Spectral72 Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Peilet olje i morges, og skulle bare fylle på en skvett før større Service i Påsken. Så under Oljepåfyllings lokket at det var slik gul guffe, lignet på Majones. (Ikke svære mengder) Er vel dags for skifte av pakning på toppdekslet ?
tobbis Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Ikke nødvendigvis, om du kjører mye småturer er dette vanlig, ta deg en langtur, gjerne 5-6 mil, å se om det forsvinner. Om den bruker endel kjølevæske og det kommer mye hvitrøyk av eksosen derimot, kan det fort vere toppakning ja.
Spectral72 Skrevet April 11, 2014 Forfatter Skrevet April 11, 2014 Ikke nødvendigvis, om du kjører mye småturer er dette vanlig, ta deg en langtur, gjerne 5-6 mil, å se om det forsvinner. Om den bruker endel kjølevæske og det kommer mye hvitrøyk av eksosen derimot, kan det fort vere toppakning ja. Skal opp og ned til Trondheim i dag, blir vel en 50 mil... blir 3 gangen dette året. Bruker ikke ett gram med kjølevæske, er helt stabil der. Røyk kommer det heller ikke ut fra den. (men ja... er mye rykke kjøring til og fra jobb) Skal si at det er en slik "summe" lyd fra motoren når jeg kjører, men slik har den vært siden jeg fikk den. snart 2 år.
Odd-M Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Toppakning og toppdekselpakning er to helt forskjellige ting, i fall det var uklart. Toppdekselpakning har fint lite å gjøre med slike problem. I de fleste tilfeller skyldes dette småkjøring og at kondens bygger seg opp inne i motoren. Kjør en god, lang tur og sjekk etterpå. Dersom det ikke forsvinner så KAN det være toppakningsbrudd, altså mellom en kjølevannskanal og oljekanal. Hvit røyk fra eksos har ingen korrelasjon til vann i olja, da det skyldes brudd mellom en kjølekanal og sylinder. Begge tilfeller kan imidlertid oppstå.
Spectral72 Skrevet April 11, 2014 Forfatter Skrevet April 11, 2014 Nå skal det sies at det var 4 mnd siden jeg sist kikket under lokket til oljepåfyllinga. så vet ikke hvor lenge dette her vært der. Da tar jeg en god vask av lokket, skrur på og setter kursen trondheim og tilbake. Hvis en da finner det like rent og uten slik olje/vann blanding ser jeg på dette som kondens som Odd sier. Skal nå uansett skifte toppdeksel pakning da jeg mistenker for noe drypp derfra ned til manifolden. (ser spor etter sig av olje)
carburetion Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Majones kondens pleier å komme av småkjøring. Kjør bilen varmere før du stopper den. Så forsvinner nok majonesen. Hadde nettopp service på ein 4år Hyundai som var gått ca 2000km. Den hadde smør i oljelokket.
Fliid Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 M52 kondenserer mye under toppdekselet. Helt normalt.
Eriksen933 Skrevet April 12, 2014 Skrevet April 12, 2014 Hadde det samme på min. Tok ut kondens filter boksen (eller hva jeg skal kalle den) Følger bare røre som går fra toppen og ned, gjorde dette rent og tok en lang kjøre tur etterpå, har ikke sett noe mer til kondens etter dette, Blei kvitt en liten tikke lyd som kom fra motoren etter dette også
Spectral72 Skrevet April 12, 2014 Forfatter Skrevet April 12, 2014 Da kan jeg meddele at det ikke er noen spor av olje/vann blanding under toppdekslet. Er nok viktig å kjøre motor god og varm for å holde kondenseringen borte. Takker for alle innspill. Sent from my iPhone using Tapatalk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå