Gå til innhold

Garanti

bmwf11
 Share

Anbefalte innlegg

Hva mener Bimmers om følgende:

Henvendte meg til hovedstadens ledende BMW forhandler som jeg for litt over 2 år siden overlot rundt 700 lapper til med forespørsel om de kunne hjelpe meg med en defekt drivstoff måler. Jeg antok dette var en rimelig opplagt garantisak men hovedstadens BMW stolthet mente jeg pent måtte betale for feilsøk før de eventuelt nødigst ville vurdere om det var en garantisak de ville dekke kostnaden for.

Hva mener dere : Helt greit eller for dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bilen er innnenfor reklamasjonstid synes jeg dette er dårlig av forhandleren. Det kan være vanskelig å få igjen penger for "generel feilsøking" hos enkelte merker og derfor kan det være enkelte forhandlere kvier seg. Man får somregel bare penger igjen for deler og svært korte monteringstider - men som sagt synes jeg dette var dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at forhandleren krever betalt for feilsøking før det er avklart om dette går via reklamasjon eller garanti. Basert på informasjonen du har oppgitt tar jeg høyde for at du er en privatperson (forbruker) og dette reguleres derfor av forbrukerkjøpsloven. Sjette kapittel tar for seg forbrukerens krav ved mangler og det er derfor naturlig å se på § 30 (4). Av denne bestemmelsen kommer det frem at "dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kan kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en feil/mangel". Ut ifra situasjonsbeskrivelsen kan jeg ikke se at BMW forhandleren opptrer rett i denne saken og du har helt klart rett til å avvente betaling til det er avklart om dette er en reklamasjon eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bilen ny der for under 3 år siden. Privatperson ja.

Generell feilsøk burde ikke være nødvendig - det dreier seg om feil på drivstoffmåler.

Problemet ble for øvrig utredet ifjor sommer ifm ferie i Tyskland hvor et merkeverksted så på saken . Dette var forøvrig gratis selv om utenfor tysk 2 årig fabrikkgaranti så de foreslo at jeg fixet saken hos min norske forhandler. Opplyste utførlig om dette til min norske forhandler men de forbeholdt seg altså retten til å ta betalt for feilsøk dersom de mener det ikke er en reklamasjonssak.

Originaltekst fra forhandler:

"Når det gjelder prissetting av verksted arbeid selv om bilen er under garanti/reklamasjon. Må vi opplyse om at hvis det er ytre påvirkninger som er årsak til feil mangel på bilen dekkes dette ikke under garanti/reklamasjon. Og da må vi selvsagt ta betalt for den tiden vi bruker"

Med ytre påvirkninger mener de kanskje at jeg har vært nede i tanken og fiklet med drivstoffsensoren...

Etter all sannsynlighet vil dette etter en gjennomgang på verksted relativt raskt vise seg å være en reklamasjonssak og ikke medføre kostnad for meg. Så hva er da problemet ? Jo, det jeg reagerer negativt på er den holdningen som kommer tilsyne. Jeg blir avkrevd en signatur på en regning for feilsøk FØR de vil løfte en finger når jeg som har kjøpt bilen ny der ber om hjelp innenfor garantitiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme prosedyre har Møller Bil også

De vinkler ting som at det kanskje ikke går på garanti/reklamasjon. Det er for å redde seg selv ved evt ytre skader eller annet som har forutsatt skaden.

Bare lever bilen inn, det der går på garantien, sier seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, dette har ingenting med kjøpsloven å gjøre. Det er forbrukerkjøpsloven som skal anvendes og for å finne ut av hvilken av kjøpslovene man skal bruke, bruker man forbrukerkjøpsloven § 1 (2) 3). Når det gjelder verkstedets krav er det forbrukerkjøpsloven § 30 (4) som gjelder, som jeg allerede har beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette noe de bare sier for å safe seg, da?

Sansynligvis går dette i orden så lenge det ikke er som følge av feil bruk eller liknende. Lite sansynlig i denne saken. :)

Jeg hadde levert inn bilen og så heller tatt diskusjonen etterpå hvis de var vanskelige. Holdningen er litt negativ, men som andre er inne på nok ikke veldig uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...