Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg bare lurer på om noen kan hjelpe meg mht hva jeg skal gjøre når egr ventil er "tett" (såkalt koksing)

Jeg er nylig blitt bmw eier, og har ikke så god peiling.

Ken blir fortalt av verksted at innsugmanefoil og egr ventil må byttes.

Samt at motoren må ha en rens inkl oljeskift.

En kostnad på ca.25000 kr

Skrevet

Egr ventil som er tett kan renses likeså med innsug. Dog så vil nok ikke verksted gjøre det, men heller skifte delene.

På min gamle e39 var det samme problem og da renset jeg bare Egr og kjørte uten, noe du ikke kan gjøre på din uten å få feilmelding, så ble det gradvis bedre.

Skrevet

Tja. Det kan vel kanskje det. Men så lenge du skifter olje til rett intervall, helst kortere enn hva bilen vil selv, så tror jeg ikke at det er det som stopper bilen.

Det kan vel i ekstreme tilfeller komme så mye koks i oljen at det stopper oljetilførsel på vitale komponenter.

Kanskje noen andre kan komme med litt mer rundt dette?

Skrevet

Olje skiftes ved vær 9000km.

Og det som ble sagt er at spjell på egr ventil skulle smuldre opp og kunne da fyke videre inn i motor.

Og vips så hadde mann ett havari.

For meg høres dette veldig rart ut.

Men har nå bestilt ny egr og rens av innsugmanefoil.

Så da håper jeg at det blir slutt på at bokseren blir til tanga

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert på dette, men jeg har selv holdt på med litt av disse tingrne i vinter på min 525D. Det høres ut som om de blander litt mellom egr og swirl flaps her. Så vidt jeg vet kan ikke spjell i egr ventil løsne slik du skriver de sa. På Swirl flaps, som står i innsuget, kan dette skje. Her anbefaler mange å fjerne swirlflaps og sette inn blendingsplater i stedet. Egr ventil vil vel så vidt jeg vet slutte å virke pga koksing og da slippe mer eller mindre eksos tilbake på innsugsmanifoilen alt etter hvordan den kiler seg. TRF-racing kan mye om dette :)

• 2 years later...
Skrevet

Var i fjor sommer på langtur nedover i Europa med min 520 F10. Når jeg vasket bilen etter hjemkomst, syntes jeg at motoren gikk mye hardere på tomgang. Dagen etter fikk jeg varsel om motorfeil mens jeg kjørte. Når jeg startet på nytt var den tungstartet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...