Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg hadde fått på sommer dekka i går og skulle ut og kjøre, merket jeg at den trakk til høyre og venstre, avhengig av hvordan veien hellet. dette er skikelig slitsomt å kjøre med og jeg spør, er dette fordi styresnekka mi er slitt og er det evnt en grei måte å stramme snekka på ? Jeg kjører på dekkstørrelse 235-45-17 foran og bak og dekka har igjen ca 4 mm mønsterdybde. Jeg hadde en maken bil, bare sedan, og den hjalp det å kjøoe nye dekk til. Takknemlig for alle forslag, tips og erfaringer som kan hjelpe meg å få en god Bmw 525 Tds å kjøre :-)

Skrevet

Er vel på grund av dekka dine... Men de skal hjelpe litt å stramme snekka:) da slipper du hvertfall å styre etter hele tiden! Bare holde imot, men vil forsatt trekke mot høyre å venstre!

Skrevet

skal være forsiktig og stramme ei snekke, da ofte de kun er slitt i midt posisjon, så hvis man strammer så resulterer det ofte i at den klyper i snekka når du har rattutslag

Skrevet

Du bør sjekke alt av foringer og kuler før du strammer på snekka.

Sjekk også alder på dekka. Er dekka gamle, så bør du byte dei

Skrevet

er ikke hokus pokus og stramme på snekken på e34'n og kan ikke gå stort gale med litt rolig tilnærming heller.

midt oppå snekken (forran) er det en 17mm mutter med en 5mm umbrako skrue i midten, dette kommer til med noen forlengere ovenefra. du løsner mutteren og drar en kvart omdreining på umbrakoen i midten så strammer du mutteren igjen. ta deg en liten tur med bilen og se om det er blitt bedre og sjekk at selvopprettingen på rattet fortsatt virker som den skal i sakte og litt høyere fart, når den ikke lenger er helt med i notene har du strammet for mye på umbrakoen i midten, men bare skru litt tilbake hvis det skjer.

med det sakt så er det begrenset hvor mye man får stilt på snekken på denne måten disse bilene begynner tross alt og trekke litt på årene selv om de etter min mening er noen av de beste når de er i stand.

og bytte snekken er også en kurant jobb som kan utføres med vanlig garasje verktøy og jekk (og støttebukker såklart) om det er nødvendig.

det er også en mutter på rattstammen du kan stramme litt på som løsner med årene men husker ikke i farten om det var links og 36 nøkkel  eller hva så det må du søke opp, men det og er ganske raskt og smertefritt gjort. :)

men som nevnt tidligere gå over alle ledd og stag i forstilling før du begynner og stramme på snekken og rattstammen så hvis de er grei går du over på snekken og rattstammen (søk opp hvordan det var med rattstammen) og når du skal teste slakk i ratt og selvoppretting igjen så gjør det helst på en stor parkeringsplass eller noe. så det ikke er hjulspor du kan spore i, for det vil forstyrre følelsen du får av det.

men er sikkert dekkene dine som er mest skyldig her, men utrolig deilig med null slakk i styring og. kjøre dekkstrekk då ;)

Skrevet

er ikke hokus pokus og stramme på snekken på e34'n og kan ikke gå stort gale med litt rolig tilnærming heller.

midt oppå snekken (forran) er det en 17mm mutter med en 5mm umbrako skrue i midten, dette kommer til med noen forlengere ovenefra. du løsner mutteren og drar en kvart omdreining på umbrakoen i midten så strammer du mutteren igjen. ta deg en liten tur med bilen og se om det er blitt bedre og sjekk at selvopprettingen på rattet fortsatt virker som den skal i sakte og litt høyere fart, når den ikke lenger er helt med i notene har du strammet for mye på umbrakoen i midten, men bare skru litt tilbake hvis det skjer.

med det sakt så er det begrenset hvor mye man får stilt på snekken på denne måten disse bilene begynner tross alt og trekke litt på årene selv om de etter min mening er noen av de beste når de er i stand.

og bytte snekken er også en kurant jobb som kan utføres med vanlig garasje verktøy og jekk (og støttebukker såklart) om det er nødvendig.

det er også en mutter på rattstammen du kan stramme litt på som løsner med årene men husker ikke i farten om det var links og 36 nøkkel  eller hva så det må du søke opp, men det og er ganske raskt og smertefritt gjort. :)

men som nevnt tidligere gå over alle ledd og stag i forstilling før du begynner og stramme på snekken og rattstammen så hvis de er grei går du over på snekken og rattstammen (søk opp hvordan det var med rattstammen) og når du skal teste slakk i ratt og selvoppretting igjen så gjør det helst på en stor parkeringsplass eller noe. så det ikke er hjulspor du kan spore i, for det vil forstyrre følelsen du får av det.

men er sikkert dekkene dine som er mest skyldig her, men utrolig deilig med null slakk i styring og. kjøre dekkstrekk då ;)

Takk for lang og utfyllende tilbakemelding :-) Nå har jeg dreiet skruen på snekka en kvart omdreining, men det gjorde ingen forskjell, så nå venter jeg på en som skal hjelpe meg med å gå over hele styresystemet og forstilling. Det var nylig utført firehjulskontroll på bilen da jeg kjøpte den for tre mnd siden, så jeg synes det er litt rart dersom de har kontrollert forstillinga og oversett evnt slark i kuler og ledd ? Eller ? Kanskje de driter i slikt når de tar kontrollen ? Hva vet jeg ;-) Det fantes ikke sporing med vinterhjula, dekkstr 205-60-16. Det er jo ganske store vinterhjul også da.... Ja ja, takk for alle tilbakemld :-) Det setter jeg pris på :-)

Skrevet

Min sporet heller ikke på vinterhjulene som va samme som dine, 205.

Men sporer litt enkelte steder nå på sommerskoene.

De har 215 på 8"

Og 225 på 9"

Sent from my T18+ using Tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...