E38DANIEL Skrevet Februar 3, 2014 Skrevet Februar 3, 2014 Har da byttet motor på min '99 E38. Det som er gjort: - Tatt ut gammel motor som hadde blåst toppakning og en rekke andre feil. - Satt inn en tilsvarende motor (M52TUB28) fra '00 gått 120000km - Ledningsnett fra "ny" motor koblet til bilen (alt sjekket) - Alle væsker fylt opp på motor. Hva er galt: - Motor i nødmodus - Kasse i nødmodus - Vil ikke starte, kinner som en gud men det skjer intet i form av start. (startet så vidt første gang jeg prøvde men ikke nå lenger) - Vil ikke snakke med diagnoseverktøy. Diagnoseverktøy går i svart når nøkkel vris om (carsoft i910) og får bare com error når nøkkel ikke er vrid om. Feilsøking: Alle sikringer i motorrommet og i bagasjen er ok. Den får fuel Tror jeg har sjekket alle ledninger og ingen som virker løse. Gått tom for ideer og lure løsninger Hva skal jeg gjøre..... Frustrert
Martin1993 Skrevet Februar 3, 2014 Skrevet Februar 3, 2014 Ikke så mye peiling på dette.. men kan hende du er nødt til å kode nøklene? Motoren? Elns. *bump* Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
bjalle Skrevet Februar 3, 2014 Skrevet Februar 3, 2014 På en tilsvarende motor kunne du brukt alt av bilens orginale ledningsnett for å unngå problemer med nødmodus osv,har du også byttet selve (hjernen)ville jeg prøvd den orginale.
D.Toft Skrevet Februar 3, 2014 Skrevet Februar 3, 2014 sett på gammelt elnett, bruk gammel hjerne. sjekk elnett igjen.
E38DANIEL Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Skrevet Februar 3, 2014 Trodde det ikke skulle ha noe å si hvilke ledningsnett jeg brukte. Bare plugge i sikringsboksen og god stemning. Byttet motor tidligere på annen bil. da var det ikke problem. Ikke tatt byttet hjerne.
MrBrum Skrevet Februar 5, 2014 Skrevet Februar 5, 2014 Hvis du har koblet på en annen hjerne får du vel trøbbel med EWS. Etter mine kunnskaper. Bruk den gamle hjernen hvis det er eksakt samme motor betegnelse på den nye og den gamle. Eller har du skiftet fra M52 til M52TU motor?
KapteinHaddock Skrevet Februar 5, 2014 Skrevet Februar 5, 2014 Har jo ikke noe og si vilke el-nett man bruker, er jo bare ledninger. Så lenge hjærne,EWS boks, ringen rundt tenningslås er det samme så er det ikke derfor. Men er jo flere ting som sørger for at motor/kasse kan gå i nødmodus. Skulle vel startet fordiom. Ser du har sjekket Fuel, ''alle ledninger'' og sikringer. Regner med du har sjekket om du har gnist også? Prøvd med annet diagnoseprog.
E38DANIEL Skrevet Februar 5, 2014 Forfatter Skrevet Februar 5, 2014 Update. Tror jeg har funne skyldig part i motor og kasse i nødmodus. Luftbelgen som sitter etter llm har sprekk. Falskluften som kommer skal vel generere nok "feil" til at den går i nødmodus. - Har kun byttet ledningsnettet som sitter direkte i tilknytning til motor frem til sikringsboks. - Pluggene er våte,(får fuel) mistenker jeg presterte å gi motoren drukningsdøden ved å la den gå for kort tid første gang. (Skrud ut plugger og står til lufting) - "Ny" motor er en '00 model M52TUB28 (dobbel vanos), samme er gammel motor fra '99
MrBrum Skrevet Februar 5, 2014 Skrevet Februar 5, 2014 Har jo ikke noe og si vilke el-nett man bruker, er jo bare ledninger. Så lenge hjærne,EWS boks, ringen rundt tenningslås er det samme så er det ikke derfor. Men er jo flere ting som sørger for at motor/kasse kan gå i nødmodus. Skulle vel startet fordiom. Ser du har sjekket Fuel, ''alle ledninger'' og sikringer. Regner med du har sjekket om du har gnist også? Prøvd med annet diagnoseprog. Hvis alt byttes, inkludert motorens ledningsnett, og som du sier..EWS, ring, ECU. Men grunnen til at jeg spurte var for å finne ut om det er gjort noen raske løsninger i forbindelse med at M52TUxx har annet ledningsnett enn M52Bxx. TU motoren har også en nyere versjon ECU enn den andre. Derfor er det vesentlig at man bruker riktig ledningsnett. Ledninger er ikke bare ledninger. M52TU er faktisk på flere områder mere lik M54 enn M52. Så hvis det er blitt gjort noen "raske" løsninger for å koble på følere, er det en feilkilde. Men da er det tydeligvis ikke byttet motortype i denne bilen. Feilen ligger nok i EWS systemet ettersom du koblet på den nye hjernen. Setter du på alt fra den gamle, EWS modul, hjerne og ringen i tenningen skal den i teorien starte.
