Traktortom2 Skrevet Januar 18, 2014 Skrevet Januar 18, 2014 Hei. Refererer til gs bildeler sin liste over deler til lydanleggvtil bmw e46 touring http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/varer/delekatalog_65 Noen som vet hvordan bmw kobler opp høytalersystem et sammen før det går i spilleren? Tenker hovedsaklig på hifi utgaven. Jeg skal oppgradere min basic utgave til den største orginal pakka bmw tilbyr men klarer ikke helt å se hvordan de sette alt sammen! I fremdørene har hifi utgaven 3 høytalere. Konles de bare sammen i ledningene eller brukes det noe alla delefilter? Samme i bakdøra og baggasjen? Det er bilde av en forsterker på lista der. Skal denne forsterkeren kun drive suben eller går høytalerene også innom denne forsterkeren? Jeg kommer ikke til å bruke 30.000 på orginal forsterker og kabler så kommer til å lage dette selv. Men må vite hvordan de kobler alt dette sammen orginalt fra bmw.. Noen som kan kartlegge dette bedre enn meg el så jeg får oversikt? Takker for all hjelp?
hsd Skrevet Januar 18, 2014 Skrevet Januar 18, 2014 Har du vurdert å koble opp ett "normalt" anlegg da? Hifisystemet til e46 er helt greit, men vi snakker på linje med fx billigserien til focal, ingen opplevelse i det hele tatt slik "hifi" etter min mening burde gi.
Traktortom2 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Skrevet Januar 18, 2014 Nei. Jeg kommer til å koble anlegge på en orginalmåte men vil bli bedre høytaler og forsterker.. noen som kan hjelpe?
OveN Skrevet Januar 18, 2014 Skrevet Januar 18, 2014 Har googla endel men ikke så lett å finne bra info om dette gitt. Normalen (ut fra det jeg har sett hvertfall) på OEM BMW anlegg er at kun diskanter har fysisk delefilterfilter. Disse er integrert i den korte kabelen som går fra diskanten til kontakt i dørtrekket. Resten av eventuell filtrering gjøres i head unit/forsterker. Det er også i mange tilfeller innebygget EQ i BMW HU/forsterker som man ikke kan justere på. En kanal til hver frontdør, en kanal til hver bakdør+hattehylle og en kanal til sub. De tre elementene i dør forran koples sammen slik at en kanal fra forsterker driver alle sammen. Sikkert samme bak også. Forsterkern driver alle elementer i HiFi pakka. Du må altså trekke litt kabel siden head uniten din powrer alle høyttalerne nå, men det er du sikkert klar over. Liten notis: Det ser vel ut som du har bestemt deg for at du skal ha orginalt anlegg, men anyways. Det er mange firma som er gode på lyd/høyttalere/forsterkere. BMW er ikke ett av dem. Nå veit jeg ikke hva du må gi for disse komponentene men jeg ser for meg at det er dyrt i forhold til kvalitet siden det står BMW-klistremerker på dem. Jeg hadde Harman Kardon-anlegget i min gamle E46 og det bytta jeg ut ganske fort. Ikke særlig bra lyd. Men det er jo individuelt hva man oppfatter som bra nok lyd.
Traktortom2 Skrevet Januar 18, 2014 Forfatter Skrevet Januar 18, 2014 Takker for bra svar Jeg er ute etter ett "look alike" anlegg. Altså dimen på høytalere og plasseringene av høytaler og forsterker skal være på samme steder som orginalt.. kommer ikke til å kjøpe orginal høytaler og forsterker alt for dyrt... Men dette med delefilter. Om det ikke er snakk om noe konkret delefilter opplegg tar jeg å setter opp ett delefilter i dørene foran. Må bare få tak i alt av orginale kontakter, koblinger og griller... Også lurer jeg litt på bakhøytalerene. Jeg har braketfestene til vanli steriohøytaler, men det finnes den utgave til 6:9 orginalt... må jeg forandre noe på trekkene rundt grillen for å få plass eller kan jeg bare ta ut dette og sette inn denne brakettfeste og høytaler bak?
