Wisting Skrevet Mars 3, 2014 Skrevet Mars 3, 2014 Nylig fått bilen (320d) tilbake fra verkstedet etter rep av eksosen. Fått sveiset inn ny rørbit mellom bakre kat og potte. Det gamle røret hadde gått tvers av. Nå mangler bilen merkbart effekt! Bykjøring i bratte bakker i 2. gir har ved flere tilfeller resultert i bortfall av effekt midt i bakken - må da bruke 1. gir for å komme opp. Bilen har også mindre å gi ved forbikjøringer enn før, og ved kald motor om mrg stopper nåla på 1500 omdr - da vil ikke pedalen lenger før det har gått et par minutter. Første par dagene etter rep hadde turboen en helt annen lyd enn tidligere - og nå hører jeg rett og slett ikke turboen lenger, bare mer markant "dieselklakking". Verkstedet sier (selvsagt) at dette ikke skyldes reppen de har gjort. Har aldri hatt motorproblemer tidligere - har gått uten en eneste ulyd. Hvis verkstedet ikke har skylda - kan noe ha tatt skade i perioden før rep ble gjort? Katalysator, potte, turbo?
Alpejohn Skrevet Mars 3, 2014 Skrevet Mars 3, 2014 Hei, og velkommen til forumet! Dem kan jo ha kommet borti ledninger til for eksempel lambdasonde, men den burde vel ikke gå så dårlig av det vil jeg tro. Kan jo også være helt tilfeldig.Ville fått sjekket om det ligger noen feilkoder på motorstyring, dette er alltid en god plass og starte. Vis du følger linken til diagnosetråden i signaturen min, så er der en liste med folk bimmers-folk rundt om i Norge som tar på seg og sjekke feilkoder. Du kan jo se om du bor i nærheten av noen av dem. Ofte greit og få private folk til og sjekke, da får du også muligheten til og sjekke div ting og følge med selv.
Wisting Skrevet Mars 3, 2014 Forfatter Skrevet Mars 3, 2014 Hei, og velkommen til forumet! Dem kan jo ha kommet borti ledninger til for eksempel lambdasonde, men den burde vel ikke gå så dårlig av det vil jeg tro. Kan jo også være helt tilfeldig. Ville fått sjekket om det ligger noen feilkoder på motorstyring, dette er alltid en god plass og starte. Vis du følger linken til diagnosetråden i signaturen min, så er der en liste med folk bimmers-folk rundt om i Norge som tar på seg og sjekke feilkoder. Du kan jo se om du bor i nærheten av noen av dem. Ofte greit og få private folk til og sjekke, da får du også muligheten til og sjekke div ting og følge med selv. Takk for tilbakemelding! Har faktisk nettopp tatt diagnose på bilen også - bare kort tid etter eksosrep gikk abs-føleren bak. Eneste motorrelaterte feilkode som kom opp da, gjaldt glødestav. Men takker for linken - kommer garantert til å kikke nærmere på den
Tare Jansen Skrevet Mars 3, 2014 Skrevet Mars 3, 2014 lambdasonden vil jeg tror det kan ha skjedd noe med, det er jo ikke til å legge under en stol at disse kan lage mange rare feil. Den er jo også utsatt når noen klår på eksosen, å den tåler heller ikke spesielt mye. Men som Alpejohn sier, en diagnose er alltid en god plass å starte
Wisting Skrevet Mars 3, 2014 Forfatter Skrevet Mars 3, 2014 lambdasonden vil jeg tror det kan ha skjedd noe med, det er jo ikke til å legge under en stol at disse kan lage mange rare feil. Den er jo også utsatt når noen klår på eksosen, å den tåler heller ikke spesielt mye. Men som Alpejohn sier, en diagnose er alltid en god plass å starte Hvor sitter lambdaen? Tror verkstedet bare har hatt av bakre del av eksosanlegget for å kunne sveise. Fant frem OBD-diagnosen som ble gjort i forbindelse med skifte av ABS-føleren (gjort etter eksosreppen) - bare 1 feil i rapporten som omhandler motor; Glødepluggmodul styrekrets (kode 1B). Regner med at evt feil på lambdasonden ville kommet fram på scannet som de gjorde da?
Tare Jansen Skrevet Mars 3, 2014 Skrevet Mars 3, 2014 Tja, mulig det er to. En i eksosmanifolden og en etter katalysatoren. Dette er ikke noe jeg vet, å er mest basert på hva jeg har sett på andre biler. Isåfall tipper jeg også på at det har noe med den etter katalysatoren å gjøre. Mulig den måler feil verdier uten å gi feilkode? Det kommer sikkert noen glupere svar her etterhvert;)
Wisting Skrevet Mars 7, 2014 Forfatter Skrevet Mars 7, 2014 Ny diagnose gjort i dag uten resultat. Lukter litt av turbo-problemer synes jeg. Skjer ikke veldig mye ved gasspådrag - er som å kjøre med henger på slep. Noen som er kjent med om problemer med bakre katalysator eller potte kan påvirke turboen? Om f.eks "tett potte" gjør at eksosen kan slå tilbake?
SweetBMW Skrevet Mars 7, 2014 Skrevet Mars 7, 2014 Det du kan undre dwg over er om verkstedet koblet av batteriet under sveising. Har oppstått mange feil pga at de ikke gjør dette.
SweetBMW Skrevet Mars 7, 2014 Skrevet Mars 7, 2014 Dette fordi du bruker jo bilen som minus når du sveiser. Koble av minus på batteriet og strømmen går bare gjennom delen du sveiser og ikke videre.
Wisting Skrevet Mars 7, 2014 Forfatter Skrevet Mars 7, 2014 Dette fordi du bruker jo bilen som minus når du sveiser. Koble av minus på batteriet og strømmen går bare gjennom delen du sveiser og ikke videre. Takk for interessant innspill - skal absolutt sjekke dette ut mandag!
Wisting Skrevet Mars 9, 2014 Forfatter Skrevet Mars 9, 2014 ikke katalysatoren som har løstnet innmat? Har tenkt på det som en mulighet også, men er det noen måte å kontrollerer det på uten å bytte katalysatoren?
Alpejohn Skrevet Mars 9, 2014 Skrevet Mars 9, 2014 Kan prøve å banke på den og høre om det skrangler. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Wisting Skrevet Mars 13, 2014 Forfatter Skrevet Mars 13, 2014 Takk til alle som har engasjert seg i denne tråden. Mandag hadde jeg turboras, så nå er i alle fall alle spekulasjoner over. Ute og kjørte da motoren begynte å ruse voldsomt - fortsatte også etter at jeg skrudde av tenningen. I tillegg MYE røyk. Hvor mye som er ødelagt i motoren er foreløpig ikke klart, men det lover ikke godt. Må vel forberede meg på motorbytte Noen som kjenner noe til prisnivå, fornuftige steder å kontakte for priser og om byttemotorer leveres komplette - inkl. turbo, dieselpumpe, vannpumpe etc??
SweetBMW Skrevet Mars 13, 2014 Skrevet Mars 13, 2014 Ta kontakt med Schmiedmann. De har erfaring innen motorbytte på dieseler. 67 17 18 19. Be om å snakke med Arnstein.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå