Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte en e46 03 touring med supersport coiloverkit. 

Forrige eier hadde senket den 4cm mere bak enn foran (målt fra hjulbue til felgkant. 

Det så mildt sagt ikke bra ut. Har nå hevet den 4cm bak, og lurer på om jeg må på ny 4-hjulskontroll og eventuelt hva som kan justeres bak på disse? Vanlig e46 03 320d touring.  

• 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
Skrevet

Om du kun har justert høgden (og bilen har vore på 4hjulskontroll ette den fekk coilovers) so trenge du ikkje tenka på 4hjulskontroll :)

Skrevet

Strengt tatt, om du får en paragrafrytter, så må bilen ha ny 4 hjulskontroll etter justering av høyde da en eller flere hjulvinkler blir endret på når man justerer høyden. Ingen som vil se eller si noe på det med mindre du må inn på teknisk hos Vegvesenet. Da dem ser på 4 hjulskontroll-papirene og sjekker høyden på bilen opp imot disse papirene. Om kontrolløren ser noen forskjell i høyden der så må bilen ha ny 4 hjulskontroll for å bli godkjent. 
Har selv prøvd å godkjenne med 'gamle' 4 hjulskotroll-papirer da jeg ikke gadd ta en ny kontroll men fikk da beskjed om å ta ny kontroll eller justere høyden opp igjen så det stemte med papirene før jeg fikk bilen godkjent.

Skrevet

Schei95 Har rett her. I teorien så skal man ha bilen på hjulkontroll når man bytter fra sommer til vinter (om det er forskjellige str osv) Jeg hadde nok vurdert det om jeg var deg, med tanke på dekk slitasje og annet.

Skrevet

Her er det kun dekk slitasje jeg tenker på. 

Hva er det egentlig man justerer på bake på e46? Foran er den urørt etter 4-hjuls kontroll, så der gjør jeg ingenting. 

Skrevet

Fremme justerer man spissinga, og bak kan man justere spissing og camber.

Må uansett koble alt til fremme, så det er like dyrt uansett. Når du endrer 40mm bak flytter du tyngdepunktet noe fremover, mao vil du uansett endre hjulgeometrien fremme selv om du ikke har stilt noe der. (ikke at det nødvendigvis merkes i praksis)

Skrevet

Man begynner alltid en hjulstilling bak, så kan jo hende at du må justere bittelitt (ubetydelig?) forran og?

Guttan her på verkstedet har merka at ved senk så MÅ man jo seff justere toe,camber,caster. Men, når man høyner bilen så var det ikke all verden man trengte å justere. Dette er nok ganske forskjellig fra bil til bil. Men, siden du nyss hadde hjulstilling kontroll foran og bak så tror jeg ikke du har mye å justere akkurat:)

Skrevet

Når jeg kjøpte bilen var det 65mm fra felgkant (19") til skjerm foran og ca 25-30mm bak, det så IKKE bra ut. Justerte det likt, så får vel ta en 4 hjulskontroll da :)

Skrevet

Eg står på mitt og seie at ein trenge over hodet ikkje ny 4hjulskontroll om bilen fekk det etter den fekk montert coilovers. Aldri høyrt at folk teke 4hjulskontroll kvar gang dei justera høgden på bilen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...