Gå til innhold

E34 525ia, Jordfeil?

Bættele_Beist
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 1992 525iA 24v som jeg sliter litt med å finne en (eller flere) feil på det elektriske anlegget. Det utarter seg på flere måter og er derfor litt forvirrende med tanke på å skulle lete opp synderen.

Det som går igjen er: Kupelys slår seg på av seg selv når bilen er parkert, men fungerer ikke på automatikken, dvs når man åpner døra, da blir det bare et kort blink. Men det fungerer når man holder håndtaket oppe og presser døra inntil dørpakningen....

I tillegg så sliter jeg med at blinklysene går på av seg selv helt plutselig under kjøring eller tomgang, alle samtidig...

Og så hører jeg stadig knitre/sprakelyder fra venstre diskant i dashbordet, som jeg mistenker må ha noe med en eller annen jordfeil å gjøre. I tillegg så har også sentrallåsen begynt å fuske, og det går ikke an å låse opp bilen fra førersiden, kun fra passasjersiden.

Kan tilføye at bilen er 100% original og uskrudd, og dette gjelder også ledningsnettet.. Så jeg synes det er så rart at slikt bare skal oppstå uten videre, når det ikke har blitt tuklet med ledningsnettet.

Har også fått en feilmelding på girkassen, men denne forsvant da jeg koblet fra batteriet og koblet til igjen.

Håper det er noen der ute som  kan hjelpe meg litt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bürde gjort en spenningsfalltest. Men å beskrive det her tar for lang tid. Har du Bentley sin manual for E34? Den er bra og har et omfattende kapitell på elektrisk feilsøking. 

Men det er ikke utypisk at på sikt korrosjon og ledningsbrudd/isolasjonsbrudd kan gi slike problemer som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bürde gjort en spenningsfalltest. Men å beskrive det her tar for lang tid. Har du Bentley sin manual for E34? Den er bra og har et omfattende kapitell på elektrisk feilsøking. 

Men det er ikke utypisk at på sikt korrosjon og ledningsbrudd/isolasjonsbrudd kan gi slike problemer som du har.

Takk for svar. Ja jeg har den manualen, tykk som selveste bibelen, men jeg er ikke så god på dette med elektronikk... Og så er den på engelsk såklart. Hva slags søkeord er det jeg skal se etter i manualen? Jeg har voltmeter og sånn, så kan jo gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du kan ha noe krøll i overgangen til døra, altså den gummiforingen alle kablene ligger i.    sjekk dette, og sjekk evt bryteren i låsen på døren om i forhold til lyset.  

blinklyset,  er det nødblinken som slår seg på eller?   jeg hadde problem med det på min e34,  og målte og målte,   byttet til slutt "krasjreleet" som sitter i sikringsboksen frammi motorrommet.  da ble det bra :)     

lykke til : D  el.feil på bil kan være noe skikkelig herk  : /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som du kan ha noe krøll i overgangen til døra, altså den gummiforingen alle kablene ligger i.    sjekk dette, og sjekk evt bryteren i låsen på døren om i forhold til lyset.  

blinklyset,  er det nødblinken som slår seg på eller?   jeg hadde problem med det på min e34,  og målte og målte,   byttet til slutt "krasjreleet" som sitter i sikringsboksen frammi motorrommet.  da ble det bra :)     

lykke til : D  el.feil på bil kan være noe skikkelig herk  : /

Takk for svar. Jeg får prøve å strippe ned den kabelgjennomføringen og se etter, men det blir ingen forskjell når jeg rikler med kablene, så litt usikker der. Hvordan fungerer egentlig automatikken på denne bilen? Vanligvis så er det jo en synlig bryter i dørstolpen. Sitter den i døråpneren?

Ang det "krasjreleet", hvilket er det og hva heter det i boka? Verdt å sjekke, tror du kan være inne på noe der. Er nødblinken som utløses ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...