Gå til innhold

Santhos Garage - E36 325i og E39 530D


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Starter du med rein diesel setter jeg en tier på at den river seg. Noen trikser med en skvett diesel før de tapper av olja med varierendes resultat, men man har egentlig ikke kontroll i det hele tatt på hva som skjer.

 

Eneste jeg bruker er Omega sin rens, koster rundt 400,- men den fungerer. Har motoren derimot hatt ett dårlig liv tidligere med lite oljeskift o.l kan slike renser derimot gjøre vondt værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte helsyntetisk :) så go for it :)

Ville nok ikke brukt diesel. Er nok bedre å kjøpe en sånn flaske med oljeflush eller motorflush.

Er vel bare å fylle det på, kjøre bilen god og varm.

Så tapper du det ut mens olja er god og varm :) også på med ny olje :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

Starter du med rein diesel setter jeg en tier på at den river seg. Noen trikser med en skvett diesel før de tapper av olja med varierendes resultat, men man har egentlig ikke kontroll i det hele tatt på hva som skjer.

 

Eneste jeg bruker er Omega sin rens, koster rundt 400,- men den fungerer. Har motoren derimot hatt ett dårlig liv tidligere med lite oljeskift o.l kan slike renser derimot gjøre vondt værre.

Er skummelt å prøve med Diesel ja. For å spare noen 100 lapper, så kan det fort koste 1000 lapper. Så blir nok å prøve med en motorrens ja. Har faktisk Motul Engine Clean liggende om jeg ikke tar feil. 

Har skolefri på fredag, så blir mestsannsynlig tatt oljeskift da om jeg får taki rett olje. 

Orginalt BMW oljefilter er bestilt å burde komme i morgen/fredag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si den blir borte heller :D Ordet "Original" forsvinner nok, men ellers så blir den jo bare oppgradert :D

Men er noe eget med ting som er som det kom fra fabrikk

 

Ja, vi får se va som skjer :D 

--

Har fått gjort endel ting. Kjøpte inn olje, valget falt for Castrol GTX 10W-40 sin Del-syntetiskeolje. Jeg har lest endel på engelske forum at flere bruker den olja på disse motorene, og i tillegg var den på tilbud på Bilextra til 249 kr for 4L.  :headbang:  Har også fått det orginale oljefilteret som jeg har bestilt fra Brages I Ålesund. I tillegg har jeg kjøpt inn 2 L Atf olje til girkassa, tenkte den kunne være lurt å bytte den siden motoren har gått så langt (selv om olja omtales som evighets olje(!)). I tillegg så hadde jeg 2 flasker med motul engine clean liggende fra da jeg holdt på med moped, og oljestopper. 

På fredag så begynte jeg å høre en kraftig dunkelyd fra sylinder 5/6, blei ganske redd i grunn. Og i tillegg på lørdagen så begynte bilen å riste noe fryktelig. Så da bestemte jeg meg for å ta oljeskifte og finne ut av va problemene var.  

-Ristingen i bilen var p.g.a hjulboltene var løse! 

 

-Dunkelyden fra sylinder 5/6 kom fordi tennpluggen var løs. Så da demonterte jeg alle coilene og strammet opp alle pluggene. 

-Hadde kjørt motoren varm tidligere. Så da fylte jeg på med engine clean på motoren, lot den gå i 15 min på tomgang. Deretter tapet jeg ut olja. Lot det renne lenge. Deretter monterte jeg nytt oljefilter og fylte på med olje på motoren. Stod faktisk på orginal oljefilter på bilen fra før av. Fylte ikke på oljestopperen, tenkte å la motoren gå noen dager før jeg fyller på den, for å se om motoren bruker noe olje. 

-Byttet også olje på girkassa, men såg ut som olja var byttet tidligere. Noe som kanskje kan bekrefte forje eiers opplysninger om at girkassa og clutchen er byttet på motoren (?) 

 

-Jeg har også bestilt meg nye tennplugger på ebay! 

 

Det som overrasket meg mest var det at alle ulydene fra motoren gikk bort, ikke noe tikking lenger :D Håper det holder seg slik videre!! 

