Bimmerlorris Skrevet Mars 2, 2014 Share Skrevet Mars 2, 2014 Heisann alle Bimmerfans og fantaster Jeg har for ikke så lenge siden, fått meg min fjerde E34 En 1995 modell 525 Tds Touring. Den har gått 348 000 km men det skulle en ikke tro Den går kjempe jevnt og fint. ligger stabilt på 600 omdr på tomgang og en skulle tro de 143 hk var bloddopa He he he Den er kjempekvikk og godt drag. Det eneste som irriterer meg litt med den, er at jeg synes den henger litt for lenge på fjerdegiret før den glir over i femte. Den nekter å legge seg i femte før den nærmer seg 90 km/t. Spesielt når den er kald/halvkald. Så har den tydeligvis et slags femte og et halvte gir. Er det det som kalles lockup ? Når bilen kommer opp i litt over 90 på flat veg, havner den der og turtallet går ned med sånn ca 500 omdr. Da eier den ikke krefter lenger, for turtallet er da nede i rundt 1400 omdr i 100 km/t Når den da skal ned fra lockupen, pga litt motstand, så går den ikke tilbake til femtegiret, men går ned i fjerde gir. Dette synes jeg er litt irriterende Er dette normalt ? Det er nylig skiftet olje på automaten. Håper det er mange Dieselskaller her inne og automateksperter som kan gi meg litt tilbakemld og oppmuntre meg Ja og så fra Bensinskaller også Ha en fin søndag folkens Jeg skal ta litt bilder av bilen og legge ut PS: Kjæresten min har døpt bilen til GoBromm Hilsen Tore BimmerLorris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Mars 4, 2014 Share Skrevet Mars 4, 2014 Ser ut som en flott bil du har fått deg! Har hatt E34 525tds Touring selv, og må si at jeg savner den en god del. Hvilke planer har du for den? Angående automatkassen. Jeg hadde litt mer effekt enn kassen likte, så jeg måtte bytte kasse etterhvert, men jeg hadde akkurat samme "problemet" som deg med begge kassene. Jeg skal ikke si om det er sånn det egentlig skal være, men du blir vant til å kjøre med det etter en stund. Du finner ut hvordan du skal kjøre for å utsette lockup, du finner ut hvordan du skal kjøre for å holde den i lockup, og du finner ut hvordan du skal kjøre for å få den mest mulig smooth ut av lockup. Husker jeg riktig, går den ut av lockup om du setter den i S. Men om den da går ned i 5. eller 4. gir klarer jeg ikke å ta igjen. At den holder litt igjen på girene når den er kald, sies å være med vilje for å raskere få opp temperaturen. Sjekk under lokket der hjernen ligger, om det kanskje kan ligge en dieselboks der. 525tds er ikke direkte kvikk originalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 5, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2014 Hei rolfi Takk for svar. Ja den virker å være i godt skikk sånn tekninsk. Mye dyrt er tatt service på, så det er betryggende Ny dieselpumpe og olje/filter på automaten ble byttet for ett årsiden. Jeg har kjøpt bilen av søsteren til samboeren min og typen hennes, som er bilmekaniker. Han er et petimeter med det tekniske så jeg har en trygghet i kjøpet pga han Han har sagt at kan være servicemann for meg og de er glade bilen er solgt innad i familien siden de hadde et følelsesmessig forhold til bilen som de hadde hatt de siste fire åra Før henne har det vært to eller tre eiere, voksne sådan, som har behandlet bilen godt. Den er ikke ungdomskjørt og har fremdeles den orginale stereoen Den virker forøvrig helt supert Har aldri hatt en radio som har tatt inn så godt før He he he RDS-radio som foreslår den ene kanalen etter den andre God lyd er det også og den har orginal cd-veksler i bagasjen som også virker utmerket Ja ja, gammeldags men det funker godt Inni er bilen så og si strøken. Ikke noen sprekker eller skader, bortsett fra noen merker som jeg ikke vet hva er på skinnet på førerstolen. Helt utrolig fin innvendig Men, det begynner å bli mye lakkrust og den