Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

M50 er non-vanos (uten vanos)

M52 er singel-vanos (én vanos)

M54 er dobbel-vanos (2xvanos)

Vanos fungerer ganske likt som Honda sin V-Tech med variable kamtider.

Rett meg om det ble feil

Skrevet

Trådstarter:

Vanosmotor vil generelt være bedre over hele linja hvis du tenker på en bil du har i daglig bruk og ikke til racing med turbomating osv. Vanos vil di deg bedre bensinforbruk, bedre moment på høyt og lavt turtall, samt senke utslipp ved kald motor :)

M50 er non-vanos (uten vanos) Rett, men M50TU fikk også Singelvanos, her var det også kun ett stegs justering, altså faste grader den retarderte eller avanserte.

M52 er singel-vanos (én vanos) M52TU fikk dobbelvanos, og er i grunn en M54, men med wire drevet spjeld, ikke elektrisk som M54, her er det også varierbar på eksos og innsug kam, men ikke like langt som M54

M54 er dobbel-vanos (2xvanos) Uendelig varierbar vanos på innsug og eksoskam

Vanos fungerer ganske likt som Honda sin V-Tech med variable kamtider. Fungerer på samme prinsipp ja, men virkemåten er annerledes. Elektrisk VS Hydraulisk på VANOS.

Rett meg om jeg skrev feil

Skrevet

honda sin v-tec virker vel slik at den "bytter" mellom to kammer, selv om det er samme kam. V-tec har variabel timing og ventilløft, uten å fysisk forsinke/avansere kamtimingen slik vanos gjør.

Skrevet

Vanos vil flate momentkurven litt ut, du får ikke den lille "snerten" på høyere turtall. Turbobyggere sverger visst nok til Non Vanos motor (den er jo kulest spør du meg;)

Sent 92 (blir vel runda av til 93) så kom m50 med singelvanos, kun vanos på innsugskam. m52 kom vel med både og altså twin og singel vanos.

Fordelen med vanos er jo som nevnt, lavere forbruk og utslipp og alt der.

Bakdelen er jo en litt kjipere motor på høyere turtall og jeg har lest om at mange sliter med at Vanos-riggen begynner å kakle og må overhales ofte (50-70km?) Har aldri hatt vanos selv, så skal ikke prate for mye om hvor dårlig det er osv. Men, til daglig bruk er visst vanos å foretrekke. Det jo greit med en motor som er mer økonomisk på forbruket:) 

• 3 weeks later...
Skrevet

Vanos vil flate momentkurven litt ut, du får ikke den lille "snerten" på høyere turtall. Turbobyggere sverger visst nok til Non Vanos motor (den er jo kulest spør du meg;)

Sent 92 (blir vel runda av til 93) så kom m50 med singelvanos, kun vanos på innsugskam. m52 kom vel med både og altså twin og singel vanos.

Bakdelen er jo en litt kjipere motor på høyere turtall og jeg har lest om at mange sliter med at Vanos-riggen begynner å kakle og må overhales ofte (50-70km?) Har aldri hatt vanos selv, så skal ikke prate for mye om hvor dårlig det er osv. Men, til daglig bruk er visst vanos å foretrekke. Det jo greit med en motor som er mer økonomisk på forbruket:) 

Effekt/momentmessig er det bedre med vanos. Grunnen til at folk anbefaler non vanos er at orginal stempler/råder er sterkere i NV og den er enklere/kjappere å justere.

• 1 month later...
Skrevet

Trådstarter:

Vanosmotor vil generelt være bedre over hele linja hvis du tenker på en bil du har i daglig bruk og ikke til racing med turbomating osv. Vanos vil di deg bedre bensinforbruk, bedre moment på høyt og lavt turtall, samt senke utslipp ved kald motor :)

Uendelig varierbart er det absolutt ikke!
Skrevet

Turbobyggere som bruker Vanos og kan mappe det får de bredeste kurvene. Absolutt en enorm fordel og bygge på en vanosmotor hvis man skal gjøre det skikkelig.

Alle som har eksperimentert litt med kamtiming vet effekten det har å legge mer advance på lavere turtall. Bakdelen er at den da blir dau på topp og derfor er vanos ypperlig på turbobil.

Skulle jeg bygd bmw turbo hadde det absolutt blitt vanos..

Skrevet

Turbobyggere som bruker Vanos og kan mappe det får de bredeste kurvene. Absolutt en enorm fordel og bygge på en vanosmotor hvis man skal gjøre det skikkelig.

Alle som har eksperimentert litt med kamtiming vet effekten det har å legge mer advance på lavere turtall. Bakdelen er at den da blir dau på topp og derfor er vanos ypperlig på turbobil.

Skulle jeg bygd bmw turbo hadde det absolutt blitt vanos..

Okey, mulig jeg enten har misforstått hele greia, eller rett og slett blitt feilinformert. Man lærer så lenge man lever, trodde at det beste var NonVanos. 

Skal ikke komme med masse motargumenter, da jeg ikke vet nok om emnet. Er det å foretrekke dobbeltvanos til turbobygg da? TU motoren har visstnok sylinderforinger i tillegg i stedet for Nikasil. Hva er den "optimale M50/52 motoren til turbobygg?

Skrevet

Okey, mulig jeg enten har misforstått hele greia, eller rett og slett blitt feilinformert. Man lærer så lenge man lever, trodde at det beste var NonVanos.

Skal ikke komme med masse motargumenter, da jeg ikke vet nok om emnet. Er det å foretrekke dobbeltvanos til turbobygg da? TU motoren har visstnok sylinderforinger i tillegg i stedet for Nikasil. Hva er den "optimale M50/52 motoren til turbobygg?

Du har nok ikke missforstått. Greia er at det er ikke mange som er gode på å mappe vanos så de fleste foretrekker non vanos for enkelhets skyld.

Man får jo selvfølgelig gode resultater uten og..

Nå snakket jeg selvfølgelig om oppgraderte bunndeler og ikke hvilke originalstempler som fungerer best..

Skrevet

det enkle er ofte det beste,så vanos kan drite og dra.   :headbang:

Vanos driter nok i hvor mye hester motoren har, han som mapper må vite hva han gjør så er det bedre har jeg hørt 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...