Gå til innhold

Feil på SMG e46 m3

kaptein wom
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Den gule varsel lampa til SMG kassen kommer frem når bilen står og går på tomgang ved oppstart av "kald" bil. Noen ganger også når bilen er varm, og den står og går på tomgang etter ca 2-5min Får den frem også om jeg setter bilen i nøytral og jeg ruser motoren opp til ca 7rpm.

Men kommer skjeldenere frem etter bilen er blitt varm virker det som.

Byttet relet til smg kassa, men ingen bedring.

Har dere no forslag på hva dette kan være?

Håper dere kan hjelpe, da ALLE bmw verkstedene i Trodheim ikke kan gji meg no svar uten og bytte en masse deler bare for og prøve. Men de vill jo da bli en dyr affere og bare drive og gjette seg fram til feilen

post-40335-0-76907100-1390065982_thumb.j

post-40335-0-99146700-1390065993_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikkje peiling, men blinker gir indikatoren? (tall i displayet) isåfall tyder det på defekte pansersensorer. Veit ikkje om desse kan reagere på temperaturforskjeller. Eg ville søkt litt på utenlandske forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Gear evaluation, og clutch control kan tyde på dårlig adaptering av kassa. Det som mange gjør når de får opp feil på clutch control er å kjøre en "reset" av adaptering på kassa og lære opp kassa på nytt med giring og clutch gripepunkter. Dette gjøres hos BMW og det tar i underkant av en times tid med testeren deres.

NB!

Dette kan dersom delene er for slitte i kassa f.eks foringer på skifterarm osv resultere i stopp i testen, du vil da måtte bytte deler og kjøre testen på nytt igjen. Ofte skjer dette på fjerde eller femte gir.

Spør BMW om de kan gjøre en slik adapsjon av girkassen din, og hva de skal ha for dette :)

Panserbrytere skal ikke ha noe meddette å gjøre da bilen ikke ville gått i gir om de står oppe. Jeg holder en knapp på adapsjon. 

NB2:

Gjør dette hos en autorisert BMW forhandler, ikke hos private mennesker eller et mekonomen verksted. Kan ofte resultere i mer krøll enn man sparer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle verkstedene i trheim har lite peiling virker det som ?    hva med å få bilen til ett verksted som kjenner smg litt bedre?   trur det kan bli billigere og enklere enn at du skal "lære" en mekaniker i trheim dette..  : ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let me know om det gir noe resultat eller hva BMW sier, så sender jeg faktura!

Neeeei da men det er kjekt å vite om det jeg tipsa om gir løsning.  :smoking:

Om det viser seg at tipset er løsningen, er det bare å sende en faktura ja :)

Bilen står nå på vinterlagring. så får levert den inn på verksted før i mai. men skal gi en tilbakemelding når testen/reset`n er gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...