Gå til innhold

E39, 520i. Hjelp til å lokalisere luftpumpe


ghostrider
 Share

Anbefalte innlegg

Har feil på sekundærluftsystem og skal sjekke lluftpumpa.

Jeg finner den i delekatalogen, men ikke hvor den er på bilen.

Har sjekket det meste, også under høyre frontlykt bak fangeren

Det er en 520iat 2001 modell. Tror det er en m54 motor.

Noen som har peiling hvor den er eller om den finnes på denne bilen

Se bilder av motorrom

post-51029-0-79209100-1400449267_thumb.j

post-51029-0-44596200-1400449311_thumb.j

post-51029-0-72825400-1400449337_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har M54. Se på det plaststykket som kommer ut fra belgen etter luftmassemåleren. Der går det en tykk slange på og en tynn som går ned bak ved motoren.

Så lenge du har den tynne slangen så vet du 100% at du har M54.

Men du hsr ingen pumpe i motorrommet ditt. Den skulle vært nede til venstre rett bak lykta. Stor pumpe. Du burde sett.

Hvilke feilkoder får du nøyaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket program bruker du for diagnose? Fordi du skal ikke ha sekundær luftpumpe på denne bilen, er ikke alle som kom med denne. Min 325Ci hadde ikke den, på M54B25 motor.

 

Jeg vil tippe du bruker en generisk feilkodeleser som leser ut eller evt tolker koden feil, fordi luftpumpa di skal sitte her:

 

maxresdefault.jpg

Det er den som er koblet inn med en slange på en sølvfarget "klokke" på eksos siden av motor i fremkant.

 

Ser du hva du mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-62313-0-80521900-1400533148_thumb.j

Fjpopp: M54 og 52TU ser klin like ut foruten små ting. Som feks den slangen som går til bensinfilteret som har innebygd trykkregulator. M52TU har trykkregulator på fuelrailen

Alle M54 har sekundær pumpe. Nå har jeg nesten utelukkende hatt E46 og den er til venstre for motor i motorrom. Nå ser det ut til at på E39 så er de plassert som på bildet. Var ikke selv klar over det før jeg sjekka litt opp i det...

 

post-62313-0-80521900-1400533148_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"verdi" for feilkode er EA,

Sekundærluftsystem rekke 1, for liten luftstrøm

Opplever av og til at motorlyset forsvinner når jeg kjører lengre turer,

Kan virke som om systemet blåses rent etter mye småkjøring.

I følge denne, hvertfall på E46, vil nærmest tro det er likt på E39 så betyr hvertfall den feilkoden dette:

 

BMW Kode 245, P-Code:1423 (BMW spesifikk kode), Secondary Air Inj. Bank 1 Air flow too low.

Forklaring: Checks to see if oxygen

sensor reacts to increase in

unmetered airflow generated

by secondary air pump

operation. Oxygen sensor

must sense lean condition or

fault will set.

 

Dvs lambasonde må måle en mettet oksygenblanding ellers vil feilkode lyse opp. Vil tro at pumpen burde sjekkes eller om det er lekkasje på slanger som trekker for mye O2 inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Det høres ikke usannsynlig ut den feilkoden

Har hatt av innerskjermen men fant ikke pumpa der den vises på bildet ditt, men skal sjekke en gang til.

Får gjøre en grundige sjekk av slanger også, fant en YouTube video om kjent feil med nevnte slanger lengre opp i tråden. Ved luftbelgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...