Kolstad Jr. Skrevet Februar 9, 2014 Skrevet Februar 9, 2014 Var med en kompis av meg for å hente en 1994 mod. 730i i helgen. Det ble opplyst om en ABS periode feil. Til tider kommer ABS lampen på, og ABS funker ikke. Det rare med dette er at når ABS lampa ikke lyser, så girer girkassen som den skal, men når lampa kommer på, girer den meget rart. Hvis man f.eks bruker kickdown, vil bilen plutselig bare stoppe på ett visst turtall, vanskelig å forklare. Det virker som girkassen på en måte går i en slags nødmodus og ikke vil at en skal gi på. Hvis en fortsetter å gi gass, rykker den veldig hardt og brått inn i gir. Har hørt at man kan få feil på girkassen når det er tull med ABS, så utelukker ikke at ABS problemet forårsaker automat problemet. Det kan nevnes at vi kjørte bilen med dette problemet fra Trondheim til Mo i Rana uten at det ble værre/bedre. Ved normal kjøring girer den OK. Kjørte litt rundt da vi var kommet fram, og plutselig girer kassa helt fint og etterhvert forsvant også ABS lampa. Kjørte i 3-4 timer igårkveld uten noen problemer, men imorges var ABS lampa på igjen og girkassa helt på gråten.. Noen som Har vært borti lignende saker før eller vet om dette med ABS'en kan ha en direkte sammenheng? Kan nevnes at bilen ellers er veldig bra med sine 241000 km på nakken. Olje og filter til kassa ble bytter for 9000 km siden, så utelukker dette,
Otis Skrevet Februar 9, 2014 Skrevet Februar 9, 2014 Abs sensor høyre bak påvirker girkassen. Da kan girkassen tulle mye, ikke gire opp i 4 og høyere feks. Ta en diagnose for å se hva som skjer.
Otis Skrevet Februar 9, 2014 Skrevet Februar 9, 2014 Det kan feks være forskjellig rulleomkrets på dekk eller forskjellige type dekk på akslingene. Vært borti en gang at det var et dekk som litt mer slitt enn de andre og det var nok til at abs tulla.
Kolstad Jr. Skrevet Februar 9, 2014 Forfatter Skrevet Februar 9, 2014 Vel, alle 4 dekka er relativt nye og helt like, så tviler på at dette er synderen. Får vel prøve å ta en diagnose da
sondre82 Skrevet Februar 9, 2014 Skrevet Februar 9, 2014 har faktis akkurat samme problem på min. lurt lenge på hva det er faktisk. har en E38 v8 3liter, der har antageligvis en sensor ryki for får opp et varsel i disp bremsbelagprufen (tysk) selv om jeg har bytta bremser på den. og der kødder gir kassa vanskelig å få den til å gire opp i siste gir må liksom jage den inn i giret. og innimellom så gir den seg helt,,, også smeller den inn i gir. men behøver ikke kjøre fort for det. kan komme selv om du kjører sagte. må jage gir kassa alltid. ikke lenge siden jeg bytta filter og olje på kassa....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå