Gå til innhold

Oppvarming av garasje - anbefaling

John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har holdt på ei stund med å se på alternativ oppvarming av min garasje. Garasjen er todelt og er på ca 70 m3, men den delen som skal varmes opp er på 40m3, den er bygget av Leca med isolert tak, vinduer, dører og Hørmann 35mm iso porter. Har egentlig planlagt å legge varmekabler på betonggulvet samt legge fliser, men sluttsummen/kostnadene er noe høy ift det jeg mener jeg får igjen. Her er det kun snak om oppvarming noen få dager i året.

Har vurdert varmepumpe også, her vil du komme raskt opp i 17-20.000,-. Om ei varmepumpe tørker opp gulv og bil er jeg noe usikker på.

Har nå sett på elektrisk vifte/oppvarming, fikk prøve dette litt i helgen. Satte inn bil og henger fullpakket med snø, det tok ikke lang tid før det fløt av vann over alt. Satte på 2 stk vifteovner (ca 1000 watt hver) og overraskende nok så tørket både bil og gulv opp raskt, dvs ca 6 timer. Har nå begynt å se på ei stor 3-fase varmevifte, den er på 5kw, mener denne gjør susen i opptørking og varme, denne koster ca ke1200,-. Jeg har 3-fase i garasjen. 

Har kommet frem til at jeg fyrer mange timene med strøm for både varmekabler, varmepumpe og eventuelt annen kilder med denne 3-fase viften.

Hva bruker dere og hvilke erfaring har dere rundt oppvarming av garasje?

Jo jeg er klar over at bilen har det best i konstant frost, men jeg bor ved kysten og der er det konstandt mellom +5 til -5 med mye slaps som jeg drar med meg inn.

Håper dere har noen erfaringer.... Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en slik: http://www.jula.no/dieselvarmer-70t-20-5kw-411040 går både på diesel og parafin. Jeg bruker diesel nå siden jeg hadde en dunk stående, lukter litt, men det går med porten litt åpen for lufting. Har ikke prøvd den med luktfri parafin enda, men kan hende det problemet blir løst da. Denne varmer utrolig godt, og har termostat. Gir 20kW med minimalt strømforbruk (tror det var 100-200w eller noe). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bare skal avise bilen er jo elektrisk vifte nok i lang baner. Skal du derimot skru/gjøre noe på jevn basis er varmepumpe veien uten diskusjon.  Har selv en god del erfaring med betonggarasje og oppvarming, det viktigeste dersom man skal skru er egentlig å holde en lunk i rommet hele tiden.

dieselvarmer o.l fungerer greit det så lenge den durer og går, men med mindre den har gått noen timer så er det kaldt 10 minutter etter du har slått den av. Mener vår er på 50kw, og kjører bare på parafin. Den brukes derimot bare til typisk fort og galt varme til tørking av lakk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabel.. Dessverre må det planlegges litt når det skal skrus, altså tar det tid før gulvet blir gjennomvarmt.. 1cm vann på gulvet er borte innen noen timer. Når gulvet først er varmt er det utrolig deilig.. Ligge under bilen med varmt gulv under ryggen! Åpnes garasjeporten av forskjellige grunner i en stund og den lukkes så kommer tempen svært raskt tilbake :) I skrivende stund er det 20 grader i garasjen og jeg skal til og begynne å skru! 

Ved kortvarig skruøkter så "sprengfyres det" med varmevifter.. Ser ikke noen nødvendighet i å varme opp gulvet for et par timer liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vi også holde en knapp på varmekabel. Jeg la ned 5 kabler på til sammen 8,2kw i verkstedet mitt.

Nå har jeg ikke fått koblet opp det elektriske skikkelig ennå, så jeg har ikke fått testet de skikkelig ennå. Kun prøvd en og en kabel i slengen.

Varmekabel skaper en god grunnvarme i hele rommet, samt i garasjen i etasjen over.

Bakdelen er jo at strømforbruket blir ganske høyt kontra varmepumpe.

Intill jeg får laget en skikkelig styring av kablene så bruker jeg kun en byggvarmer med pipe der jeg kjører eksosen ut i friluft.

Denne kjører med termostat og et røropplegg der jeg kan dirigere varmen mellom verkstedet og garasjen over.

Planen er å få en grei grunnvarme ved hjelp av varmekablene, kanskje 12 grader.

For så å fyre opp til ønsket temperatur med byggvarmeren når jeg trenger det.

Legger ved et par bilder av byggvarmer opplegget.

post-74137-0-23425000-1387032467_thumb.j

post-74137-0-75520200-1387032509_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...