Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når bilen er kald vil den ikke skifte til 2, 4 eller 6. gir. Etter et par km begynner den å skifte på litt høyere turtall, så fungerer kassa utmerket etterpå..  ingen feilmeldinger. Noen som vet hva grunnen til dette er?

• 5 months later...
Skrevet

Har sett flere tråder på dette på M3forum og E46fanatics når jeg har søkt litt rundt siden jeg har SMG i 330en selv.

Har ikke svaret i hodet, men skal se om jeg finner det.

Skrevet

Jeg spør fordi jeg har også problemer med å gire til 2-4-6 men hos meg er det ingen forskjell om bilen er varm eller kald.

La oss si jeg akselerer med full gass i 2 og flytter den opp i 3, så girer den rett opp uten problem.

Jeg holder fremdeles full gass og drar den ut på turtall før jeg flytter den opp i 4. Da vil bare 4 stå og blinke i displayet, og jeg må slippe gassen og turtallet må roe seg før den ligger inn 4. Så kan jeg gi full gass igjen, dra den ut på turtall og flytte den opp i 5 uten problem.

Men fra 5-6 får jeg akkurat samme problem. (og det samme gjelder 1-2) Altså 2-4 & 6...

Problemet er kun ved gasspådrag og turtall høyere enn ca 4000rpm. På normal kjøring girer den helt fint.

Jeg har googlet mye og byttet kompresjonsfjører som "alle" sier problemet er. De var helt fin og problemet vedvarer fortsatt.

Når jeg var på E30meet, så jeg at væskebholderen for hydraulikkoljen til oljepumpen var omtrent tom.

Fylte på litt og føler problemeet ble litt bedre, men har ikke fått luftet systemet så kan hende problemet ligger der.

Noen har tipset meg om at det er girposisjonsensoren som er gåen så jeg har bestilt ny, men usikker på om dette er problemet.

Det som bekymerer meg er at jeg leser om relativt mange rundt om som har samme problem, men INGEN steder har jeg lest at noen har funnet ut av det. bortsett fra de som byttet kompresjonsfjører som var knekt...

Noen har til og med byttet kasse uten at problemet løste seg og andre har rett og slett bygget om til manuell...

(Jeg lager en egen tråd med mitt problem og poster dette innleget her i første post..)

Skrevet

Er veldig mye opp og ned når det kommer til problemer med SMG. Har lest mye forskjellig jeg også.

Jeg ville nok absolutt fått luftet systemet og resatt bitepunkt i første omgang. Det løste hvertfall mye av tullet hos meg.

Kan være forskjeller siden jeg ikke har M versjonen av SMG, men tipper at oppsettet og funksjon er ganske likt.

Skrevet

Bitepunktet er når clutchen skal koble.

Er somregel bare når clutch har vært byttet eller kassen har vert av det trenger og gjøres.

Men det er veldig greit og gjøre sammen med sånt som lufting. Hvis clutchen er litt slitt så kan det godt være at den koblet litt bedre også etterpå.

Lufting og stille bitepunkt tar maks 10 min for de som kan det.

Skrevet

Mitt problem var leddet som skjøter girvelgeren og akselen inn i kassa. Løsne denne, smør opp eller nytt den med ny. Så kjører du clutch adaptation.. Men husk at dersom den feiler er den ikke mulig å kjøre etterpå.

Skrevet

Jeg har sittet å lest om dette systemet i maaaaange timer... Er du i tvil, prøver du clutch adaptation. Får du "window too small" eller noe i den duren er det denne. Mange bytter dyre deler her, men det mange ikke er klar over er at de plukker av denne og setter en sammen igjen etter å ha byttet dyre deler, så virker det. Men denne setter seg antakelig på mange m3er som ikke går om vinteren osv.. Min fikk jeg ikke av, men fikk løsnet den da den var pinnestiv. Så virket alt helt supert etterpå

Skrevet

Om du sliter så send meg om, så får du nr mitt, så tar vi en prat.

Takk for svar! Sender deg pm i morgen! Tror det er like greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...