Nom3rzy Skrevet April 26, 2014 Skrevet April 26, 2014 Noen med god erfaring på området? Hva er egentlig ulempene med 95 vs. 98 blyfri? Hørt at du kan risikere tenningsbank på S50'ene med å kjøre på 95. Noen med klare erfaringer eller noen som kan bekrefte noe? Sisst jeg hadde E36 3.0(s50b30) så fikk jeg klar melding om at 98 var eneste og beste eller Vpower el. Noen som vet?
termin Skrevet April 26, 2014 Skrevet April 26, 2014 Mener at S50Bxx har sensorer som registrerer tenningsbank, og justerer deretter. Du får derimot ekstra effekt av å kjøre på 98, MEN du må huske å resette ECU'n slik at den justerer på nytt for 98. Putter du på 95 etter å ha kjørt 98, så vil ECU igjen nedjustere seg.
Nom3rzy Skrevet April 26, 2014 Forfatter Skrevet April 26, 2014 Resette, tenker du da på å sette den til diagnose stasjon eller holder det med hovedstrøm av(pluss kabel) av batteriet for noen minutter? Fikk streng beskjed at jeg ikke måtte finne på å fylle 95 på min gammle m3, men jeg kjørte kun på Vpower jeg. Gikk vist mye billigere enn mange biler med lik motor osv har jeg fått høre. Om en skal stole på kjøre computeren som satt i bilen som hevdet at det var 0,72l/på mila på landeveikjøring ved normal kjøring
termin Skrevet April 26, 2014 Skrevet April 26, 2014 Ble usikker her, så jeg slo opp i manualen til min 97' M3 S50b32.
Nom3rzy Skrevet April 26, 2014 Forfatter Skrevet April 26, 2014 Men har alle S50 motorer dette? Eller kom det på de senere modellene?
quandt1960 Skrevet April 26, 2014 Skrevet April 26, 2014 Først du får IKKE høyere effekt med 98 blyfri ift 95, det er en myte. De har prsktisk like stort energipotensiale. Den primære forskjellen mellom 98 og 95 merkes først og fremst ved høyt turtall. Motorer som S5X har høy kompresjon og 98 blyfri motstår tenning ved kompresjon bedre enn 95. Hvis du kjører 95 på BMw s5X motorer så vil du kunne oppleve banking til ECU selv har justert seg inn for et nytt drivstoff. I utgangspunktet kan du kjøre på 95 i hverdagslig kjøring men hvis du utnytter motorens fulle turtall vil du oppleve banking da motoren er tunet og designet for 98blyfri for å kunne utnytte motorens fulle ytelse. Men det betyr ikke at du har mer effekt. Det samme gjelder AMG motorer, Ferrari og andre høyytelsesmodeller.
quandt1960 Skrevet April 26, 2014 Skrevet April 26, 2014 V Power er primært bare tilsetningsstoffer som smører motordeler og på sikt gir bedre ytelse i form av mindre friksjon og avleiringer. V Power 95 er det samme som vanlig 95 blyfri energi og kompresjonsmessig, samme gjelder for 98 V power. Skal du utnytte det fulle spekteret til en BMW M motor bør du fylle 98 blyfri
Nom3rzy Skrevet April 26, 2014 Forfatter Skrevet April 26, 2014 Mitt tilfelle kjørte jeg kun på V-Power 99(Nitro+) brukte bilen mest på kose turer ol, men en å anna inspirerende tur ja. Men takk for mye informativ info
termin Skrevet April 26, 2014 Skrevet April 26, 2014 Først du får IKKE høyere effekt med 98 blyfri ift 95, det er en myte. De har prsktisk like stort energipotensiale. Den primære forskjellen mellom 98 og 95 merkes først og fremst ved høyt turtall. Motorer som S5X har høy kompresjon og 98 blyfri motstår tenning ved kompresjon bedre enn 95. Hvis du kjører 95 på BMw s5X motorer så vil du kunne oppleve banking til ECU selv har justert seg inn for et nytt drivstoff. I utgangspunktet kan du kjøre på 95 i hverdagslig kjøring men hvis du utnytter motorens fulle turtall vil du oppleve banking da motoren er tunet og designet for 98blyfri for å kunne utnytte motorens fulle ytelse. Men det betyr ikke at du har mer effekt. Det samme gjelder AMG motorer, Ferrari og andre høyytelsesmodeller. 