Gå til innhold

Parkeringsvarmer, Auxiliary heater, Webasto, dieselvarmer

Komfort
 Share

Anbefalte innlegg

Kjært barn har mange navn :-)

Står lite om webastoen i brukermanualen på min E90 320da så tenkte å spørre litt her:

-Varmes både motor og kupe eller bare kupeen? Kan dette programmeres om?

-Aktiveres webastoen automatisk når det er kaldt for å varme motoren raskere? Kan dette programmeres?

-Kan starte med fjernkontroll, men stopper webastoen så fort bilen startes?

-Kan man programmere til personlige ønsker på webastoen? webstoen på min siste E61 virket litt andreledes?! Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto på e9x og e6x varmer ikke motor, bare kupè. Kan ikke gjøres noe med det.

Webasto starter når du starter motoren når det er så og så kaldt, mulig rundt 6 grader, også må motor være under kanskje 50 grader for at det skal skje. Usikker på temp, men dette er verdier fra e38/9.

Mener at webasto går sålenge det er påkrevd ihht verdier som er fastsatt, så den kan gå mens motor går, etter at du startet den manuelt.

Det går an å sette på tidsstyring, men det krever mulig en kjapp runde med kompjuterm såfremt du allerede har fjernkontroll styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at webastoen kun varmer kupeen og absolutt ingen oppvarming av motor?!! Det er jo rett og slett totalt meningsløst?? Alle webasto biler som selges står oppført med "motorvarmer" ! Må sjekke dette nøyere, for er det tilfelle må jeg bygge om webasto systemet til å varme motor også. hmmm Det er tidsstyring på menyen i bilen, men går ikke an å starte den etter motor er startet. Men jeg kan starte den 1 sek før jeg starter motoren. Alt blir litt for automatisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med BMW og et annet velrenommert firma ang ettermontering av webasto med motorvarmer. Men de sier det at de ikke kan gjøre det da det kødder til motoren, slik at de blir tungstartet og rar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungstartet og rar ved å varme opp motoren? Mener dem fordi du bruker strøm fra batteriet ved bruk av webasto så blir det lite strøm til start?

Gjelder det for vanlig DEFA blokkvarmer også? Skulle tro at det var gunstig å varme opp motoren før start...særlig diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på å starte min bil når webasto har gått og ikke så kan aldri tenke meg at den ikke varmer opp motor (er vel hele poenget med motorvarmer av typen webasto?). Mulig du blander originalt og ettermontert og at det er en forskjell der.?

På E9x og E6x starter webasto automatisk fra og med +5 grader og nedover når bilen startes. Den går da i 30 min. Når du kjører er webasto også med å går under kjøring om det er kaldt virker det som på min bil da den ofte står og går litt etter f.eks. en times kjøre tur når man kommer hjem i -20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ettermontert webasto i min gamle e36 320D. Den hadde en timer i bilen som man kunne legge inn 3 tider som den skal starte. Den slo seg automatisk av etter 1 time men man fikk ferdig varmet bil etter 15 min i 20 minus.

Denne webastoen var koblet til vannavkjølingssystemet i bilen og hadde en egen pumpe for å sirkulere vannet. Når vannet ooppnådde vanlig temp (88grader) så gikk all overflødig varme til cupen..

Det vil jeg nå tru skal være mulig å få ettermontert på din også om det så er att den kun tar cupen.

Det sies også att ved bruk av webasto må man kjøre mins 1 km pr min bruk av webasto for å hindre batteritap (dette gjelder om det er snakk om mye små kjøring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander ingenting. Det er en elektrisk ventil på kjølevannet som separerer motor og kupé vannet fra hverandre. Så webasto varmer ikke opp motor, men bare kupé.

Både BMW og firmaer som ettermonterer webasto kobler ikke webasto i lag med kjølekretsen, fordi motoren ikke "liker" forvarming. Det er ikke strømtap det er snakk om.

Jeg vet også at både e46,e38,e39 og e53 har webasto som varmer opp motor og kupé samtidig, som en krets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...