ene kanalen må nok byttes. Siden bilen er så god teknisk og velholdt inni, så tenker jeg at det kan være verdt å koste på en overhaling utvendig. Har du eller noen andre greie på hva det vil koste å pusse ned og lakke bilen ? La oss si at det bare er lakkrust og de kun trenger å pusse, ikke sveise rusthull Mekanikeren min har sagt at han skal pusse vekk rusten og bytte kanalen for meg for Kr 3000,- Det må vel være gunstig deal eller ? Som du/dere forstår, så har jeg ikke så greie på bilmekking og pussing, men jeg er lidensakpelig opptatt av e34 Jeg bare elsker det karosseriet Nydelige biler Blir glad for innspill og forslag, av både teknisk og kometisk art Flott nettside dette her med utrolig mye kunnskap om akkurat min biltype, så jeg er veldig takknemlig for den kunnskapen dere kan gi meg Ha en flott dag dere Bimmerfans Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 8, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2014 Heisann folkens Er det noen av dere som bor i Hamartraktene og er litt sånn "Auto Grasbakken" ? Dvs litt kyndige og kan tipse, inspirere, evnt fikse litt ? E34`n min har en del rust, men vet ikke hvor mye det EGENTLIG er, så det hadde vært fint om noen kan hjelpe meg med å gå over den og se om det er verdt å pusse den helt opp. Jeg skulle gjerne visst sånn ca hvor mye det vil koste meg å pusse den opp og lakkere den. Så hvis noen av dere er fra Hamartraktene, eller noen av dere kan tipse meg om noen her på forumet som har peiling på E34 eller andre typer Bimmers, type litt eldre modeller, så vil jeg bli veldig takknemlig Jeg har virkelig lyst til å få denne kjerra i god bruksstand og rustfri Håper på noen fine svar fra dere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 8, 2014 Share Skrevet Mars 8, 2014 Det var en hel og fin E34 525TDS er gode motorer så steller du pent med denne så har du god bil i mange mange får fremover, er overdreven Tuning kombinert med bajaskjøring som knekker motorer. Legg ut flere bilder av bilen så vi kan få se mer av den Ang Automaten så er det akkurat det samme som på min 1994 520I, ved kald motor legger den faktisk ikke inn 5. giret i det hele tatt. Men ellers så går det greit så lenge man kjører over 85 km/t, tror det er normalt at man må opp i de hastigheter da 5 giret er ett slags "overdrive" eller motorvei gir. Min henger også veldig på førstegiret i ett til to minutter på kald motor, gjør din det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 8, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2014 Det var en hel og fin E34 525TDS er gode motorer så steller du pent med denne så har du god bil i mange mange får fremover, er overdreven Tuning kombinert med bajaskjøring som knekker motorer. Legg ut flere bilder av bilen så vi kan få se mer av den Ang Automaten så er det akkurat det samme som på min 1994 520I, ved kald motor legger den faktisk ikke inn 5. giret i det hele tatt. Men ellers så går det greit så lenge man kjører over 85 km/t, tror det er normalt at man må opp i de hastigheter da 5 giret er ett slags "overdrive" eller motorvei gir. Min henger også veldig på førstegiret i ett til to minutter på kald motor, gjør din det? Takk for svar Fredrik Ja bilen er veldig hel og bulkfri, men rusten har kommet en del plasser. Har akkurat kjøpt den, så jeg har ikke sjekket grundig hvor ille det er. Bilen har gått 350 000 km, men det skulle en ikke tro. Den er tight og fin. Ingen skranglelyder noen plasser Nå som det har blitt skikkelig mildt og godt, blir automaten fort varm og den trekker godt. Jeg har begynt å venne meg til at automaten veksler litt mellom gira. Det er jo kupert her i landet, og vi ligger jo stort sett mellom 70 og 90, akkurat den hastigheten som kassa ikke helt får bestemt seg for hvilket gir den helst vil være i He he he Ja ja, den har uansett fått ny olje og nytt filter på kassa Kassa strammer seg skikkelig godt når jeg gir kraftig på og jeg synes bilen går meget friskt Jeg har ikke målt 0-100 km/t, men føler at den ikke bruker mer enn de 11 sekundene som står opgitt som fabrikktall Nei kassa mi henger ikke mellom 1 og 2 gir. Den flyter godt Ja jeg skal ta noen flere bilder Jeg skal lese litt på tråden din og se litt mer på bilen din Er det du som var på tur med Sveigis ? Du med den fine 520`n ? Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 8, 2014 Share Skrevet Mars 8, 2014 Hehe, det er meg ja Men fin og fin fru blom, den har sin brukspatina etter 20 år i daglig bruk. Men det er overraskende lite bruksslitasje på bilen og interiøret, er her E34 viser sin sanne gode byggekvalitet Ja man vender seg til slikt som dette med Automaten, girer stadig silkemykt og har ingen ulyder. De små hikkasene den har får gå på kontoen for at bilen er 20 år gammel E34 er en modell man lett blir glad i, skal iallfall holde min på veien så lenge det går Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 8, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2014 Noen flere bilder av GromBrom Håper jeg får råd til å fjerne rusten og få den lakkert og strøken en dag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 8, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2014 Hehe, det er meg ja Men fin og fin fru blom, den har sin brukspatina etter 20 år i daglig bruk. Men det er overraskende lite bruksslitasje på bilen og interiøret, er her E34 viser sin sanne gode byggekvalitet Ja man vender seg til slikt som dette med Automaten, girer stadig silkemykt og har ingen ulyder. De små hikkasene den har får gå på kontoen for at bilen er 20 år gammel E34 er en modell man lett blir glad i, skal iallfall holde min på veien så lenge det går Du kan ikke si "fin og fin" for den er jaggu strøken til å være så gammel Det er bare å lukke døra det, på en slik bil, så hører du kvaliteten På Bimmern sier lyden "Bump" På andre biler sier lyden "Klank" He he he Ja det er god kvalitet disse E34`ene Jeg har hatt tre stk før denne, alle sammen 525i. To stk 1988 mod, med 171 hk motoren og èn stk 1992 mod med 24V og 192 hk Den siste med automat. Og nå denne DieselDorris Jeg synes denne trekker utrolig godt til å være diesel, men turbo og 143 hk er jo ganske bra da Jeg har vært syk i noen år og gått på aap, men håper å ha ferdig fagbrev som helsefagarbeider i løpet av året og da fast arbeid. Da skal jeg prioritere å få bilen rustfri og ren i alle bauger og kanter, slik den fortjener Håper jeg ikke får enorme overraskelser ang rust og ting som må fikses, for jeg har virkelig lyst til å få denne så strøken som mulig Jeg så en maken bil til min som går i Finland. Den hadde gått nesten seks hundre tusen og så like fin ut Han hadde bare byttet de helt vanlige slitedelene i alle år og bilen gikk som en drøm Skal se om jeg finner noen bilder av de andre bimmerene jeg har hatt og få lagt ut de også Utrolig fin den andre Bimmern din også da Dæven, nesten 300 Dieselhester ?? Det er mektig !! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlorris Skrevet Mars 8, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2014 Her er noen bilder før og etter litt "moddif" av min forrige Bimmer, 1988 525i Savner denne litt også. Den går visst oppe i trøndelag en plass Den hadde bare gått 160 000 km da jeg hentet den i Bodø og kjørte den hjem til Hamar En herlig tur hvor jeg kjørte non stop Fint at den ikke er vraket og håper den som eier den i dag har valgt å holde den i orden. Den ble i følge statens vegvesen godkjent i november i fjor, så det er jo et godt tegn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå