Gå til innhold

E46, redusert motoreffekt etter rep av eksos


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nylig fått bilen (320d) tilbake fra verkstedet etter rep av eksosen. Fått sveiset inn ny rørbit mellom bakre kat og potte. Det gamle røret hadde gått tvers av.

Nå mangler bilen merkbart effekt! Bykjøring i bratte bakker i 2. gir har ved flere tilfeller resultert i bortfall av effekt midt i bakken - må da bruke 1. gir for å komme opp. Bilen har også mindre å gi ved forbikjøringer enn før, og ved kald motor om mrg stopper nåla på 1500 omdr - da vil ikke pedalen lenger før det har gått et par minutter.

Første par dagene etter rep hadde turboen en helt annen lyd enn tidligere - og nå hører jeg rett og slett ikke turboen lenger, bare mer markant "dieselklakking".

Verkstedet sier (selvsagt) at dette ikke skyldes reppen de har gjort. Har aldri hatt motorproblemer tidligere - har gått uten en eneste ulyd.

Hvis verkstedet ikke har skylda - kan noe ha tatt skade i perioden før rep ble gjort? Katalysator, potte, turbo?

 

Skrevet

Hei, og velkommen til forumet!

Dem kan jo ha kommet borti ledninger til for eksempel lambdasonde, men den burde vel ikke gå så dårlig av det vil jeg tro.

Kan jo også være helt tilfeldig.

Ville fått sjekket om det ligger noen feilkoder på motorstyring, dette er alltid en god plass og starte.

 

Vis du følger linken til diagnosetråden i signaturen min, så er der en liste med folk bimmers-folk rundt om i Norge som tar på seg og

sjekke feilkoder. Du kan jo se om du bor i nærheten av noen av dem. Ofte greit og få private folk til og sjekke, da får du også muligheten 

til og sjekke div ting og følge med selv. :)

Skrevet

Hei, og velkommen til forumet!

Dem kan jo ha kommet borti ledninger til for eksempel lambdasonde, men den burde vel ikke gå så dårlig av det vil jeg tro.

Kan jo også være helt tilfeldig.

Ville fått sjekket om det ligger noen feilkoder på motorstyring, dette er alltid en god plass og starte.

 

Vis du følger linken til diagnosetråden i signaturen min, så er der en liste med folk bimmers-folk rundt om i Norge som tar på seg og

sjekke feilkoder. Du kan jo se om du bor i nærheten av noen av dem. Ofte greit og få private folk til og sjekke, da får du også muligheten 

til og sjekke div ting og følge med selv. :)

Takk for tilbakemelding! :-)

Har faktisk nettopp tatt diagnose på bilen også - bare kort tid etter eksosrep gikk abs-føleren bak. Eneste motorrelaterte feilkode som kom opp da, gjaldt glødestav.

Men takker for linken - kommer garantert til å kikke nærmere på den  O:)

Skrevet

lambdasonden vil jeg tror det kan ha skjedd noe med, det er jo ikke til å legge under en stol at disse kan lage mange rare feil. Den er jo også utsatt når noen klår på eksosen, å den tåler heller ikke spesielt mye.

 

Men som Alpejohn sier, en diagnose er alltid en god plass å starte :)

Skrevet

lambdasonden vil jeg tror det kan ha skjedd noe med, det er jo ikke til å legge under en stol at disse kan lage mange rare feil. Den er jo også utsatt når noen klår på eksosen, å den tåler heller ikke spesielt mye.

 

Men som Alpejohn sier, en diagnose er alltid en god plass å starte :)

Hvor sitter lambdaen? Tror verkstedet bare har hatt av bakre del av eksosanlegget for å kunne sveise.

Fant frem OBD-diagnosen som ble gjort i forbindelse med skifte av ABS-føleren (gjort etter eksosreppen) - bare 1 feil i rapporten som omhandler motor; Glødepluggmodul styrekrets (kode 1B). Regner med at evt feil på lambdasonden ville kommet fram på scannet som de gjorde da?

Skrevet

Tja, mulig det er to. En i eksosmanifolden og en etter katalysatoren. Dette er ikke noe jeg vet, å er mest basert på hva jeg har sett på andre biler. Isåfall tipper jeg også på at det har noe med den etter katalysatoren å gjøre. 

Mulig den måler feil verdier uten å gi feilkode?

Det kommer sikkert noen glupere svar her etterhvert;)

Skrevet

Ny diagnose gjort i dag uten resultat. Lukter litt av turbo-problemer synes jeg. Skjer ikke veldig mye ved gasspådrag - er som å kjøre med henger på slep.

Noen som er kjent med om problemer med bakre katalysator eller potte kan påvirke turboen? Om f.eks "tett potte" gjør at eksosen kan slå tilbake?

Skrevet

Det du kan undre dwg over er om verkstedet koblet av batteriet under sveising.

Har oppstått mange feil pga at de ikke gjør dette.

Skrevet

Dette fordi du bruker jo bilen som minus når du sveiser. Koble av minus på batteriet og strømmen går bare gjennom delen du sveiser og ikke videre.

Skrevet

Dette fordi du bruker jo bilen som minus når du sveiser. Koble av minus på batteriet og strømmen går bare gjennom delen du sveiser og ikke videre.

Takk for interessant innspill - skal absolutt sjekke dette ut mandag!

Skrevet

ikke katalysatoren som har løstnet innmat?

Har tenkt på det som en mulighet også, men er det noen måte å kontrollerer det på uten å bytte katalysatoren?

Skrevet

Takk til alle som har engasjert seg i denne tråden.

Mandag hadde jeg turboras, så nå er i alle fall alle spekulasjoner over. Ute og kjørte da motoren begynte å ruse voldsomt - fortsatte også etter at jeg skrudde av tenningen. I tillegg MYE røyk.

Hvor mye som er ødelagt i motoren er foreløpig ikke klart, men det lover ikke godt. Må vel forberede meg på motorbytte :(

Noen som kjenner noe til prisnivå, fornuftige steder å kontakte for priser og om byttemotorer leveres komplette - inkl. turbo, dieselpumpe, vannpumpe etc??

Skrevet

Ta kontakt med Schmiedmann. De har erfaring innen motorbytte på dieseler. 67 17 18 19.

 

Be om å snakke med Arnstein.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...