Gå til innhold

Div smårep E46. Bærebro, bremserør/slanger

Albino
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde bilen på en "teknisk" kontroll, da jeg skal på europatur i sommer! Var litt diverse småknask som jeg ikke her finner ut av!

*Bremseslangar framme begge sider er dårlege.

*Rust på bremserøyr høgre side bak (frå slange og over travers)

*Bremserøyr venstre side bak er rusta. (over tank)

*Slakk i opphengskule begge sider framme.

*Slakk/defekt bakre foring bærebru begge sider framme.

Verkstedet skulle da ha 19000,- for utbedring av feil, noe jeg syns er helt hinsides? Blir selvfølgelig til at jeg kjøper deler og prøver meg på det selv! Har derfor noen spørsmål!

1. Hvordan er det med bremserørene? Vanskelig å bytte? Verksted nevnte at de måtte ned med bensintanken? Stemmer dette?

2. Når det gjelder opphengskule og bakre foring bærebru, er det ikke like greit å bytte hele bærearmen? Vil det ta begge deler?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo ikke smårep som i overskriften..

Skal du bytte bremserør selv bør du ha godt med skruerfaring og tilgang til lift helst. Ja, tanken må ned.. Hvis det er snakk om bakre foring på bærearm foran samt en av kuleleddene på armen så bytter man hele. Nye foringer følger vel ofte med da.

Hjulstillingskontroll er viktig etter bytte.

Tro det eller ei 19000.- høres ikke unormalt ut her.

Det kan variere mye så hør med flere om du ikke skal gjøre alt selv da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo ikke smårep som i overskriften..

Skal du bytte bremserør selv bør du ha godt med skruerfaring og tilgang til lift helst. Ja, tanken må ned.. Hvis det er snakk om bakre foring på bærearm foran samt en av kuleleddene på armen så bytter man hele. Nye foringer følger vel ofte med da.

Hjulstillingskontroll er viktig etter bytte.

Tro det eller ei 19000.- høres ikke unormalt ut her.

Det kan variere mye så hør med flere om du ikke skal gjøre alt selv da...

Bytter bærearmen selv, men setter bort bremserør til verksted! Må man virkelig ta hjulstilling etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til deg men ja, det er lurt å gjøre..

Er du lur ber du verksted bytte alt de kan av bremserør mens de er igang. Istedet for å måtte gjøre det senere da det ruster før eller siden garantert..

På de tre siste eu kontroller jeg har med min har det vært noe med bremserør/slanger hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å ta av bensintanken for å bytte bremserørene bak. Da jeg gjorde det på min tidligere E46 løsnet jeg bare litt på bensintanken slik at jeg kunne vippe den litt, hver litt forsiktig så du ikke knekker bensinpumpen som er under baksetet. Litt knotete men langt fra en umulig jobb, jeg gjorde det på en grusplass med jekk. Brukte vell ett par timer på det.

Bremseslangene forann er en rask jobb som bare er å løsne bremseslangen, skru av glideboltene på calipperene å tvinne rundt.

Skal gi deg ett stalltips når du holder på med bremserør, kjøp fastnøkkel som er laget for bremserør. Viss du bruker vanlige fastnøkler runder du bare mutteren.

Bærebroene framme er egentlig en enkel å grei jobb å bytte, med vilje og en liten slegge på lur så får du den greit av. Sånn jeg tok på de store foringene på bærebroen var å smøre de inn med såpe å deretter vri de på plass. Noter retningen den skal monteres når du vrir den på plass.

Så ja, gjør jobben selv og bruk de 13 000 kronene på noe annet fornuftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ca 2500,- for å få byttet det ene bremserøret bak og helt frem på min E46. Hør med flere verksted.

Bruene forran er en grei jobb, bør ikke ta mer enn en time på hver side om du gjør det selv + hjulstillingskontroll etterpå. Veldig kjekt med en brytegaffel for å få kulene ut av travers/nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...