Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært på to steder å tatt diagnose nå. Ingen greier å få kontakt med Grunn modulen(bak hanskerommet) eller styreenheten til luft fjæring el ac/heater enheten.

Får ikke luftfjæringa til å virke (kompressoren virker), ac går ikke (lampe lyser), vindu åpning på bak luke virker ikke, setevarme virker ikke.

Forslag????

Skrevet

Dette høres ut som et problem med K-bus, evt. gateway til K-bus (IKE/KOMBI). Får du kontakt med noe annet som er koblet til K-bus?

Skrevet

Parking heater er Webasto ja. Ikke helt ukjent at denne forårsaker feil på K-bus etter vanninntrengning.

Har du mulighet til å koble fra Webasto for å se om det forandrer noe? Alternativet er å koble fra enhetene i bussfordelingsboksen (bak hanskerommet, opp til venstre for GM). K-bus mener jeg skal ha hvit-rød-gul farge, alternativt hvit-grå-gul dersom du har "low"-instrumenter.

Hvor holder du til? Kanskje noen her på forumet har mulighet til å hjelpe deg.

Skrevet

På grunn modulen står det low. Så det er sikkert low system. Ja kan sikkert prøve å koble ut den. Mn skal jeg koble fra et stik på selve webastoen da. Hvor sitter dn hen forresten. D er jo så tett oppi der så det hadde vært fint å vist.

Bilen står på jobben i drammen.. hvis noen hadde kunnet d hadde vært helt konge

Skrevet

Ok, da er det nok et low-system ja. Det er noen forskjeller mellom high og low-systemene når det kommer til K-bus.

Webastoen sitter bak venstre hjulbue foran, du må ta av innerskjermen for å komme til. Vet ikke om det er enklest å komme til her eller om du orker å koble fra én og én bak hanskerommet, men det får du vurdere. Selv pleier jeg å ta ut hanskerommet for å komme til baki der, men det er trangt nok da også..

Drammen er nok litt langt unna for meg, men se i diagnosetråden om det er noen i nærheten som kanskje kan hjelpe deg.

Dette dokumentet er suverent for å få en oversikt over systemene på E38/E39 :) http://www.e38.org/bussystem.pdf

Skrevet

Update. Funnet feilen på kommunikasjons problemet mellom styrenhetene .. Endelig..

Webastoen lå å kortslutta og ødela.. Koblet ut å vips borte. "Så var det nivå regulering innaktiv " problemet = løst.. Fikk ingen koder på diagnose. Så jeg plukket av hjul begge sider å fikk se at armen fra potmeteret (sensor)på H.side sto vinklet innover i stedet for utover så potmeteret ikke fikk jobbet innenfor "rangen" sin. Flott det... Så da må jeg sjekke ut webastoen å se hva som har skjedd der.. Puhh

Skrevet

Så bra! Da er du et stort steg på vei videre :)

Når det gjelder webastoen, så er det nok vann i elektronikken som har ført til litt mindre koselig korrosjon. Har ikke åpnet opp for å sjekke en slik selv, men jeg vet at det ikke er et ukjent problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...