kalleballe Skrevet April 3, 2014 Share Skrevet April 3, 2014 Har en del plystring fra turboen på min 320D E46 som gradvis har øket en del siste året, nesten så det er sjenerende. Tenkte å etterstramme boltene som fester turboen til eksosmanifolden i tilfelle det ikke er helt tett der. Ser at momentet er 50 Nm. Hvordan er beste måten å gjøre det på? Løsne litt på en og så stramme til, og så likedan på neste? Er det noe lurt å øke momentet litt, eller kan de gå av? Motoren oppfører seg forøvrig helt som den skal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alextn Skrevet April 3, 2014 Share Skrevet April 3, 2014 Du trenger ikke løsne på mutteren/bolten. Er bare å stille inn og skru til du hører en "klikke" lyd i momentstaven. Er jo ikke anbefale å stramme mer enn opgitt, er noe med strekkfasthet osv.. Kan jo være en gåen eksos-pakning eller lignende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet April 3, 2014 Share Skrevet April 3, 2014 moment blir nok uansett "feil" siden bolten sikkert har stått under spenning i 10 år, pga rust o.l er friksjonen større. 60nm gir nok ikke utslag, kanskje ikke 70 heller. Jeg hadde dragd på feeling, og tenkt på hvor mye du faktisk roterer mutteren. Foreksempel trekt den 1/12 (Tenk deg ei klokke, og fra klokka 6 til 7 foreksempel). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalleballe Skrevet April 3, 2014 Forfatter Share Skrevet April 3, 2014 Turboen har ikke stått i mer en knapt ett år. Brukt-turbo som jeg byttet selv. Ikke noe slakke på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zipp0 Skrevet April 3, 2014 Share Skrevet April 3, 2014 Hvis jeg ikke husker feil er disse boltene strekkbolter og bør byttes hvis de har vært skrudd opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rekorden Skrevet April 3, 2014 Share Skrevet April 3, 2014 Sjekk heller om du har lekkasje i fleksileddet etter første katalysator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kalleballe Skrevet April 25, 2014 Forfatter Share Skrevet April 25, 2014 Har sjekket turboen. Ikke noe slakke på den. Ikke noe oljesøl i den. Røret/slangen fra turbo til intercooler er tørt og fint uten olje. Motoren bruker ikke olje, går godt og trekker som den alltid har gjort. Ikke antydning til røyk. Det høres ut som plystringa kommer på motsatt side av motoren. Ikke der turboen står. Låter akkurat som på denne videoen. Hva kan det da være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå