Gå til innhold

Slommerud
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny "E61" i fjor høst og merket etter en stund at det var et noe ujevnt gasspådrag og det tok tid å komme igang når bilen var kald i vinter.. tok såpass med tid at i første kryss etter oppstart med kald bil brukte jeg så lang tid med å hente motorkraft at jeg nesten ble påkjørt flere ganger.,

 

Var en tur og fikk "justert" litt i motorstyre enheten og med "normal chip" ble det vesentlig bedre men vi kjente at den holdt igjen ved bånn pedal. 

 

Det ble bestilt egen versjon bygget på original sw i enheten, og dette hjalp betraktlig.. 

 

Ved en senere anledning med service på automatkassa og diverse ble det tatt en diagnose som opplyste om en feilkode som het: Throttle actuator failure ( lurer på om ikke det var 483d eller lignende)

 

han som leste ut koden kontaktet BMW og fikk beskjed om at det sannsynligvis var behov for å oppgradere SW i motorstyreenheten. Som sagt så gjort, vel vitende om at "chip" forsvant. 

 

Det viste seg å ikke ha noen effekt på feilsymptomene som var ujevnt gasspådrag, lett fusking på kalde dager, den har også stoppet umiddelbart etter oppstart noen ganger i vinter, og at det fremdeles ikke var store reaksjonen ved full gass og kald motor.

 

Når motoren er kald kan jeg sette den i drive og klemme pedalen i bunn og det eneste som skjer er at den sniker seg fremover de første 10-15 meterene før den plutselig åpner alle sluser og turteller og forbruksmåler plutselig henger med på leken... den kommer ikke over 1200 omdreininger før etter 10-15 meter... selv med bånn pedal.

 

Det ble foreslått å bytte gasspedal pga potensometeret i den og at det kunne være greia. det er tross alt billigere å bytte den enn å sette den bort til feilsøking.. 

 

Ingen bedring.

 

Gasspjeldet er også demontert og kontrollert.. ingen synlige utfordringer, treg gange eller noe særlig smuss.. det ble rengjort og montert men ingen bedring...

 

Noen som har vært borti tilsvarende eller lignende som har tips... eventuelt råd om hva det neste kan være?

 

520 DAT 

Motorkode: M47-TU2D20
Motoreffekt: 120

 

Takker for alle råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...