Gå til innhold

E30 cab, 318i eller 320i ?


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er nå seriøst på utkikk etter en strøken og original E30 cab, regner med det blir import fra Tyskland. Har eid 3 stk E30 selv, 323i, 325i og 325i touring, og selvsagt hadde 325i vært det grommeste til cab også, men utvalget i strøkne eksemplarer til en ikke altfor hårreisende pris er magert, selv i Tyskland. Om en 325i som møter kravene dukker opp så går jeg nok for det, men som sagt så er det få gode eksemplarer som ikke har vært åpenbart ungdomskjørt/styla/gått alt for langt.

 

Bilen skal brukes som ren sommer- og kosebil, ikke til banekjøring.

 

320i er jo rekkeseks, så man får "rette" lyden, men er den litt slapp? Hva med 318i, hvordan oppleves den? Litt færre hk enn 320i - 113 vs 129, men hvor stor forskjell utgjør dette. Dette er uansett ingen "racerbil", har etterhvert blitt godt voksen og er forlengst ferdig med å "rase" fra meg. (Hørte jeg 40-årskrise?   :-P  )

 

Har faktisk aldri kjørt bil med M20B20 og aner ikke hvordan den er. Fordeler og ulemper med de to modellene av noen med praktisk erfaring mottas med takk!   :smile:

 

Om valget faller på 318i så kan man kanskje se for seg en 318iS-motor enten fra E30 eller E36 på sikt, selv om bilen da naturligvis ikke vil være original lengre. Sånn sett kan jo en 320i også oppgraderes med en 2,5- eller 2,7-liter, men det er ikke noe "must" å ha 170+ hk på en slik bil til søndagskjøring og dekksparketreff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, fant link til Finn-annonsen via profilen din, men jeg ser etter facelift med mørkt skinn og ikke svart bil, beklager. ;-) Edit: Så i salgstråden her inne at du hadde byttet til svart skinn nå, men likevel ikke aktuell.

 

Tips om biler til salgs tas selvsagt også imot. Følger mobile.de, autoscout.de og finn.no allerede, så der har jeg oversikt. :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit tips det R Andersen! Det blir nok trolig resultatet også, finne en som er rett, både i forhold til fornuft, hjerte og lommebok. Jeg spurte for å høre om det var noen åpenbare fordeler eller ulemper med en av de, kanskje i så stor grad at man bør styre unna en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fordelen" med 320 er at man kan cruise rundt og kjøre litt improvisert (dvs dra ut noen gir for å få fram finlyden av seksern) uten at det går for fort

 

har hatt det selv, ekke noe racer, men ekke treig heller,

 

hatt 325 cab og, synes ikke den gikk noe bra jeg, men kan hende det var no gæærnt med den da :P, 320 har litt morsommere utveksling så er kanskje derfor.

 

318is cab hadde nok vært noe:) men eksisterer vell ikke org fra bmw såvidt jeg vet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

318iS cab finnes ikke originalt nei. 318iS er (var) en sportslig modell, ble kalt "mini-M3" i markedsføringa i sin tid.

 

Noen som vet hvor mye må evt. byttes for ombygging fra 318i til 318iS? Motor og motorstyring, selvsagt, men er resten mer eller mindre plug and play? Gjelder det i så fall med en M44-motor (E36 318iS) og, eller må man da på plass med annen girkasse også?

 

Alle cab har vel, så vidt jeg vet, 51 mm fjærbein framme, og skivebremser bak, så bremse- og understellsmessig mener jeg en 318i skal tåle en 318iS-motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...