95 vs 98 er et mye diskutert tema. Når det kommer til S50Bxx motorene så får du mer effekt ved at du kan ha en kvassere tenning, alas mer effekt. Jeg referer også til videoen https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI, men her har de økt effekt på turbobiler, noe en kan forklare med at de kjører på mer ladetrykk evt. I tillegg så står det jo svart på hvitt i manualen min som jeg har lagt ut bilde av at for å få de 320 hestene i motoren, så MÅ en kjøre på 98. Hva om jeg sier at du MISTER effekt ved å kjøre på 95 istedet for 98, da kan vi vell møtes på midten i denne diskusjonen ? :>
quandt1960 Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 95 vs 98 er et mye diskutert tema. Når det kommer til S50Bxx motorene så får du mer effekt ved at du kan ha en kvassere tenning, alas mer effekt. Jeg referer også til videoen https://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI, men her har de økt effekt på turbobiler, noe en kan forklare med at de kjører på mer ladetrykk evt. I tillegg så står det jo svart på hvitt i manualen min som jeg har lagt ut bilde av at for å få de 320 hestene i motoren, så MÅ en kjøre på 98. Hva om jeg sier at du MISTER effekt ved å kjøre på 95 istedet for 98, da kan vi vell møtes på midten i denne diskusjonen ? :> Jo altså akkumulert sett så kan du miste effekt med 95 da du risikerer motorbank da motoren ikke utfører nyttig arbeid. Effekt er jo omsetting av energi per tidsenhet, altså Joule per sekund. Men grunnen til at jeg understreker dette slik er at mange folk som har vanlige biler med kompresjon som tilsier at 95 er nok så fyller de 98 og tror de får mer effekt men det stemmer ikke. Det er kun med sportsmotorer som er designet slik at høyoktan (over 95) er best og garanterer den akkumulerte effekten som bilen skal gi i f.eks en runde rundt en bane da du har meget liten sannsynlighet for motorbank og at motoren er mer effektiv. Fyll 95 på en Ferrari så får du rimelig kjapt baluba
termin Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 Jo altså akkumulert sett så kan du miste effekt med 95 da du risikerer motorbank da motoren ikke utfører nyttig arbeid. Effekt er jo omsetting av energi per tidsenhet, altså Joule per sekund. Men grunnen til at jeg understreker dette slik er at mange folk som har vanlige biler med kompresjon som tilsier at 95 er nok så fyller de 98 og tror de får mer effekt men det stemmer ikke. Det er kun med sportsmotorer som er designet slik at høyoktan (over 95) er best og garanterer den akkumulerte effekten som bilen skal gi i f.eks en runde rundt en bane da du har meget liten sannsynlighet for motorbank og at motoren er mer effektiv. Fyll 95 på en Ferrari så får du rimelig kjapt baluba Da er vi nesten enige Fant forøvrig et morsomt bilde for en M3 CSL.
CrZyWiz Skrevet April 27, 2014 Skrevet April 27, 2014 Først du får IKKE høyere effekt med 98 blyfri ift 95, det er en myte. De har prsktisk like stort energipotensiale. Den primære forskjellen mellom 98 og 95 merkes først og fremst ved høyt turtall. Motorer som S5X har høy kompresjon og 98 blyfri motstår tenning ved kompresjon bedre enn 95. Hvis du kjører 95 på BMw s5X motorer så vil du kunne oppleve banking til ECU selv har justert seg inn for et nytt drivstoff. I utgangspunktet kan du kjøre på 95 i hverdagslig kjøring men hvis du utnytter motorens fulle turtall vil du oppleve banking da motoren er tunet og designet for 98blyfri for å kunne utnytte motorens fulle ytelse. Men det betyr ikke at du har mer effekt. Det samme gjelder AMG motorer, Ferrari og andre høyytelsesmodeller. Spent på hvordan du kan hevde at du ikke kan kjøre en org E36 M3 på 95 blyfri, uten å få tenningsbank....Grisekjøring eller ei.
