Gå til innhold

Antirust! Hva bruker du?

Tare Jansen
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode tips/triks for bekjemping av rust, eller forebyggende.

Har prøvd noen produkter, men det finnes så mye.

Det er jeg vil anbefale for å bekjempe er: Brunox Epoxy med rustbinder. Eller noe som heter RustBullet (supert produkt)!

Hva med produkter som tectyl, her er det jo flere lignende produkter. Hva er egentlig best?

Også teknikker er greit å dele. Det er jo et fåtall av oss som har sandblåser i garasjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i kanaler/falser o.l og rusta understellsdeler bruker jeg fluidfilm først, så hagmans tectyl 2-3 dager etterpå.

Lakkrust kjører jeg først over med vinkelsliper med stålbørste, rustmelk, kjører over med børsten igjen dagen etterpå, 2k epoxygrunning.  Har sandblåsningsutstyr, men det bruker jeg mest på renovering av understellsdeler o.l.

Tectyl er først og fremst ett beskyttendes middel, ikke noe som "tar" rusta. Er bilen rusta, er oljebehandling langt mere effektivt siden det er mye mere effektivt til å stoppe påbegynt rust. Jeg bruker fluidfilm til dette, og det fungerer knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig silk, fluidfilm er da kun et ikketørkende oljebasert produkt som vil hindre fuktighet å komme til som igjen hindrer videre rustutvikling?

Fluid Film er et lanolinbasert rustbeskyttelsesolje som brukes i over 30 år i skipsindustrien for å konservere ballasttank og er resistent mot saltvann. Fluid Film er et miljøvennlig rustbeskyttelsesprodukt som er lanolinbasert. Den er meget penetrerende, tørker aldri ut og passiverer meget effektiv påbegynt rust med å sette seg inn i rustporene.

Fluid Film er helt fri for løsemidler. På bil brukes den for å konservere hulrom og understell.

har eksperimentert litt med oljen, og jeg finner den ivertfall svært effektiv. Den kryper opp til 30cm etter påføring, så den når tak i det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt herifra : http://www.bilkontroll.no/fluid-film-spray.html

kjøpt noen slike spraybokser og noen dunker med 4L til større prosjekt som hele understell. Dem leverer somregel på 2-3 virkedager, og aldri noe tull :)

ellers ett produkt jeg er svært glad i :

http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=780&product=8224

2k epoxygrunning til en knallpris etter min mening, blir også solgt på bilxtra o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette produktet virker for godt til å være sant :P hehe. Får grise inn understellet med dette da :)

til hovudbruksområdet som er å stanse/bremse ned rust fungerer det veldig bra, men dersom du har en bil som i utgangspunktet er veldig bra, så slår ingenting tectyl etter min mening :)  En faktor med tectyl er også det at man får faktisk litt mindre veistøy dersom man legger på litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anbefaler du å gjøre/bruke på dette da? Her er det ikke så ille enda, det øverste bildet ser verre ut enn det faktisk er. Det er i hovedsak i overflaten, ikke noe som er spist enda. Men gjøres det ikke noe snart er det vel fort i gang.

post-38774-0-30497100-1388858965_thumb.j

post-38774-0-90201800-1388858982_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva anbefaler du å gjøre/bruke på dette da? Her er det ikke så ille enda, det øverste bildet ser verre ut enn det faktisk er. Det er i hovedsak i overflaten, ikke noe som er spist enda. Men gjøres det ikke noe snart er det vel fort i gang.

attachicon.gifIMAG190.jpg

attachicon.gifIMAG178.jpg

Det der er etter min mening mat for fluid film, for slike rusta falser er vanskelig/ekstremt krevende å stoppe ved hjelp av sandblåsing, grunning og den veien. Kjører man derimot på med oljebehandling, så trekker jo det inn i selve falsen også, og ikke bare legger seg på utsiden.

du bør uansett gjøre noe raskt, enten med fluidfilm eller foreksempel owatrol som mange bruker. Som nevnt så fjerner man ikke rusta på denne måten, men bremser det kraftig ned/stopper det for noen år. Med slik rust bør du derimot behandle den før hver vinter for å holde det i sjakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan jo være greit, men det er så pass penetrerendes at det er ikke sikkert det utgjør så mye. Skal man tectylere en bil må man avfette hele bilen under slik at tectylen sitter godt fast, og det gjør jo den ikke på fluidfilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løser fluidfilm opp tectyl?

fluidfilm mykner opp gammel tectyl, men tectyl på fluidfilm fester seg ikke skikkelig etter mine erfaringer. I kanalene spyler jeg derimot inn begge deler med litt mellomrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...