Gå til innhold

E46 M3. SMG eller manuell?


Evenol
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal gå til innkjøp av en E46 M3 og valgets kval står mellom SMG eller manuell.

 

Skjønner at det har vært litt div. problemer med oljepumpe og et rele på SMG-kassene.

Manuell frister, men SMG frister på veldig mange måter det også.

 

Er det noen som har erfaringer å dele? Jeg har dessverre ikke kjørt noen av disse, enda.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde M3 med manuell kasse i noen år. Samtidig hadde en kompis av meg en med SMG som jeg kjørte noen ganger. Jeg var godt fornøyd med manuell, men må vel si jeg syntes det var et hakk eller to lenger opp på morro-skalaen å kjøre med SMG kassa.

 

Rent teknisk har jeg ikke noe greie på hvor mye problemer det er med SMG, men det kan vel potensielt bli mer kostbare problemer med SMG. Så det blir jo en avveining. Lykke til med kjøp, du kommer til å kose deg glugg ihjel med en sånn bil uansett kasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde M3 med manuell kasse i noen år. Samtidig hadde en kompis av meg en med SMG som jeg kjørte noen ganger. Jeg var godt fornøyd med manuell, men må vel si jeg syntes det var et hakk eller to lenger opp på morro-skalaen å kjøre med SMG kassa.

 

Rent teknisk har jeg ikke noe greie på hvor mye problemer det er med SMG, men det kan vel potensielt bli mer kostbare problemer med SMG. Så det blir jo en avveining. Lykke til med kjøp, du kommer til å kose deg glugg ihjel med en sånn bil uansett kasse :)

Tusen takk for svar!

 

Jeg har en bekjent som jobber på BMW, så er egentlig ikke så veldig redd hvis det plutselig dukker opp noe. Såklart blir det en utgift der og da, men som du sier, SMG-kassa virker mer morsom ut i fra timesvis med YouTube-titting... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis man kan skru selv eller kjenner noen som kan skru for seg så sparer man mye penger om noe skulle skje. Jeg bodde i USA de 5 åra jeg hadde min M3, selv der borte var det dyrt å ha M3'n på verksted. Men jeg ga en slikk og ingenting for bilen når jeg kjøpte den så de utgiftene jeg hadde brøy jeg meg ikke så veldig mye om hehe. Skulle jeg hatt en M3 igjen så hadde jeg nok ganske sikkert valgt en med SMG.

 

Ikke for å spamme tråden din men fikk et innfall av sterkt savn etter gamle M3'n min nå!

post-52773-0-11255600-1389539379_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smg kassa er morsom å kjøre med, men den er ikke akkuratt komfortabel. Ja du kan velge hvor harde shift du vil ha, men skalaen går fra hard til necksnapping, så de er mer behagelige med manuelle (og så sterke at man savner sjeldent automat)

Ang feil, så er selve gearkassa den samme, men styringa er automatisk, så potensielle feil et det mer av, da du har enda ett system i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært eiger av en med SMG-kasse i snart tre år nå, og har ennå ikke hatt noen problemer (bilen har rullet ca 75.000km) 

Så jeg har ikke noe negativt i si så langt da. Også en fin funksjon er at du kan stiller hvor hurtig den skal gire, seks stiller på manuell og fem på automatmodus.

Har stort sett selv kjørt i manuellmodus, men synest automaten også fungerer greitt de gangene jeg har prøvd den ut. Det er også en veldig grei funksjon når du kjører i byen :-)

 

Du får vell bare prøve begge to, vil tro du blir fornøyd uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

 

Jeg må være ærlig å si at jeg er åpen for begge mulighetene, er egentlig bare et luksusproblem... :) Får nesten følge med å se hva som dukker opp utenlands.

Sånn sett - finner jeg en bra bil så skal ingen av kassene stoppe meg fra å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

 

Kjøp manuell ! lettere og billigere å fikse, verdt å tenke på når det begynner å bli en gammel bil. Har hatt SMG på en bil som jeg solgte rimelig kjapt. fungerte ikke for mitt bruk. Så er det alltid deilig å ha en clutch tilgjengelig når du kommer til en åpen sving ;) ^^ Jeg har to ombygde manuelle som kommer for salg innen kort tid om du er interessert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge deler i M3, og har SMG i M5 nå. Begge deler har sine fordeler og ulemper.

SMG er jo noe mindre engasjerende, men den girer jo alltid perfekt for deg. Absolutt en fordel på bane med begge henda på rattet og riktige nedgiringer med mellomgass. Dette kan du selvfølgelig også få til med manuell, men da med mer engasjement og trening.

Savner noen ganger 100% kontroll med manuell, men ville nok også savnet SMG av og til.

Er ikke noe fasitsvar her tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere av både manuell å

Smg, å UTEN TVIL... Kjøp SMG!!!! Tusen ganger diggere og morsommere å kjøre med!

Jeg har ikke hatt noe tull med mine hvertfall! Manuell blir

Altfor "vanlig" og kjedelig iforhold... Enhver M3 burde hatt

Smg mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere av både manuell å

Smg, å UTEN TVIL... Kjøp SMG!!!! Tusen ganger diggere og morsommere å kjøre med!

Jeg har ikke hatt noe tull med mine hvertfall! Manuell blir

Altfor "vanlig" og kjedelig iforhold... Enhver M3 burde hatt

Smg mener jeg

Skriver under på dette. M3 motoren/bilen passer perfekt med SMG!

Når det gjelder det Magnus sier, vil jeg si at M5 V10 er mer "ukontrollert" med SMG. Etter min smak blir det for grovt og ubehagelig for en bruksbil. Det er bygget mer for høye hastigheter enn svingete norske veier og bykjøring. Man må være ganske bestemt på gasspedalen, og det er ikke noe "kjerringbil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tildels enig det. SMGen virker røffere i M5 enn i M3 - selvom det var en CSL også.

En må lære den å kjenne for at den skal være nogenlunde behagelig.

Jeg tenkte at muligheten for å kjøre den i automat ville blidgjøre dama når hun skulle kjøre den, men den gang ei. Hun hater den. Men denne bilen ville vært HELT feil med en automatkasse - som hun liker. Manuell kunne funket, men jeg klarer å sette pris på SMGen der hvor den er bra; i fart og ved aktiv kjøring. Da er den perfekt. Køkjøring - ikke så bra.

Men somsagt; synes den var snillere i M3 enn i M5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tildels enig det. SMGen virker røffere i M5 enn i M3 - selvom det var en CSL også.

En må lære den å kjenne for at den skal være nogenlunde behagelig.

Jeg tenkte at muligheten for å kjøre den i automat ville blidgjøre dama når hun skulle kjøre den, men den gang ei. Hun hater den. Men denne bilen ville vært HELT feil med en automatkasse - som hun liker. Manuell kunne funket, men jeg klarer å sette pris på SMGen der hvor den er bra; i fart og ved aktiv kjøring. Da er den perfekt. Køkjøring - ikke så bra.

Men somsagt; synes den var snillere i M3 enn i M5.

Jeg måtte le når jeg såg hva du hadde skrevet. Dama mi HATET også giren. Det gjorde også at hun etterhvert mislikte hele bilen. Det endte med at vi solgte M5'en og beholdt Q5 som familiebil. Så har jeg kjøpt meg en e30 m3 som hobby istedet. Men må si at jeg sikler noe voldsomt på CSL og E9x M3 om dagen.......

Ta vare på M5'en din og kos deg med den. Når dere begge blir vant med det, så er det verdens kuleste familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...