Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag når jeg skulle kjøre hjem fra hytten merket jeg at det røykte endel fra eksosen på 520d en. Kommer en del gråaktig røyk ved både tomgang og pådrag.

Tenker at dette er turboen som begynner å ta kvelden, men har fortsatt ladetrykk og det er heller ikke noe særlig lyd fra turboen så er litt usikker. Noen som har vært borti noe lignende?

Bilen er en 06 mod e61 520d med 150 hester, gått ca 165 000km og har fortsatt den orginale turboen.

Skrevet

Er det voldsomt mye eller bare litt mer eller har du ikke lagt merke til det før kanskje?

Gråaktig røyk er som oftest bare kondens i eksosanlegget som putrer ut pga oppvarming av eksos/motor.

Var det kaldt ute da?

Skrevet

Nja var en del synes jeg.. Så godt at den røykte hvertfall, og røyken la seg liksom over hele rumpen på bilen når jeg kjørte. Om det bare er kondens er jo det supert, og når jeg tenker over det sto bilen rygget i en oppover bakke på hytten og har jo regnet rimlig greit i natt. Var ca 1 + når jeg kjørte hjem.

Turen tok ca 1 time og bilen røykte ihvertall halve veien.

Ca en time etter jeg kom hjem startet jeg bilen og prøvde å kjøre og da var det på an igjen med mye røyk.

Bilen var forøvrig helt fin igår kveld når jeg kjørte til hytten.

Skrevet

Hmm, tja. Sannelig om jeg vet. Du kan jo sjekke det vanlige, olje nivå og kjølevæske nivå. Er de OK, så er det OK.

Skrevet

Hmm.. Både olje og kjøleveske er der de skal. Da regner jeg med at det bare er noe kondens som fortsatt ligger i eksosen.

Om det skulle være noe turbo relatert er det noe jeg bør følge ekstra med på? Regner med at den snart ryker med tanke på km stand.

Uansett takk for svar Otis :-)

Skrevet

Har vært ute å kjørt igjen og tror jeg er sikkert på at turboen nærmer seg død. Hadde i en liten periode ingen ladetrykk i andre gir og den røyker fælt idet turboen lader.

Så nå er bilen parkert frem til jeg får kjøpt ny turbo. Lurer også på om jeg hører litt plystrelyd fra turboen men om det er inbillning eller reelt er jeg usikker på :-)

Om noen er uenig eller har tips er jeg takknemlig for det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...