MrBrum Skrevet Februar 5, 2014 Skrevet Februar 5, 2014 Update. Tror jeg har funne skyldig part i motor og kasse i nødmodus. Luftbelgen som sitter etter llm har sprekk. Falskluften som kommer skal vel generere nok "feil" til at den går i nødmodus. - Har kun byttet ledningsnettet som sitter direkte i tilknytning til motor frem til sikringsboks. - Pluggene er våte,(får fuel) mistenker jeg presterte å gi motoren drukningsdøden ved å la den gå for kort tid første gang. (Skrud ut plugger og står til lufting) - "Ny" motor er en '00 model M52TUB28 (dobbel vanos), samme er gammel motor fra '99 Hvis den har lidd drukningsdøden....Fulladet batteri, gassen i bunn og kjør starteren uten opphold til den buldrer i gang. Med gassen i bunn forteller du hjernen at den ikke skal kjøre på med bensin. Det gjør den ikke før den starter. Har du gnister?
E38DANIEL Skrevet Februar 6, 2014 Forfatter Skrevet Februar 6, 2014 Gjentar at jeg ikke har byttet noe annet enn ledningene som sitter (kom med) på motoren. Hjerne og alt det andre som sitter boltet til bilen er det samme som det alltid har vært. Daniel
E38DANIEL Skrevet Februar 10, 2014 Forfatter Skrevet Februar 10, 2014 Da har det vært en del feilsøking og blitt mer og mindre klok. Luftet og blåst sylindrene tørre, tørre fine plugger. Belgen etter llm byttet til ny og tett en. Electric cleaner i alt av plugger og kontakter rund baut. Vridde om nøkkel (pos 2), alt hørtes ut som det skulle gjøre, diagnosen lyste opp. Tre sider med feilmeld motor. Brydde meg ikke hva det var siden det var en kombinasjon av gammel og ny motor, hvem vet hva som gjelder nå. Slettet hele greia. Vrei om og dritten startet rett opp og gikk fint, i tre sek. Så kuttet den ut. Hva er galt nå da. I dasjbordet lyser abs og antispinn, tempmåler på rødt, motor i nød, og kasse i nød. Diagnose vil ikke engasjere, når nøkkel settes i pos 2, kvelder diagnoseenheten. Annet er at når nøkkel er i denne posisjonen kommer ikke de vanlige summelydene fra motor og drivstoffpumpe (får ikke fuel med andre ord) Motor sviver rundt som bare det men det er ikke anntydning til tenning. En helt annen ting er at når jeg nå kobler i diagnosen kommer et ping i dasjen og baklyktene tenner, wtf. Er det noen på dette forumet som har en lur løsning, evt vært borti dette før? Ellers er neste løsning å bytte tilbake til gammelt elnett, har ikke lyst.... Daniel
730Morten Skrevet Februar 10, 2014 Skrevet Februar 10, 2014 Høres ut som om hjernen din ikke har jordingen den skal, opplevde akkurat samme problemet (motor i nødmodus, ingen diagnosemulighet, temp på rødt, antispinn og abs lyser) på min 99' 540. Viste seg bare å være at hjernen ikke var jordet slik den skulle (egen jordingskabel fra ECU-boksen).
E38DANIEL Skrevet Februar 11, 2014 Forfatter Skrevet Februar 11, 2014 Takk til 730Morten. Muttern trengte et par newton ekstra så kom det diagnose og bilen startet. Happy days, nesten. Slettet alt av feilkoder, men det som kommer opp nå er følgende: - 72 Activation, engine throttle (OBDII P1580 - AA Control-unit self-test, engine throttle or internal fault (OBDII P0601 Dette gjør at når det gis gass, hopper turtall ned selv om det gis på mer. Går fint på tomgang. Antispinn lyser enda i dasjen, og det kommer opp motor nødmodus, men er vel pga feilkoden. Bilen står på lading over natta, bare for å eliminere evt lav spenning. Daniel
E38DANIEL Skrevet Mai 22, 2014 Forfatter Skrevet Mai 22, 2014 Glemt å oppdatere dette her. Throttlebody var død, vet ikke hvordan men slik var det. Byttet den med en brukt fungerende en og alt løste seg. Men så kom det nå en ny 1580 kode - throttle sluggish, stuck = engine failsafe mode igjen. Noen som har en remedy for dette problemet, evt er det så enkelt som litt olje i throttlebody? Daniel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå