Kattlikzm Skrevet Juni 12, 2014 Share Skrevet Juni 12, 2014 Hallo folkens! Etter å ha lest en del positive tråder om Arne Gulbrandsen her på forumet valgte jeg å sende bilen til dem for å ta EU kontroll. Første inntrykket mitt etter at jeg var hos dem (typ 2 uker tilbake) var at disse folka vet hva de gjør, og at dem ikke er ute etter å lure kunden. Nå derimot sitter jeg med et helt annet inntrykk: Første gangen jeg dro dit for å vise bilen fant dem ut at håndbremsen var slitt (fair enough), og at begge caster foringene foran må byttes. Jeg vet at venstre caster foring er splitter ny - da snakker vi 1 mnd gammel! Byttet ut foringen samtidig som jeg byttet bærearmen. Høyre caster foring er det ikke slakk i (har prøvd å gynge og dra hardt i bærearmen i den uten at foringa rører seg) Den er gammel men fortsatt brukbar! Blir jeg lurt her?? Viste bilen igjen igår etter å ha strammet håndbrekket inne i bilen. Jeg trodde at dette ville gjøre susen, men dem kom frem til at det var selve håndbremsen som måtte justeres (igjen: fair enough). Første gangen ville dem ha kr 575+mva for å fikse håndbremsen. Nå: kr 2500+mva. Hva er dette for noe??? Den prisen på 575kr+mva kan umulig ha vært stramming av håndbrekket. Det tar jo bokstavelig talt 20 sekunder å stramme. 575 kr på 20 sekunder? Og angående caster foringa: Dette er noe man sjekker mens bilen er oppe på bukker? Etter at han testet brekket igår satte han seg inn i bilen og pumpet bremsen flere ganger mens bilen trillet i en nedover bakke (han lot den trille bittelitt, så bråbremset til bilen stod stille - gjentatte ganger). Han mente at det var noen ulyder fra forstillinga. Det hørtes ut som bremsene etter min mening (som også er helt nye). Så og si hele forstillinga er ny; Ny coiloversett, ny bærearm venstre side, ny ytre og indre styreledd høyre og venstre side. Nye støttestag. De delene som allerede sitter på fra før er i god stand. Prøver dem å lure meg her!? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juni 12, 2014 Share Skrevet Juni 12, 2014 at det er mye snusk blandt verksteder i byen er vel ikke noe hemmlighet. Du får si det til han at du skrur på bila dine sjøl da vøtt da er det brått ikke så sikkert de prøver og få jobb på bilen din (det er desverre ikke et helt ukjent fenomen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Juni 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2014 Jeg gjør selvfølgelig alt arbeidet på bilen selv, og det er dem klar over. Men jeg synes det var merkelig at dem har justert prisen opp . Snakket med en av de ansatte over tlf nå. Han mente at prisen på 2500 kr hørtes mer riktig ut enn 575. Mulig at han som satte prisen på 575 gjorde en feil? Synes fremdeles at 2500 er latterlig mye for en så enkel jobb. Er ikke verre enn å skru av én hjulbolt, løfte opp bilen, og stramme . Bør ikke ta mer enn 20 min på begge sider om alt går som det skal gå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juni 12, 2014 Share Skrevet Juni 12, 2014 yepp,enig, men nå er det heroin priser på verksteder da,hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Juni 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2014 haha sant det! Skal få fikset bilen i løpet av neste uke, så får jeg håpe på at dem ikke begynner å finne nye feil. Da bytter jeg bare verksted, enkelt og greit! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Juni 12, 2014 Share Skrevet Juni 12, 2014 Alvorlig - skulle de ha 2500 for å justere håndbrekket? Altså, ikke bytte en eneste del? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Juni 12, 2014 Share Skrevet Juni 12, 2014 Casterforingene skal byttes i par, er nok derfor de har anmerket "begge" Om du har hjulet i luften, gå foran bilen, ta tak i innerkant og ytterkant av felg (du er fortsatt foran bilen) dra hjulet frem, og dytt det tilbake, her skal det være helt fast. Denne bevegelsen er nok den mekanikern "simulerte" da han prøvekjørte bilen din ned en bakke og pumpet på bremsen, det er og en fin måte å få frem ulyder fra disse foringene på. Ang handbrekket tar vi ca 8-900kr inkl mva for justering mener jeg å huske, dette inkluderer demontering av begge hjul og stramming inni bilen. Jeg jobber på verksted i Tromsø, ikke hos Arne Gulbrandsen bare så det er sagt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Juni 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2014 Alvorlig - skulle de ha 2500 for å justere håndbrekket? Altså, ikke bytte en eneste del? Yup. Fikk først skriftlig på ark at dem skulle ha 575kr for justering av håndbremsen. Spurte igjen på mail, og da fikk jeg følgende svar: "[..] Bremser vet jeg ikke før vi har tatt av, men slipper vi å bytte deler, vil jeg anslå ca.2500,- + mva Casterforingene skal byttes i par, er nok derfor de har anmerket "begge" Om du har hjulet i luften, gå foran bilen, ta tak i innerkant og ytterkant av felg (du er fortsatt foran bilen) dra hjulet frem, og dytt det tilbake, her skal det være helt fast. Denne bevegelsen er nok den mekanikern "simulerte" da han prøvekjørte bilen din ned en bakke og pumpet på bremsen, det er og en fin måte å få frem ulyder fra disse foringene på. Ang handbrekket tar vi ca 8-900kr inkl mva for justering mener jeg å huske, dette inkluderer demontering av begge hjul og stramming inni bilen. Jeg jobber på verksted i Tromsø, ikke hos Arne Gulbrandsen bare så det er sagt Ok mange takk! Skal sørge for å få byttet ut den andre i løpet av neste uke slik at alt er ok ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis Skrevet Juni 13, 2014 Share Skrevet Juni 13, 2014 at det er mye snusk blandt verksteder i byen er vel ikke noe hemmlighet. Du får si det til han at du skrur på bila dine sjøl da vøtt da er det brått ikke så sikkert de prøver og få jobb på bilen din (det er desverre ikke et helt ukjent fenomen) Drøye påstander du kommer med nå egentlig. Ukjent fenomen for min del og jeg kan med hånden på hjertet si at vi aldri har "diktet" opp feil på verkstedet hvor jeg jobber. Men på den andre siden opplever jeg stadig kunder som nærmest blir hissig når jeg påpeker alvorlige feil som stål mot stål på bremser eller bærekuler som holder på å hoppe ut av seg selv for de er så slitt. 