Gå til innhold

Levere bil til opphugging. Spørsmål.


Popza
 Share

Anbefalte innlegg

Sjøbuse, tror du de er interessert i å drive huggeri i lengden om de bare får en plate med chassinummer for hver eneste "bil" de mottar? Neppe.

 

 

De taper da heller ingenting på om noen gjør det, og at alle gjør det er meget usansynlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp dette... For å få vrakpant for et kjøretøy:

Minstekrav: Levering til godkjent mottak/biloppsamlingsplass. Bilen leveres med hel, og ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget, jamfør § 10 i forskrift om kasserte kjøretøy av 26. juni 2002. Biler som er delt ved levering til biloppsamlingsplassen, skal det ikke skrives vrakmelding for. Ordningen omfatter person- og varebiler under 3500 kilo, samt kombinerte biler uansett tillatt totalvekt og beltemotorsykler, minibusser og campingbiler. Taket må ikke trykkes ned før levering. Da blir miljøsaneringen vanskelig, og kan påføre eier ekstra kostnader. Er det mot formodning behov for å trykke ned taket på grunn av transport eller annet, må det tas kontakt med biloppsamlingsplassen på forhånd.

Fjerning av deler med mer: Bileier har anledning til å fjerne dører, skjermer og motor før innlevering. Man skal i utgangspunktet ikke skjære i bilen med skjærebrenner for å ta ut deler. Bileier kan forøvrig fjerne hjulene umiddelbart etter at bilen er levert på oppsamlingsplassen. Oppsamlingsplassen tar fritt i mot de fire hjulene bilen står på, samt reservehjulet. Flere hjul kan ofte leveres etter avtale og kan tas betalt for. Dekkforhandlere har plikt til fritt å ta imot kasserte dekk, uten felg, jamfør forskrift om innsamling og gjenvinning av kasserte dekk.

Legitimering: § 12 i forskrift om kasserte kjøretøy stiller krav til legitimering ved pass, førerkort eller tilsvarende dokument. Person- eller foretaksnummer skal påføres vrakmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en kjapp tur på google og fannt dette på et forum hvertfal. Og dette stemmer meget nøyaktig med det damen på Ragn-Sells fortalte min bror og meg da vi var der.

 

Tittel: Sv: vrakpant oppskjært bil
Skrevet av: SveinØfebruar 09, 2011, 19:47:48 pm

Har levert ei ihjelrusta bunnplate hos høggern selv, uten noe annet.
De sa ingenting på det, og vrakpanten kom på konto etterhvert  :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fraviker de fra loven i alle fall, med mindre den er endret i senere tid. Men det er jo flott det, kan gjøre butikk i å besøke skogsvrak da, og komme med 5-6 plater med chassinummer. Det blir de nok kjempeglad for :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, høres ikke dumt ut  :-k

Men selv om den er forlatt, så er det jo ikke din eiendom. Tror du fort kan få flere problemer en de pengene er verdt.

 

Har selv fått renske en kamerat sin E28 for deler om jeg leverte den til hugg, vrakpanten trengte han ikke.

Var bare et tomt karosseri uten dører, skjermer, eller en eneste del på. Bakplate og noe annet var også skjært av. Ragn-Sell i Skien tok den i mot uten problem.

Skrev kontonr mitt på leveringslappen, og penger på konto etter noen dager.

 

Bilopphuggeren på veien til Ragn-Sell ville ikke ta den i mot. Vi lever av å selge deler, så den der er det bare utgifter å ta i mot, så den får du kjøre videre med var beskjeden jeg fikk  :lol:

 

Ragn-Sell lever jo av metalpriser, så for de er det mer ren profitt å få inn et allerede rensket karosseri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...