Gå til innhold

Feil med aircondition e39


teexeln
 Share

Anbefalte innlegg

Hadde bilen i dag på ac-service siden jeg tenkte det var lite gass siden kompressoren ikke slo inn. De fylte opp med rett mengde men fortsatt ikke liv i kompressoren. Eneste feilen som kommer opp på klima anlegget er "additional heater", som jeg tror har med vebastoen å gjøre, vebastoen fungerer imidlertid fint. 

 

Prøvde så å aktivere kompressor ved diagnose å den slår inn å snurrer fint. Men vifta i grillen får jeg ikke liv i ved å aktivere den gjennom feks. INPA. Tok av kontakten til vifta i front å sprayet kontaktspray. Det er 3 ledninger i kontakten (to tykke og en tynn). Den ene av de tykke står det konstant strøm på når tenning er på. Vifta er også løs å kan snurres lett med handa, men den er ellers helt død.

 

Hva tror dere dette kan være? Hvordan skal jeg feilsøke noe mer? Veldig takknemelig for hjelp! Bilen er en 03 525dat e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå an å tvangskjøre vifta med for eksempel DIS, tror det kanskje går i INPA også, men det er jeg ikke sikker på.

Min starter om jeg gjør det. Denne vifta styres av pulstog, det er den tynne ledningen. Så det er kanskje ikke så enkelt og teste den uten om. :)

Mener og huske det er ECU til motor som sender signal til vifta.

 

Har du søkt på google? Sikkert mange tips der på hvordan man skal feilsøke.
Men det er jo mistenkelig at vifta ikke starter når du tvangskjører med diagnose, da burde den starte om den virker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har prøvd med INPA men det er ikke liv i vifta. Han på verkstedet prøvde med demmes diagnoseutstyr å tvangskjøre den på hvert av de 3 trinnene men det var ikke liv der heller :/ Han mente at det var sansynlig at det var viften som var problemet siden kompressor slår ikke inn hvis ikke denne virker. Han fikk forøvrig også opp den feilkoden "additional heater" han og, men den kan vel ikke ha noe å si? 

 Men er ju dumt å bytte vifta hvis det ikke er den. Den snurrer som sakt lett runt for hånd uten noe form for treg het osv. Ser noen prater om slike motstander men er usikker på om det er på min eller bare jeg som ikke ser dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke motstander på din vifte, den styres som sagt av pulstog fra ECU til motoren.

Er samme på min, trodde mi var gåen siden den starta på høy hastighet.. Men viste seg at den skulle være slik.

Ja det er kipt og bytte om den ikke er gåen, koster et par tusen. Kanskje du skulle testa den på en annen E39 med samme type vifte om du har mulighet.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet den på din? i såfall er det en vanskelig jobb/mye arbeid? Ja er vel ikke mulighet å ødelegge noe om man strekker ledning fra min kontakt til vifta på en annen lik bil for å teste? det er jo kanskje en mulighet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bytta nei, fant ut at den virket sånn den skulle. :) Men må av me fangeren + div. Men skal ikke være så mye styr da tror jeg.

Vil ikke tro det er mulig og ødelegge noe nei, men greit og være sikker på at den aktuelle bilen har samme type vifte, dette kan du 

sjekke på for eksempel realoem.com, om du finner din bil, så kan du sjekke om vifta er brukt på andre modeller osv. ved og trykke Info ved siden av delenummeret. :)

Tror nemmelig der finst et par forskjellige delenummer på denne vifta, og vet ikke om de passer om hveradre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurer på om sikringen sitter bak hanskerommet, oppi toppen der.. Husker ikke helt hva jeg fant ut da jeg undersøkte.

Men du hadde vel 12v konstant på ene ledninga, så da burde vel sikringa være ok vil jeg tro. :)

 

Må vel ha et osiloskop (?) for og teste pulstog signalet fra ECU mener jeg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde jo strøm på den ene tykke ledninga, den andre tykke er vel kanskje jording?. Men ser du det som mer sansynlig at det er selve vifta å ikke noe galt med signalet i den tynne? Da må jo såfall selve hjernen være no tull med? hvis ikke lednings brudd da, men det er vel lite sansynlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne i INPA nå, å så trykket jeg først på "stepping motor" å inne der på "repair mode". Hørte da at alle flapsene justerte seg i dashen og så står det 50% på alle. Det virker sånn at de etter de ikke går å styre dem fra klimapanelet :/ hva i alle dager har jeg gjort galt? Plis hjelp meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noe dritt dette clima anlegget!! har feilsøkt å sikringene fungerer.. leste en plass at det skal stå 12 volt på begge de tykke ledningene, men jeg har bare 12 volt på en av de tykke :/ noen som vet noe om det skal være strøm på begge de tykke? å en annen ting, går det å "koble" seg forbi den vifta i grillen slik at ac virker selv om den er kaputt? på den andre e39'en (97mod.) har aldri den vifta i grillen virket men ac har fungert som en drøm allikavel i 8 år nå :) så syykt taknemmeli for hjelp her.. kipt å kjøre rundt i en badstu! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...