Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har da byttet motor på min '99 E38.

Det som er gjort:

- Tatt ut gammel motor som hadde blåst toppakning og en rekke andre feil.

- Satt inn en tilsvarende motor (M52TUB28) fra '00 gått 120000km

- Ledningsnett fra "ny" motor koblet til bilen (alt sjekket)

- Alle væsker fylt opp på motor.

 

Hva er galt:

- Motor i nødmodus

- Kasse i nødmodus

- Vil ikke starte, kinner som en gud men det skjer intet i form av start. (startet så vidt første gang jeg prøvde men ikke nå lenger)

- Vil ikke snakke med diagnoseverktøy. Diagnoseverktøy går i svart når nøkkel vris om (carsoft i910) og får bare com error når nøkkel ikke er vrid om.

 

Feilsøking:

Alle sikringer i motorrommet og i bagasjen er ok.

Den får fuel

Tror jeg har sjekket alle ledninger og ingen som virker løse.

 

Gått tom for ideer og lure løsninger

Hva skal jeg gjøre..... Frustrert

 

Skrevet

På en tilsvarende motor kunne du brukt alt av bilens orginale ledningsnett for å unngå problemer med nødmodus osv,har du også byttet selve (hjernen)ville jeg prøvd den orginale.

Skrevet

Trodde det ikke skulle ha noe å si hvilke ledningsnett jeg brukte. Bare plugge i sikringsboksen og god stemning. Byttet motor tidligere på annen bil. da var det ikke problem. Ikke tatt byttet hjerne.

Skrevet

Hvis du har koblet på en annen hjerne får du vel trøbbel med EWS. Etter mine kunnskaper. Bruk den gamle hjernen hvis det er eksakt samme motor betegnelse på den nye og den gamle.

 

Eller har du skiftet fra M52 til M52TU motor?

Skrevet

Har jo ikke noe og si vilke el-nett man bruker, er jo bare ledninger. Så lenge hjærne,EWS boks, ringen rundt tenningslås er det samme så er det ikke derfor.

 

Men er jo flere ting som sørger for at motor/kasse kan gå i nødmodus. Skulle vel startet fordiom.

 

Ser du har sjekket Fuel, ''alle ledninger'' og sikringer. Regner med du har sjekket om du har gnist også?

 

Prøvd med annet diagnoseprog.

Skrevet

Update. Tror jeg har funne skyldig part i motor og kasse i nødmodus. Luftbelgen som sitter etter llm har sprekk. Falskluften som kommer skal vel generere nok "feil" til at den går i nødmodus.

 

- Har kun byttet ledningsnettet som sitter direkte i tilknytning til motor frem til sikringsboks.

- Pluggene er våte,(får fuel) mistenker jeg presterte å gi motoren drukningsdøden ved å la den gå for kort tid første gang. (Skrud ut plugger og står til lufting)

- "Ny" motor er en '00 model M52TUB28 (dobbel vanos), samme er gammel motor fra '99

Skrevet

Har jo ikke noe og si vilke el-nett man bruker, er jo bare ledninger. Så lenge hjærne,EWS boks, ringen rundt tenningslås er det samme så er det ikke derfor.

 

Men er jo flere ting som sørger for at motor/kasse kan gå i nødmodus. Skulle vel startet fordiom.

 

Ser du har sjekket Fuel, ''alle ledninger'' og sikringer. Regner med du har sjekket om du har gnist også?

 

Prøvd med annet diagnoseprog.

 

Hvis alt byttes, inkludert motorens ledningsnett, og som du sier..EWS, ring, ECU. Men grunnen til at jeg spurte var for å finne ut om det er gjort noen raske løsninger i forbindelse med at M52TUxx har annet ledningsnett enn M52Bxx. TU motoren har også en nyere versjon ECU enn den andre. Derfor er det vesentlig at man bruker riktig ledningsnett. Ledninger er ikke bare ledninger. M52TU er faktisk på flere områder mere lik M54 enn M52.

 

Så hvis det er blitt gjort noen "raske" løsninger for å koble på følere, er det en feilkilde. Men da er det tydeligvis ikke byttet motortype i denne bilen.

 

Feilen ligger nok i EWS systemet ettersom du koblet på den nye hjernen. Setter du på alt fra den gamle, EWS modul, hjerne og ringen i tenningen skal den i teorien starte.

Skrevet

Update. Tror jeg har funne skyldig part i motor og kasse i nødmodus. Luftbelgen som sitter etter llm har sprekk. Falskluften som kommer skal vel generere nok "feil" til at den går i nødmodus.

 

- Har kun byttet ledningsnettet som sitter direkte i tilknytning til motor frem til sikringsboks.

- Pluggene er våte,(får fuel) mistenker jeg presterte å gi motoren drukningsdøden ved å la den gå for kort tid første gang. (Skrud ut plugger og står til lufting)

- "Ny" motor er en '00 model M52TUB28 (dobbel vanos), samme er gammel motor fra '99

 

Hvis den har lidd drukningsdøden....Fulladet batteri, gassen i bunn og kjør starteren uten opphold til den buldrer i gang. Med gassen i bunn forteller du hjernen at den ikke skal kjøre på med bensin. Det gjør den ikke før den starter.

 

Har du gnister?

 

Skrevet

Gjentar at jeg ikke har byttet noe annet enn ledningene som sitter (kom med) på motoren. Hjerne og alt det andre som sitter boltet til bilen er det samme som det alltid har vært.

 

Daniel

Skrevet

Da har det vært en del feilsøking og blitt mer og mindre klok.

Luftet og blåst sylindrene tørre, tørre fine plugger.

Belgen etter llm byttet til ny og tett en.

Electric cleaner i alt av plugger og kontakter rund baut.

Vridde om nøkkel (pos 2), alt hørtes ut som det skulle gjøre, diagnosen lyste opp. Tre sider med feilmeld motor. Brydde meg ikke hva det var siden det var en kombinasjon av gammel og ny motor, hvem vet hva som gjelder nå. Slettet hele greia.

Vrei om og dritten startet rett opp og gikk fint, i tre sek. Så kuttet den ut.

 

Hva er galt nå da. I dasjbordet lyser abs og antispinn, tempmåler på rødt, motor i nød, og kasse i nød.

Diagnose vil ikke engasjere, når nøkkel settes i pos 2, kvelder diagnoseenheten. Annet er at når nøkkel er i denne posisjonen kommer ikke de vanlige summelydene fra motor og drivstoffpumpe (får ikke fuel med andre ord)

Motor sviver rundt som bare det men det er ikke anntydning til tenning.

 

En helt annen ting er at når jeg nå kobler i diagnosen kommer et ping i dasjen og baklyktene tenner, wtf.

 

Er det noen på dette forumet som har en lur løsning, evt vært borti dette før? Ellers er neste løsning å bytte tilbake til gammelt elnett, har ikke lyst....

 

Daniel

Skrevet

Høres ut som om hjernen din ikke har jordingen den skal, opplevde akkurat samme problemet (motor i nødmodus, ingen diagnosemulighet, temp på rødt, antispinn og abs lyser) på min 99' 540. Viste seg bare å være at hjernen ikke var jordet slik den skulle (egen jordingskabel fra ECU-boksen). 

Skrevet

Takk til 730Morten. Muttern trengte et par newton ekstra så kom det diagnose og bilen startet. Happy days, nesten.

 

Slettet alt av feilkoder, men det som kommer opp nå er følgende:

- 72 Activation, engine throttle (OBDII P1580

 

- AA Control-unit self-test, engine throttle or internal fault (OBDII P0601

 

Dette gjør at når det gis gass, hopper turtall ned selv om det gis på mer. Går fint på tomgang.

 

Antispinn lyser enda i dasjen, og det kommer opp motor nødmodus, men er vel pga feilkoden.

Bilen står på lading over natta, bare for å eliminere evt lav spenning.

 

Daniel

  • 3 months later...
Skrevet

Glemt å oppdatere dette her.

Throttlebody var død, vet ikke hvordan men slik var det. Byttet den med en brukt fungerende en og alt løste seg.

 

Men så kom det nå en ny 1580 kode - throttle sluggish, stuck = engine failsafe mode igjen.

Noen som har en remedy for dette problemet, evt er det så enkelt som litt olje i throttlebody?

 

Daniel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...