bmwe91 Skrevet Mai 11, 2014 Skrevet Mai 11, 2014 Var innpå servicemenyen i min Bmw 320 d. Der står det hvor mange kilometer jeg har igjen på forskjellige ting. Men partikkelfilteret står også oppført der med: Diesel particle filter is ok 27 000 km remaining. Er det slik at jeg må bytte partikkelfilter om 27 000 km har disse faste skiftintervall. Eller er det bare en regenerering det er snakk om?
Bayerfun Skrevet Mai 11, 2014 Skrevet Mai 11, 2014 Om det er samme beregning som på min E65 så er det kilometer igjen til partikkelfilteret bør byttes (i henhold til serviceplan). Regenerering går langt langt oftere enn dette. For min del så har jeg foreløpig bare resatt servicepunktet uten å bytte filter, men holder øye med mottrykket inn på partikkelfilteret (via INPA). Jeg har bare langkjøring med min hver dag, så er nok derfor mitt fortsatt er brukbart. Hvordan det står til på din bil vet jeg ikke, men tror du får sett dette via INPA (jeg vet ikke hvilken modell du har). Har lest en del artikler om folk som har renset sitt filter, så kanskje du kunne prøve på dette hvis du allikevel skal bytte filter?
quandt1960 Skrevet Mai 12, 2014 Skrevet Mai 12, 2014 Det er til bilen går i en konstant regenereringsmodus (hver 500 km). Du vil merke høyt drivstofforbruk og tynning av oljen. Vanligvis skjer regenerering hver 700-2500 km alt etter kjørestil. Hvis trykksensor ved DPF svikter vil også bilen regenerere hver 500 km. Et defekt filter vil vises i cluster og på diagnose med økt baktrykk DPF har en gjennomsnittlig levetid på 160000-220000 km. Det danner seg ca.19g sot per 1000 km. Regenerering brenner av det meste men ikke alt da noen partikler ikke brenner av som f.eks oljesot, og diverse additiver. Til slutt vil en nå et punkt hvor en må bytte. Går ikke an å rense filteret, er ikke slik det fungerer. Det er delt i to soner med forskjellig tykkelse på platinamateriale og palladium. For å hjelpe til regenereringen kan en kjøre over over 20 min i over 60 km/t minst hvis det er mulig av og til. Dette for å hjelpe bilens eksossystem å nå 620 grader som er punktet de fleste sotpartiklene blir omdannet til CO2. Bilen hjelper til ved å sprøyte diesel rett i eksosen for å senke denne temperaturen noe. Du vil høre at bilen går tyngre enn vanlig under regenerering.
bmwe91 Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Skrevet Mai 15, 2014 Er vel like greit å fjerne hele filteret, får man kjøpt erstatningsrør til dette ?
FritzP Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 Er vel like greit å fjerne hele filteret, får man kjøpt erstatningsrør til dette ? Det sies at det nå skal sjekkes på EU kontroll om dette faktisk er montert, er det noen som har erfaringer med dette. Jeg har liggende et dpf delete rør til min E91 320d, kun gått et par uker, men jeg tok det av og satte på filteret da jeg syns det ble en merkbar verre eksoslukt rundt bilen om den sto å gikk på tomgang f.eks. Selvsagt riktig software både med og uten dpf. quandt1960 reagerte på dette 1
quandt1960 Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 Det sies at det nå skal sjekkes på EU kontroll om dette faktisk er montert, er det noen som har erfaringer med dette. Jeg har liggende et dpf delete rør til min E91 320d, kun gått et par uker, men jeg tok det av og satte på filteret da jeg syns det ble en merkbar verre eksoslukt rundt bilen om den sto å gikk på tomgang f.eks. Selvsagt riktig software både med og uten dpf. Som FritzP sier, det er veldig viktig med software update, hvis i hele tatt BMW eller noen gjør det. Den er programmert til å sprøyte diesel inn i DPF ved regenerering
bmwe91 Skrevet Mai 19, 2014 Forfatter Skrevet Mai 19, 2014 Jeg kjenner til noen som "fjerner" partikkelfilteret i motostyringen i forbindelse med chipping. Så regner med det bør være greit da.
CrZyWiz Skrevet Mai 19, 2014 Skrevet Mai 19, 2014 Som FritzP sier, det er veldig viktig med software update, hvis i hele tatt BMW eller noen gjør det. Den er programmert til å sprøyte diesel inn i DPF ved regenerering Alle seriøse tunere ordner det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå