Gå til innhold

Rister i bilen etter justering av håndbrekk.. BMW E87 1 serie


bjorneoen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en BMW E87 116i 2006 modell.

 

Byttet bremseskiver og klosser bak for et par uker siden, og etter det så har håndbrekket tatt veldig dårlig så jeg tenkte å justere det.

 

Jeg fulgte en guide på nettet hvor jeg først låste en fjær under håndbrekket og så gikk jeg bak til venstre og høyre bakhjul og strammet håndbrekk skruen helt til hjulet ikke gikk rundt, og så tok jeg 8 knepp tilbake. Håndbrekket ble mye bedre, og fungerte bra.

 

MEN når jeg kjører i 70 -80++ så rister det i bilen... Og hvis jeg drar på håndbrekket så rister det bare enda mer..

Dette skjer kun i litt høy fart, merker ingenting i lav fart.

 

Hva kan dette være? Noe som har løsna? Eller bare at bremseskoa har blitt ujevne fordi de ikke har blitt brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjekk om bremseskivene blir veldig varme når denne ristingen oppstår. Kan være at bremsebåndene henger på.

Fikk risting i bilen min etter å ha kjørt noen km da håndbrekken hengte seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjekk om bremseskivene blir veldig varme når denne ristingen oppstår. Kan være at bremsebåndene henger på.

Fikk risting i bilen min etter å ha kjørt noen km da håndbrekken hengte seg opp.

 

Hva gjorde du for å fikse det da? :)

 

Det har lukta litt svidd når jeg har kjørt å testa, så kan godt være mulig at de blir litt varme ja.

Ifølge BMW guiden så skulle jeg stramme helt til hjulet ikke gikk rundt, og så løsne 8 knepp, så skulle håndbrekket være riktig justert.

 

EDIT:

Jeg gjorde først som guiden sa, og tok 8 knepp, men da rista det, og rista ikke før det blei varmt..

Så prøvde jeg 10 knepp, og etter noen kilometer rista det igjen..

 

Så prøvde jeg å løsne håndbrekket helt så løst som jeg fikk det, og da var ristingen borte så hadde tydeligvis noe med håndbrekket å gjøre.

Og så til slutt strammet jeg håndbrekket på maks, og så løsna jeg 15 knepp på hvert hjul, og nå rister det ikke! I tillegg fungerer også håndbrekket som det skal og låser hjula mellom 3 og 6 kneppet på håndbrekket! :D

 

Så da var tydeligvis problemet at håndbrekket var rett og slett alt for stramt så det tok borti skiva, og da blei det varmt og så utvida det seg/vrei seg eller noe og så begynte ristinga!

 

Men synes fortsatt det er veldig rart at alle guider jeg finner til bilen min så sier de at man skal løsne 8 knepp.. mens jeg måtte løsne 15 :S

Merkelig!

 

Men men problem solved :D

 

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg og en til skiftet skiver, klosser og bremseband bak på min e46 her for en liten stund siden. Justerte håndbrekkskrue og håndbrekk.

Når jeg skulle reise hjem igjen så kjente jeg at bilen ristet ganske mye bak. Så jeg dro på håndbrekket i fart og slapp det ned igjen. Ble noe bedre så gjorde det samme igjen, og da ble den plutselig fin. Men dagen etter så var den like dann. Gjorde det samme en tur til ved og dra på brekket og slippe det ned igjen mens jeg kjørte, og etter dette så har den vært helt fin. Merkelige greier.

Aner ikke hva som var grunnen til at dette skjedde, men nå fungerer det værtfall bra :)

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for linken :)   Kjørte prosedyren i går. Justerte fullt ut begge veier uten noen endring, men det går fortsatt varmgang i hjulet(etter bytte av kaliper, skive, klo og klosser), så da må vel det byttes bremsebånd og mekanikken til hånbrekkstrammeren..   :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...