Men det er en ting jeg lurer på, når jeg lukker opp oljepåfyllingen så er det ingen trykk i motoren. Skal det vær slik på disse motorene ? Evt. va kan være gåent om det ikke skal vær slik ? Oljepumpa ?

Moment (fra haynes): 

Oljefilter gjennomgående bolt - M8 = 22 Nm

Dreneringsplugg på oljepanna - M12 = 25 Nm 

Dreningsplugg girkasse - 50 Nm 

Påfyllingsplugg girkasse - 50 Nm 

Tennplugg - M14 = 30Nm

Bilder: 

-Div innkjøp

IMG_9254_zps3bb46a40.jpg

-Klar for vedlikehold 

IMG_9263_zps1339bc9a.jpg

-Strammet opp alle pluggene 

IMG_9264_zps5e86eea7.jpg

-Gamle olja 

IMG_9265_zpsa172fe7b.jpg

-Nytt oljefilter! 

IMG_9273_zps390c208c.jpg

-Castrol olje på motoren 

IMG_9276_zps07072907.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! :) Sikkert en god olje det der!

Angående trykk i motor, så tror jeg ikke det er det? Jeg har åpna oljepåfyllinga før på min mens den gikk, og merka ingen forskjell

 

Okei, kunne du ha dobbelt sjekket neste gang du kjører bilen ? :) 

Er det absolutt null trykk under oljepåfyllingslokket ? 

På Is motoren min er det ganske bra trykk, motoren går ureint når jeg har åpnet påfyllingslokket. 

Leste at en symptom på gåen oljepumpe var at motoren gikk varm, motoren min går varmere enn 90 grader på tomgang. Men med engang jeg kjører går den ned på 90. 

Men etter jeg bytta olje og flushet motoren har den ikke gått over 90! :o Men får se om det kommer tilbake etter vært. Olja er jo med på å kjøle ned motor og bevegelig deler også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, kunne du ha dobbelt sjekket neste gang du kjører bilen ? :) 

Er det absolutt null trykk under oljepåfyllingslokket ? 

På Is motoren min er det ganske bra trykk, motoren går ureint når jeg har åpnet påfyllingslokket. 

Leste at en symptom på gåen oljepumpe var at motoren gikk varm, motoren min går varmere enn 90 grader på tomgang. Men med engang jeg kjører går den ned på 90. 

Men etter jeg bytta olje og flushet motoren har den ikke gått over 90! :o Men får se om det kommer tilbake etter vært. Olja er jo med på å kjøle ned motor og bevegelig deler også. 

 

Skal dobbelsjekke neste gang ja ;) Er på havet nå, men kommer hjem om rundt 1 uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke opp bilde av felgene.. 

 

men angående disel ved olje skift, har jeg god erfaring med å fylle på en liter og la motor så og gå noen minutt før du skifter olje, fjernet mye av tikkingen ved golfen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke opp bilde av felgene..

men angående disel ved olje skift, har jeg god erfaring med å fylle på en liter og la motor så og gå noen minutt før du skifter olje, fjernet mye av tikkingen ved golfen min :)

BMW motorene ee mere skjøre på akkuratt det med diesel på en vw :) så ikke til å anbefale :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får ikke opp bilde av felgene.. 

 

men angående disel ved olje skift, har jeg god erfaring med å fylle på en liter og la motor så og gå noen minutt før du skifter olje, fjernet mye av tikkingen ved golfen min :)

 

Kopierte bildeadresse fra face så de klikket etter en stund! 

Gikk fint uten diesel denne gang, og bilen går fortsatt  :headbang:  Så får se va jeg gjør videre! 

 

 

BMW motorene ee mere skjøre på akkuratt det med diesel på en vw :) så ikke til å anbefale :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Takk for at du sier fra, avventer inn til videre! :)

Bilder av felgene som har kommet i hus, på forje eiers bil: 

E36-Hartgefelger4_zps17464e80.jpg

E36-Hartgefelger1_zps61944aeb.jpg

E36-Hartgefelger2_zpsf5cf45ff.jpg

E36-Hartgefelger3_zpsb032bdf0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...