Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skal ikke bruke blå kjøleveske på e46...

Bruk rød elker grønn eller blank...

Blå kjøleveske er for gamle/veteran biler.

Valg av kjøleveske velges utifra motirblokk type...

husker ikke helt hva faren var ved feil valg, men vet att blå skal til gamle biler 80tallet og nedover.

Rød skal på biler som er nyere. Grønn trur jeg blir brukt på maskiner...

Noe av det dummeste jeg har lest!

Skrevet

Stemmer. Stind siden jeg hadde om dette hehe...

Dette hadde noe med motorblokk typer i forhold til om det var aluminium, stål ovs... de forskhellige veskene reagerer forskellig på stål og sånn.. feil valg kan gjøre noe (ssom jeg ikke husker) med ståler ovs. Som ikke er bra!

Da er det altså rød som du bør holde deg unna... hehe ;)

Skrevet

+1 lagunilla

Har selv 2000 mod 318i M43-B19 motor, og denne har grønn kjølevæske. Dette er originalt fra BMW.

Helt korrekt det GSS sier høyere opp i tråden.

Uansett hva du velger å gjøre, tømmer du IKKE på en flaske med sånn guffe for å tette".

Fyll opp med vann til flottøren i vannpåfyllingen står riktig. Det finnes mange filmsnutter av dette på Youtube.

Kjør motor og trekk ut en liten vannprøve, så ser du fargen.

Du finner også beskrivelser på og filmer av lufting, både på Youtube - og her på forumet.

Begynn med det enkle, se etter lekkasjer (og se nøye).

Ekspansjonstanken på E46 har svake hjørner. Her blir det ofte sprekkdannelser. Også bunnen av radiatoren kan gi etter (henger i en bue) og kan gi lekkasjer. Vannpumpe og div. koblinger er også gjengangere.

Titt ned gjennom motorrommet på beskyttelsesplaten under motoren. Her ser du gjerne spor av fuktighet og eventuell kjølevæske. Se særlig under ekspansjonstank og rett bak radiator.

Skrevet

Ja vanligvis så skal man ikke tømme på sånn guffe nei...

Men dette er noe nytt som har kommet på markede som ikke er farlig å la være i kjølesystemet.. (husker ikke hva den het) på verkstede hjemme bruker vi dette stoffe på alle biler som kommer inn med små lekasjer...

Denne skal bare tette hullet og kan fint flyte rundt i systeme uten å gjøre skade. Ig den skal i prinsippe tette nye små hull om det dukker opp ved en senere anledning..

Jeg har selv denne veska i min blir og hatt det i den i snart 6 mnd uten en eneste lekasje. Bilen er så tørr og fin att mann skulle tro den kom rett ut av fabrikken hehe...

Men sånn ellers skal kun sånn stoff brukes for å komme seg til nermeste verksted for å få fiksett lekasje...

Skrevet

BLÅ frostvæske er den "vanligste" og har betegnelse G 11, brukes til de fleste motorer i støpejern eller

aluminium. Den er basert på Etylenglycol. Anbefalt brukstid 2 år.

RØD frostvæske er fremstilt av stoffer som reagerer med for eksempel blå eller grønn væske og må

derfor ikke blandes.

Betegnelsen er G12 eller G30 og brukes bla. på nyere Volkswagen og Audi, samt Yanmar båtmotorer

Levetiden er inntil 5 år.

Det finnes imidlertid en nyere variant som heter G12+, og den reagerer ikke med andre typer, og er

derfor blandbar. Sjekk etiketten nøye før du etterfyller.

GRØNN frostvæske har normalt betegnelse G 48 og brukes på tyngre kjøretøyer og av forsvaret. Denne

har 3-4 års levetid og kan blandes med blå, men levetid blir da som for vanlig blå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...