Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kjøpte meg en Bmw e39 520ia 1997 mod for en stund tilabke, og har hatt et problem med at airbagen varsellampen lyser hele tiden, har ikke gjort noe med den før nå, så bestemte meg for å kjøre carsoft 6.5 diagnose på bilen og fikk opp disse meldingene:

Airbag
8 Ignition circuit for left lateral side airbag

16 belt switch, driver side

Så kikket litt rundt på netter for å finne ut hva det kunne være, når det det kom til "16 belt switch, driver side" er det vist en kabel som går fra setebelte inn feste og til bilen gjennom en en kontakt under setet.

Så jeg sjekket under sete for å se om alle kabler satt på plass, men til min store forundring var det bare to signal ledninger gul/rød og gul/brun pluss strømtilførsel som var koblet til og en haug med løse kontakter fra setet. Tror det kan ha med at forrige eier byttet fra  manuel til elektriske seter.

Så jeg tok ut setet for å se hvor de to signal kablene som var koblet til gikk,

viste seg at de hørte til en belte strammer som strammer beltet ved en kollisjon, mens de to kablene til "16 belt switch, driver side" var ikke koblet til, men det som er rart er at jeg har kun de to signal kablene opp fra bilen, når jeg kikker på passasjer siden har jeg iallefall 4 signal kabler opp fra bilen.

Så jeg tenkte at kanskje de som hadde byttet interiør, hadde droppet og legge opp alle kablene til setet, så jeg tok opp gulvmattene for å se om det var noen løse kabler der, men var kun de to gule signal kablene som gikk fra den hovedsignalkabel remsa.

Prøvde også bare å slette feilen med carsoft, dette hjalp 2 dager så kom den tilbake igjen.

Så det jeg lurte på er om noen vet hvor eventuelt signal kabelen til "16 belt switch, driver side" starter hende?

og om noen vet hva jeg kan gjøre 8 Ignition circuit for left lateral side airbag? er lit hast da jeg har holdt på med denne en stund og bilen skal på EU i morgen :( så takker for alle svar!

Skrevet

Dersom det tok så mye som 2 dager før feilen var tilbake, så kan det jo være p.g.a. dårlig kontakt et sted. 

Du får bilen godkjent selv om airbag-lampa lyser.

Skrevet

Har aldri hørt om noen som får bilen sin igjennom Eu med Airbag lampa lyser :P Evt hvis man har fått kobla den ut hos "bmw" og tar med seg lapp fra de så går det :P Så jeg tror du tar feil Hollabaloo ang det :P Men er bare det jeg har hørt :P

Skrevet

Har aldri hørt om noen som får bilen sin igjennom Eu med Airbag lampa lyser :P Evt hvis man har fått kobla den ut hos "bmw" og tar med seg lapp fra de så går det :P Så jeg tror du tar feil Hollabaloo ang det :P Men er bare det jeg har hørt :P

Jeg har hørt om flere, det er bare å gjøre et kjapt søk på her på forumet så ser du flere som har fått godkjent bilen sin med airbaglampa lysende. Dersom man ikke får godkjent bilen sin p.g.a. airbaglampe så har ikke verkstedet gjort jobben sin. Dette fremgår også av denne artikkelen (som lagunilla også nevner rett over):

http://www.nrk.no/sognogfjordane/no-blir-eu-kontrollen-strengare-1.11388889

Fra 1/1-14 blir kontrollen strengere. Så for de av dere som har ei feillampe lysende her og der og som skal til kontroll i løpet av de neste 4 måneder + inneværende måned, så bør dere sørge for å få gjort det nå i desember :)

Mitt nummerskilt ender på 4 (april), men jeg fikk lov til å ta kontrollen allerede nå i desember, noe som (selvfølgelig) gikk uten problemer av noe slag :)

Skrevet

Hehe, ja får se har levert bilen til Eu nå, så får vel svaret i morgen dog fant noen tips på http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=363037 hvor det var en som også hadde 1997 mod, hvor han spurte BMW og det viste seg at 1997 modellene ikke ble levert med denne bryteren i beltefestet, så han tok bare å koblet signalet til og fra på belte strammeren, jeg gjorde det samme pluss litt elektro rens i kontakten og slettet melding. Har brukt bilen aktivt i kveld og lyset har ikke kommet på ennå så får håpe på det beste :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...