OveN Skrevet Januar 19, 2014 Skrevet Januar 19, 2014 Skjønner, da er vi jo enige Ja gå inn med delefilter i dørene. Ser ikke noen grunn til å kjøre tre elementer i dørene forran sånn som det er på HiFi-anlegget. Bruk et godt to-veis sett, altså diskant, 5.25" og delefilter. Det "midterste" elementet er festa på en veldig sær måte så er antagelig vanskelig å få fatt i noe som passer uansett. Med mindre du absolutt vil ha lyd bak f.eks. pga barn baki der så er det igrunn best å droppe høyttalere bak og heller putte di penga i bedre frontsett/forsterker. Det er jo tross alt forran du sitter og hører på musikk La de høyttalerne som er bak bli sittende, også fader du dem helt ned og kan justere dem opp når du har noen baki som vil høre radioen bedre. Dette har jeg gjort på min E91. Jeg kjøpte inn komponentsett til å ha bak men fant ut at det er jo bare tull å legge penger i lyd til baksetet når jeg aldri sitter der. Med godt frontsett og forsterker får du den lyden du trenger på førerplassen. Jeg har desverre ikke noe kjennskap til braketter/6:9/plass baki der. Finnes sikkert noe info om man googler litt.
Traktortom2 Skrevet Januar 19, 2014 Forfatter Skrevet Januar 19, 2014 Hva trur du jeg kan bruke av det gamle høytaler kablene? Jeg skal lage hull for orginal grill og det der.. Bavsound.com er levrandør av oppgraderimgspakker til bmw innen for lyd De har bra høytalere som de selv kaller for "plug and play" pakker... Jeg var i kontakt med dem om hva mulighetene for sånn type oppgradering var for min bil, men jeg hadde basic anlegg så de hadde ikke mulighet for noe. Så tanken min er da egentlig å lage orginal ledningsnett og orginal infesting og look til bmw sin topp pakke så det ser ut og att alt av kontakter, plugger og oppsett utenom selve høytalere og sub elemen er orginalt satt opp (i prinsippe). Så jeg kommer til å kjøpe alt av orginale plugger, koblinger, infestinger og alt som gjør att det blir ett "orginal oppsett" Det jeg trenger å vite er hva som jeg må gjøre med det gamle anlegge, de dimensjonene som er der fra før og generelt resten av systemet så dette vil fungere.. Det som da ikke blir orginalt blir da selve høytalerene og forsterkeren Når det kommer til forsterkeren vet jeg ikke helt hvor jeg skal finne en som er liten nok til å kunne plasseres på orginal plass og samtidig være en 5 kanalers forsterker??? Har sett på priser for heler jeg tremger for dette og pris messig vil jeg ikke overstige noe særlig mer enn 1500 i de delene som må til for å dette som ett orginalt oppsett Prøver å få en oversikt over hva som skal til for å få dette til
Traktortom2 Skrevet Januar 19, 2014 Forfatter Skrevet Januar 19, 2014 OvrNDriver å titter på forsterkere her, men jeg klarer ikke å finne en forsterker som er liten nok til å passe?Tittet litt på ebay og fant en del otginale forsterkere til 3,5 og 7-serienMeeen hvor dårlige er disse forsterkerene egentlig? Kan de funke? Her er en http://www.ebay.com/itm/BMW-E46-2-E46-Coupe-HK-Harman-Kardon-Amplifier-Amp-Hifi-System-Radio-M3-8374849-/191010948584?pt=Car_Amplifiers&hash=item2c7923c5e8&vxp=mtr billig er den også dette er noe info jeg fant om HK anlegget: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=701030 betyr dette att jeg fint kan kjøpe orginal forsterker til høytaler oppsette, men anbefales å fikse egen forsterker til sub kassa? men om jeg kjøper orginal sub fra gs bildeler burde jo denne forsterkeren være bra nok? og ergo få ett orginal oppsett hele veien uten om seøve høytalerene i dørene? eller: http://www.ebay.com/itm/BMW-e46-323-328-325-330-Amplifier-subwoofer-harman-kardon-/321235413267?pt=Car_Amplifiers&hash=item4acb1f6913&vxp=mtr dette er vist en egen sub forsterker til bmw e46 sedan, men burde vel være mulig å få dette til å passe i en touring? og de prisene som vises på ebay er overkommelig synes nå jeg...
Traktortom2 Skrevet Januar 19, 2014 Forfatter Skrevet Januar 19, 2014 er det foresten noen forskjell på forsterkerene til de forskjelige modellene? ser man får forsterkere som er merket , seda, touring ovs.... men alle ser dønn like ut. og siden jeg starter på nytt, burde dette ha noe å si for hvem jeg velger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå