Gå til innhold

Leasing til firma?

Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

Det er enkeltmannsforetak så vi bestemmer selv egentlig hva vi skal lease, det jeg vil frem til er om vi må forholde oss til biler med grønne skilt eller kan bare lease en hvilken som helst bil og få de samme fradragene som vi kan få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det må være diesel hvis du i det hele skal få fradraget. Og er ditt firma ett snekkerfirma, så må du lease en varebil. Ikke en F10 530da,hehe :)

Hvorfor i all verden skulle det måtte være diesel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kjører du diesel bil. Og er selvstendig næringsdrivende. Så fører du all forbruk på bilen du disponerer på ditt firma. Gjør du det, så får du igjen på momsen. Men kjører du bensin bil, så får du ikke en krone tilbake på momsen. Jeg er selvstendig næringsdrivende, så kan alt der. Og orker ikke å gå inn i detaljer kl 0730 på morran:)

Kan bare si at det er veldig mange smutt hull man kan utnytte lovlig og planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får du dette fra? Det er ingen regel som tilsier at man ikke kan benytte en bensinbil (eller andre bensinrelaterte apparater) i næringsvirksomhet. Bensin kan naturligvis fraskrives på firma på akkurat samme villkår som dieselen. At det som regel er bedre rabattordninger på dieselen er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh Saltkjelen. Jeg skriver du får igjen momsen. Har ikke skrevet at du ikke får fratrekk på bensin bil. Man får ikke igjen moms på bensin skjønner du, kun på. Man MÅ legge frem kvitteringer på ALT, og dukker det opp en kvittering der det er oppført bensin, så får du ikke igjen noe på momsen.

Og til info, jeg kan høre med regnskapsføreren min. Så får vi vite hva som er riktig å ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sannelig ikke sikker på hva du sier jeg...

[…] Og det må være diesel hvis du i det hele skal få fradraget
[…] Jeg skriver du får igjen momsen.
[…] Har ikke skrevet at du ikke får fratrekk på bensin bil.
[…] Man får ikke igjen moms på bensin skjønner du, kun på
[…] dukker det opp en kvittering der det er oppført bensin, så får du ikke igjen noe på momsen.

…og det er ikke sikkert du gjør heller når du leser igjennom det du har skrevet - som du ser har det ingen sammenheng. Man får igjen merverdiavgift ved å utgiftsføre bensin på firmaet (strengt tatt kan man utgiftsføre så godt som alt, enten det skulle være bolle - "mat til styremøte" eller nytt spisebord - "kontorpult"). Som nevnt innledningsvis er det ingen forbud mot å drive næring med en bensindrevet bil. Vi har fire foretak innad i familien hvor det er både bensin- og dieselbiler, begge drivstoffutgiftene utgiftsføres på vanlig måte. Kommer regnskapsføreren din til en konklusjon om at utgiftsføring av bensin ikke er lovlig har du anskaffet deg en særdeles dårlig regnskapsfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...