sending, som kalles express... Hadde håp å få tatt alle foringene bak i påsken samtidig, men må ned igjen med diff etterpå. Heldigvis ikke den verste jobben :) Men men.. Noen som har prøvd disse foringene? :)
post-68468-0-26904000-1397287573_thumb.j

 

Nå har jeg også fått handla inn bremsevæske av god kvalitet og med høyere koke punkt:) Nå er det ikke lenge til montering av foringer, bremseslanger, overhaling av bakbremser, montering av kjøling til forbremsene. Overhaling girspakstellet tar jeg ved clutch bytte.
uty6apan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...