2.500,- kroner er mye for justering av håndbrems ja, men at det tar 20 sekunder er bare tull. Tar vi høyde for en timespris på 1000,- og la oss si man bruker 20 minutter fra bilen kjøres inn på verkstedet til bilen er ferdig justert og står på alle fire hjula igjen, så er ikke en pris på 500 + verkstedmateriell noe upris. Opplever du at de prøver å lure deg er de ikke værre enn å enten gå i dialog med verkstedet og henvende til tidligere pris. Vil de ikke imøtekomme deg, så velger du et annet verksted. De fleste verksteder klarer den jobben du skal ha gjort utmerket uten å måtte ha spesielt god peiling på BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Juni 13, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2014 Drøye påstander du kommer med nå egentlig. Ukjent fenomen for min del og jeg kan med hånden på hjertet si at vi aldri har "diktet" opp feil på verkstedet hvor jeg jobber. Men på den andre siden opplever jeg stadig kunder som nærmest blir hissig når jeg påpeker alvorlige feil som stål mot stål på bremser eller bærekuler som holder på å hoppe ut av seg selv for de er så slitt. 2.500,- kroner er mye for justering av håndbrems ja, men at det tar 20 sekunder er bare tull. Tar vi høyde for en timespris på 1000,- og la oss si man bruker 20 minutter fra bilen kjøres inn på verkstedet til bilen er ferdig justert og står på alle fire hjula igjen, så er ikke en pris på 500 + verkstedmateriell noe upris. Opplever du at de prøver å lure deg er de ikke værre enn å enten gå i dialog med verkstedet og henvende til tidligere pris. Vil de ikke imøtekomme deg, så velger du et annet verksted. De fleste verksteder klarer den jobben du skal ha gjort utmerket uten å måtte ha spesielt god peiling på BMW. nå må du lese det jeg skrev . Skrev at det tar ca 20 sekunder å justere håndBREKKET, tenkte da på de skruene som sitter i bilen. Greit kanskje ikke 20 sekunder, men det bør ikke ta lenger tid enn 2 min . Så bra at du er enig i at 2500 er for mye. Spurte et par venner om hva dem synes. Dem skjønte heller ikke hvordan de har kommet frem til en pris på 2500... Planen nå er å fikse de tingene dem har bedt meg fikse, og vise bilen igjen neste uke. Dem kan vell ikke finne nye feil nå på etterkontrollen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis Skrevet Juni 13, 2014 Share Skrevet Juni 13, 2014 Nå er det ikke nødvendigvis sånn at det holder å bare stramme wirer oppe i bilen. Ofte må man justere på selve trommelen. Viss ikke kan du ofte bare få en jævlig stram wire uten at håndbremsen tar noe bedre av den grunn. En kombinasjon av wire- og trommeljustering er ofte det som blir gjort.Av og til kan BMW`er (spesielt E39) være vrien å få til. Jeg ga opp å få min slik jeg ville ha og klaska like greit på nye bånd og overhalte ekspandere etc for å få det helt perfekt.Hvorfor ikke prøve å justere håndbremsen selv? Gratis Er der bånd igjen og ting ikke er fastrusta, så er det jo ikke noe stor sak Google litt og se litt på youtube. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Juni 13, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2014 Hehe yes. Skal gjøre alt på egenhånd selvfølgelig . Synes bare det var rart at dem justerte opp prisen. Har aldri gjort det før, men det sies at det er lett om alt går som det skal. Mener å ha lest at man må gjøre wiren inne i bilen slakk før man begynner å stramme bak? Stemmer dette? Arne folka sa at jeg må stramme helt, så slippe 3 ganger. Er det snakk om 3 fulle runder, eller bare 3 hakk på det tannhjulet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Juni 13, 2014 Share Skrevet Juni 13, 2014 Greit å slakke på brekkstangen, ja! Da har du litt å gå på ved etterjusteringer/finjustering. 3 hakk høres mest riktig ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kattlikzm Skrevet Juni 13, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2014 Ok mange takk Skal se og få gjort alt neste uke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Juni 16, 2014 Share Skrevet Juni 16, 2014 Drøye påstander du kommer med nå egentlig. Ukjent fenomen for min del og jeg kan med hånden på hjertet si at vi aldri har "diktet" opp feil på verkstedet hvor jeg jobber. nei ikke egentlig, har jobbet på merkeverksted jeg hvor jeg veit det har blitt utført div snuskete handlinger, å har jobbet et par år i bilrelatert bransje etter det også, å at det er mye dritt i byn,jaaa helt klart, blir bare byttet klosser på en side, deler som påstått skiftes blir fakturert for, men aldri byttet osv. så da vil jeg si at du jobber på et bra verkste, å det er fint for deg, men det er mye dritt på verksteder rundt om, spesielt i forbindelse med eu kontroll, da folk bare drar kortet å tenker ikke noe mer på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå