Gå til innhold

Hjelp til valg av produkter rundt polering

WLN
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er mitt første innlegg så beklager hvis denne har godt under feil fane :-)

Jeg har lest meg rundt på ALLE mulige forum og artikkler når der gjelder lakk rens, polering OSV . Har nok blitt litt klokere og har nå satt med opp en produktliste som jeg gjerne ville høre andres meninger om før et eventuelt innkjøp.

Jeg kjøpte meg en svart BMW 320 E90 som ikke har blitt særlig stelt med fra før, lakken er smålig falmet og det er litt små riper og diverse som det (nesten) alltid er. Jeg fant fort ut at jeg ville sparke litt gang i lakken og få den til å se fresh ut.

Det er jo selfølgelig mye meninger meg alt men jeg har tilslutt bestemt med for å gå for Swissvax sine produkter.

The plan:

VASK

Bilt Hamber Surfex HD 5ltr: For grunndig vask. Dette er et konsentrat som jeg kan blande opp kraftigere når jeg nå skal gå litt i dybden. Og ved senere anledning blande ut svakere for vedlikeholds vasking av bil. Tørking med fiberklut

CLAY

Swissvax Paint Rubber blå : Gå over hele bilen.

POLERING

Først gå over bilen med Cleaner Fluid Medium med maskin (Medium pute)

så gå over med Cleaner Fluid Professional med maskin (ekstra fin pute) 

VOKS

gå over bilen med Swissvax Shield Voks med påføringspute

Er det noen som har tips til andre ting eventuelt hva jeg bør gjøre anderledes eller andre produkter ?

all hjelp tas imot med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går i feil retning, du må lære deg å bruke produktene først. Ikke tro det at selv om du kjøper Swiss produkter så vil bilen bli strøken.

Det ligger så mye jobb bak dette. Bmw har hard lakk, og du må jobbe mye med lakken over flere pass. Type maskin har du? DA maskin eller roterende? Har du flere pads til div kombo test? Har du maskerings teip?, andre grov produkter osv osv

Og ett lite tips til deg. Kjøp 2 liter prickbort. Spray nedi fra opp til der rutene starter på tørr bil.Dette er en meget bra og sterk avfetting, som alle forguder.Så må du ha en god såpe med god gli. Surfex HD er genial etter at du har polert en bil, få vekk polish støv og slikt. Surfex HD kan du også bruke etter en riktig vask for å vekk døde insektsrester, polish på listverk osv osv. Men ikke som en ren såpe til å vaske hele bilen rein før polish jobben.

Kjøp også deg en god washmitt i microfiber, riper ikke opp, og er digg å vaske med. En god microfiber tørke håndkle, feks mirical dryer.

Send meg en pm, hvis du vil ha litt mer hjelp. Har noen år på nakken i bransjen her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går i feil retning, du må lære deg å bruke produktene først. Ikke tro det at selv om du kjøper Swiss produkter så vil bilen bli strøken.

Det ligger så mye jobb bak dette. Bmw har hard lakk, og du må jobbe mye med lakken over flere pass. Type maskin har du? DA maskin eller roterende? Har du flere pads til div kombo test? Har du maskerings teip?, andre grov produkter osv osv

Og ett lite tips til deg. Kjøp 2 liter prickbort. Spray nedi fra opp til der rutene starter på tørr bil.Dette er en meget bra og sterk avfetting, som alle forguder.Så må du ha en god såpe med god gli. Surfex HD er genial etter at du har polert en bil, få vekk polish støv og slikt. Surfex HD kan du også bruke etter en riktig vask for å vekk døde insektsrester, polish på listverk osv osv. Men ikke som en ren såpe til å vaske hele bilen rein før polish jobben.

Kjøp også deg en god washmitt i microfiber, riper ikke opp, og er digg å vaske med. En god microfiber tørke håndkle, feks mirical dryer.

Send meg en pm, hvis du vil ha litt mer hjelp. Har noen år på nakken i bransjen her:)

1+

Jeg har selv en E90, på den var det også litt og jobbe med på lakken.

Jeg brukte Meguiars DA maskin med Scholl polish/pads (S03, S17, S30) og fikk fjernet alt med det etter litt tid og mye jobb. Så ville nok kanskje brukt scholl/menzerna hvis jeg var deg og ikke har så veldig mye "erfaring"? Hvordan maskin du bruker har selvfølgelig masse og si det også. (Blir innkjøp av Rupes Bigfoot til våren:)

Og valg av Clay så ville jeg nok valgt "Clay Towel"  http://alienautospa.no/produkt/julemarked-2013/clay-towel-32-x-30-cm-fine-grade

(Får de også i Medium)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til deg å Vegagard :)

BMW  lakk kan til tider være kjempe god å jobbe med, men kan til tider også være veldig ekkel å jobbe med. Du har fulgt den riktige veien Vegagard, du bruker produkter som er lette å jobbe med, du har blitt vant å bruke maskin, som f.eks DA maskinen fra MG. Det gjør at du vet hva du holder på med og er ikke redd for å ta ett tak.

Og nå som du har fått trent deg opp, så går du over til en mye dyrere og mer avansert maskin, jeg selv har Rupes Bigfoot, Makita og DA fra MG. Alle disse 3 er veldig gode maskiner.

Som du sier, trådstarter som mest sannsynlig ikke har nok erfaring ennå, starter i feil ende. Selv om Swiss er gode produkter, så er alt avhengig av personen som bruker disse produktene. Kan du ikke bruke de, så tror folk automatisk det at det er noe feil med produktene. Noe det ikke er.

Jeg selv forguder Scholl, Swiss, MG og 3M. Alle disse produktene har hver sin jobb å gjøre, og det er så avhengig av bil merke og lakk. Noen ganger er 3M mye bedre, cutter mye bedre enn f.eks Scholl, og noen ganger så slår Scholl alt. Så det er ingen fasit svar på dette. Må prøve seg frem.

Til trådstarter: Kjøp deg først de mest viktige tingene.

Vaske utstyr:

-Prickbort

-Mittwash

-En god såpe med god gli

-Gritguard bøtter 2 stk

-Skum kanon til høytrykk

-Eget middel til felger. F.eks Rim7

-Liten kost til kriker å kroker

-Kost/Børste til felger

-Microfiber håndkle til tørk. F.eks miracle dryer

-Ironx. Fjerning av metall partikler på lakken

-Surfex HD til fjerning av insekter,litt møkk fra kriker å kroker

-Clay med en god lube

Når du har kjøpt inn utstyr som dette, og har lært deg å gi bilen en god vask, så kan du hoppe over på polish delen. En god vask er alfa omega når det kommer til klargjøring før du begynner å jobbe mer med lakken på bilen din.

Lykke til trådstarter. Begynn i riktig ende, forstå hva du gjør og hva du driver med. Ha riktige produkter inne til en hver tid, er da ting begynner å bli kult, når du virkelig vet hva du holder på med. Og les mye på DCN, se under jobb utført(SS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...