quandt1960 Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Spent på hvordan du kan hevde at du ikke kan kjøre en org E36 M3 på 95 blyfri, uten å få tenningsbank....Grisekjøring eller ei. Du må lese innlegget litt nøye. Du kan kjøre en S5X motor med 95 blyfri da elektronikken med bankesensorer tar seg av feiltenning, men den klarer ikke ta unna alt på veldig høyt turtall hvis du kjører 95 blyfri. Akkumulert topp effekt er dermed garantert med 98 blyfri da den ikke gir bank på grunn av selvtenning som følge av høy kompresjonen. Motoren oppfører seg da til tider som en diesel som tenner kunn på kompresjon uten tennplugg. Alt dette bunner i kompresjonstall og den kjemiske sammensetningen av drivstoffet utelukkende basert på oktantall. En M54 og en S54 ligner mye designmessig i utforming. Kompresjonen på M54BXX er ca. 10.8:1 mens den for S54B32 er på hele 11.5:1. Der er det gitt at 98 blyfri og høyere er best for en S5X motor men du får ikke "høyere" effekt. Den effekten som S54B32 har er beregnet med 98 og du får ikke høyere mekanisk effekt om du kjører 99 blyfri og høyere av den grunn. Energitettheten er for alle praktiske formål lik.
quandt1960 Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Da er vi nesten enige Fant forøvrig et morsomt bilde for en M3 CSL. Stilig Men husk at drivstoff generelt blandes på raffinerier og de har sine naturlige avvik som er innenfor tillatt. Så hver last er ikke helt identisk med hverandre og f.eks tilsetningsstoffene til Vpower legges til ved pumpestasjonen etter hva jeg har fått opplyst fra Shell. Små avvik er mulig å se og lufttemperatur og andre elementer spiller og litt inn. Vil tro du også ville sett små avvik på samme drivstoff levert på forskjellige datoer. Men ganske utrolig at de rev'er CSL slik med 95 blyfri, jeg hadde ikke fylt det hvis jeg hadde en. Jeg vil tro at elektronikken struper en god del for å skåne motoren og unngå bank da den er veldig sofistikert. Derfor vil jeg tro en ser et så stort avvik. Skal sjekke litt mer i en manual jeg har men tror ikke en BMW ingeniør hadde likt å se det der. Kan jo gi motorskader min konklusjon er da som følgende: 1. På sportsbiler med relativ høykompresjon ift å være bensinmotor oppnår du full effekt iht produsentes tall grunnet at høyoktan ikke antenner så lett ved egenkompresjon som 95 blyfri og lavere. 2. På vanlige biler med "normal" kompresjon for å være bensinmotor kan du ikke forvente å se signifikant forskjell i effektforskjell utover det produsent oppgir. Så derfor jeg ønsket å oppklare dette slik jeg gjør for at ikke folk med vanlige biler skal tro at de får høyere effekt med 98 blyfri. Jævli mange av de der ute. 3. For alle bensiner er gjennomsnittlig avgitt energi (brennverdi) ca. 42.7-44.2) MJ/kg (+/- 3-4% sesongvariasjon). Derfor som følge av termodynamikk og loven om mekanisk arbeid så får du ikke mer energi, du får ikke mer enn du putter inn, da har du en magisk maskin jeg gjerne skulle studert. Men du får mer "effekt" da effekt er arbeid utført per tidsenhet fordi ingen banking vil finne sted, . Banking er ingen arbeid og ofte motvirkende for en veivaksel og gir uheldige torsjonsmomenter. så sånt sett har du rett men viktig å spesifisere det for folk flest. Har hatt denne diskusjonen mange ganger med venner som har kastet bort sine penger på biler med "vanlig" kompresjon
R Andersen Skrevet April 28, 2014 Skrevet April 28, 2014 Skjønner ikke at folk fyller 95 på M-biler. Har man råd til en M-bil, så har man råd til å betale noen kroner ekstra for ordentlig bensin, altså 98+! quandt1960 og SSM reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå