Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Oppdaget i dag noe som KAN tyde på vann i oljen på min E46 m3.

Hva tror dere er konklusjonen her?

- Motoren har stått i 1 år i rått klima inne i en garasje, etter at den ble satt over i min bil fra en delebil.

- Byttet olje for ett år siden Castrol 10w60

- Bygget om kjølingen med radiator bak og elektrisk vannpumpe. Fylt på og luftet anlegget i oktober i fjor.

- Startet opp bilen for to måneder siden. Vipec motorstyring. Grovt justert. Pluggene fikk for mye bensin og motoren stoppet. Dette er justert bedre nå.

- Tidligere denne uken tenkte jeg å la bilen gå seg god å varm før den skal på mapping neste helg. Bare for å sjekke at alt er ok. Da har tydeligvis det lagt seg en luftlomme i motoren siden forrige gang jeg fylte på og luftet kjølesystemet. Kjølevannet nærmet seg 70 grader og alt ser bra ut. Plutselig stiger tempen på vanntemp.sensoren som sitter i toppen til 109 grader! Altså en forskjell på nesten 40 grader mellom kjølevann og temperatur i godset i topplokket. Stoppet bilen med en gang.

- FØR denne oppstarten var det hvit graut under oljepåfyllingslokket. Jeg tørket det av og antok det var kondens siden motoren har stått så lenge. Dermed er det ikke denne episoden med overoppheting som har ødelagt noe. Etter at motoren gikk varm og den hadde kjølt seg ned, tok jeg av oljepåfyllingslokket igjen og det var samme hvit grauten. Oljeåndingsrøret var nesten helt tett med gugge og det kom etterpå bra med damp/eksos? ut oljeåndingsrøret når motoren gikk. Gjennomslag i motor?

- De gangene motoren har gått har det kommet hvit røyk ut eksosen, men det har roet seg når motoren ble varm. Det renner vann/bensin? ut av eksosen når bilen går. Trodde det kunne være uforbrent bensin siden vipecen druknet pluggene i starten. Men kan det være vann?

- Peilepinnen har ikke hvit olje og det er heller ikke hvit olje i oljefilteret. Oljenivået har ikke steget oppover, noe som tyder på at den ikke får tilført vann i oljen (noe som er bra)

- Jeg føler på meg at bilen bruker vann når den går. Etter en times gange i går (uten overoppheting denne gang. Hjalp tydeligvis å lufte anlegget en gang til) så oppdaget jeg at nivået i ekspansjonstanken har gått ned med 2 cm. (sammenlignet nivået på kald motor før/etter jeg hadde kjørt bilen)

Da gjenstår å konkludere med:
- Er det Gåen toppakning? Vann lekker inn i en eller flere sylindre, men altså ikke i oljen.

- Kan det være sprekk i toppen etter varmgangen?

- Hvordan kan oljeåndingsrøret og oljepåfyllingslokket ha blitt hvitt før varmgangen skjedde og jeg har heller ikke hatt noe særlig gangtid på motoren etter at jeg tok den ut av delebilen. I delebilen var det ikke hvitt og motoren gikk perfekt. Er det bare så ekstremt mye kondens? Kom tilbake etter at jeg rengjorde delene og kjørte bilen i en time i går.

Masse tankespinn her. Fint om noen som har opplevd noe liknende, kan gi noen tips. Må klareres før jeg belaster motoren i benk kommende lørdag.

Trykktesting av kjølesystem og trykktesting i tennplugghullet. Hvilket utstyr skal jeg bruke? Hvilken kompresjon skal motoren ha? Har også tenkt å ta kompresjonstest for å finne ut litt mer om hvorfor det blåser ut åndingsrøret. Mulig gjennomslag etter varmgangen jeg hadde.

DSCN2454.jpg

DSCN2455.jpg

DSCN2457.jpg

DSCN2462.jpg

DSCN2463.jpg

DSCN2467.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...