Aaasen Skrevet Mai 25, 2014 Skrevet Mai 25, 2014 (endret) Hei.. Nå er det slik at jeg har mye frieksos på bilen. Det er en nokså stor sprekke i alu røret mellom katalysator og manifold, og da bytter jeg bare hele driten Men nå har det seg slik at boltene til manifold er rustne, og er redd for at de kommer til å knekke. Han fyren som fikser bilen min sier at dersom de knekker, så må motoren løftes ut av bilen for å begynne å gjenge opp igjen og div. Stemmer det? Høres tungvint ut. Er det noen andre som har demontert manifold på e39 før? Brukte dere midler eller varme? All hjelp tas imot med stor takk Endret Mai 26, 2014 av Sjøbuse Endret topic. Les forumsregel 3!
nimitz Skrevet Mai 25, 2014 Skrevet Mai 25, 2014 Har du prøvd og løsne på skruvene? Hvist det er samme som på Mercedes så er det messingskruver og stålbolter. Denne kombinasjonen ruster ikke, det blir bare ett tynt rustlag utpå skruvene.
Aaasen Skrevet Mai 26, 2014 Forfatter Skrevet Mai 26, 2014 Har du prøvd og løsne på skruvene? Hvist det er samme som på Mercedes så er det messingskruver og stålbolter. Denne kombinasjonen ruster ikke, det blir bare ett tynt rustlag utpå skruvene. Han som fikser på bilen mente på at han hadde prøvd på et moment på 18 ca, men tenker at det er såpass lite da.. Det er M7 bolter og lurer på om det kan være stålbolter, er litt usikker ser du
Brian Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Muttrene på manifoldet ruster vel ikke? På de e39'ene jeg har skrudd på har det alltid vært pinbolter og kobbermuttre. 18nm er ingenting, blir mye varme og nedkjøling over tid, så det hender de sitter godt. Sitter det hinsides godt, så blir pinbolten med ut.
håkon_w Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Varme pleier nesten alltid å hjelpe. Kjør bilen varm og prøv, ev en propanbrenner og varm en å en. Og 18 nm er ikkeno. Det greier du nesten med fingrene.. D.Toft reagerte på dette 1
Aaasen Skrevet Mai 26, 2014 Forfatter Skrevet Mai 26, 2014 Muttrene på manifoldet ruster vel ikke? På de e39'ene jeg har skrudd på har det alltid vært pinbolter og kobbermuttre. 18nm er ingenting, blir mye varme og nedkjøling over tid, så det hender de sitter godt. Sitter det hinsides godt, så blir pinbolten med ut. Varme pleier nesten alltid å hjelpe. Kjør bilen varm og prøv, ev en propanbrenner og varm en å en. Og 18 nm er ikkeno. Det greier du nesten med fingrene.. Okei, da satser jeg på det beste! Er pinbolter ja, m7 eller noe.. Men han sa de var jævlig rustne da og han kommer ikke til med noen form for varme der, ville egentlig ha trodd det var bare å la bilen stå på tomgang noen min Er en 528ia og det er den bakre katalysatorn m manifold som skal skiftes, er ikke store plassen der da :/ Han skulle ta det under ifra
Brian Skrevet Mai 26, 2014 Skrevet Mai 26, 2014 Trangt? Alt går med litt vaselin og tålmodighet Vet ikke helt om jeg ville kjørt den alt for varm evt, da det er trangt og lett og brenne seg på varme eksosrør. Jeg har aldri brukt varme på de, kun rå makt, og enda har ingen gått i stykker hos meg. Men det er viktig at du har godt tak når du tar i, for det er lett og runde kantene på muttrene, og da kan du ha et lite problem. Skaff deg en fastnøkkel med skralleende (aner ikke hva de heter), har brukt slike til trange manifold før med stort hell. Aaasen reagerte på dette 1
Aaasen Skrevet Mai 28, 2014 Forfatter Skrevet Mai 28, 2014 Trangt? Alt går med litt vaselin og tålmodighet Vet ikke helt om jeg ville kjørt den alt for varm evt, da det er trangt og lett og brenne seg på varme eksosrør. Jeg har aldri brukt varme på de, kun rå makt, og enda har ingen gått i stykker hos meg. Men det er viktig at du har godt tak når du tar i, for det er lett og runde kantene på muttrene, og da kan du ha et lite problem. Skaff deg en fastnøkkel med skralleende (aner ikke hva de heter), har brukt slike til trange manifold før med stort hell. 6 stk er nå løsnet og 1 knekt hittil Dersom det er bare en som knekker, og jeg setter på den nye manifolden, vil det vær lekkasje selv om det bare er 1 som er knekt?
Brian Skrevet Mai 30, 2014 Skrevet Mai 30, 2014 Det spørs litt, du vil ikke få helt jevnt trykk på pakninga men det kan hende det går med 3 av 4. Tror jeg ville smørt på noe eksospasta på pakninga i tillegg i tilfellet. Hvor har det knukket da? Pinbolten helt innmed toppen?
Mr Mykland Skrevet Mai 31, 2014 Skrevet Mai 31, 2014 Visst du får vekk eksosanlegget og får lånt/har sveiseapperat, så skal du nok få den ut Hiv gjerne ut et bilde av den som er knekt
Haug530D Skrevet Mai 31, 2014 Skrevet Mai 31, 2014 Stålbørste og WD40 gjorde susen når jeg byttet manifold på min M52B25 motor, noen av pinnboltene kom med ut, men jeg satte de bare i skrustikka og skrudde muttrene av før jeg frisket gjengene litt å satte de tilbake i blokka. Om man rengjør gjengene så kan man få ut en hvilken som helst bolt, jeg har aldri hatt noe som helst problem etter at jeg begynnte med det, samt WD40 eller Crc ett eller annet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå