Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Bilen dette gjelder, Bmw 520i E39 '97 mod. Gått 220.000km.

Det startet med at den fjuska på lengre kjøreturer, ca 10-15 mil. Varierte litt selvfølgelig. Etter fjusking gikk den merkbart dårligere å da jeg dro den på turtall nøkka den seg oppover. Gikk taktvis bedre oppover og fikk en litt annerledes motorlyd.
Etter hvert begynte den å stoppe på tomgang og deretter bli vond å få start på, måtte liksom litt til for at den startet. Etter stopp ble den slik jeg beskrev etter fjusking.
2 uker siden kvelda dynamoen, jeg bytta børstene og jeg trodde muligens det var dette som var problemet, men nei det var det ikke. Den er blitt bedre å få start på og stopper ikke på tomgang lengre, men den fjusker etter litt kjøring, kanskje etter 5 min kjøring..

Etter fjusking, fjusker den ikke mer så lenge jeg kjører bilen eller lar den gå. Stopper jeg bilen å lar den stå et par timer så skjer det samme igjen. Nesten som om den nullstiller seg på et vis. Med andre ord, det skjer kun en gang om dagen hvis jeg kjører bilen aktivt om dagen.

Bilen har hatt åpent luftfilter, men fant ut det er ikke så tøft som alle skal ha det til så jeg droppa det. Fjuskinga skjedde da jeg hadde åpent luftfilter. Kanskje luftmengdemålern er gått? Jeg sier ikke at dette skjedde rett etter jeg satt på luftmengdemålern, men en goood stund senere. Flere mnd.

Håper på kjapt svar, dette begynner å gå meg på nervene...

Skrevet

Tipper batteriet ditt er dårlig. Har du målt med et volt meter? Både når motoren er stoppet, og når den går. Kan måle over batteri polene.

 

Ut over dette vil jeg anbefale diagnose.

Skrevet

Tipper batteriet ditt er dårlig. Har du målt med et volt meter? Både når motoren er stoppet, og når den går. Kan måle over batteri polene.

 

Ut over dette vil jeg anbefale diagnose.

Takk for svar. Har ikke sjekket batteriet, men sjekker det i morgen. Normale måleverdier der motoren ikke går er 12-13V, det samme da motor står å går også eller?

Hva er ca prisen på diagnose hvis jeg kjører den på et bmw verksted?

Skrevet

Batteriet skal ligge på rundt 12-13V normaltvis ved avslått motor. Men når motoren går så burde den ligge nermere 14V og kanskje litt over også :)

Skrevet

Batteriet skal ligge på 12,6V. Når motoren ikke går. Ligger spenningen under det er batteriet ødelagt.

 

Når motoren går skal det ligge på ca 13,8V - 14,4V. Kanskje til og med litt under 13,8V også. Men hvis du, når motoren går, etter hvert ser at spenningen faller og faller.....da er børstene/spenningsregulatoren i dynamoen gåen.

Skrevet

Vært en hektisk helg så har ikke fått målt enda, måler imorgen. Hvis det ikke er batteriet er vell neste anbefaling diagnose hos BMW?
Det er '97 mod, har hørt bimmere før '01 må ha et spesielt program/diagnose utstyr, stemmer dette?

Børstene er nettopp byttet så dem er i orden. Kanskje jeg skal være litt rå å betale for en ny dynamo? 

Skrevet

drit i dynamo nå.

få bilen på diagnose.

hvor i landet holder du til?

Kongsvinger i ukene, men kjører fra Kongsvinger og oppover mot Nordre Osen hver Fredag og Søndag og da kjører jeg mellom Kirkenær, Flisa og Elverum. Kan også kjøre opp til Løten å mot Elverum hvis det er enklere.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Hadde noe lignende tidligere, Da var det kam aksel sensor som ble byttet

Vet du hva som var feil med den? Gikk den varm eller virket den ikke i det hele tatt og er det dyrt?

Mulig å sjekke dette på diagnose?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...