Fidelio Skrevet Juli 14, 2014 Skrevet Juli 14, 2014 Hei, Lurer på hva som egentlig vil bli spesielt utsatt ved toppfart kjøring på bilen over lengre tid? Er det noe jeg bør undersøke når jeg stopper? Turtallsperra stopper på 6800RPM når jeg når toppfart. Gjelder kjøring på Autobahn. Takker for svar!
Øyvind L. Skrevet Juli 14, 2014 Skrevet Juli 14, 2014 Hadde sjekket dekka før og etter en slik tur. Bare for å være sikker på at det ikke var kommet noen skader på de. Ellers hadde jeg bare fulgt med på vann og oljetemp også peilet oljen en gang i blant.
Fredrik 90 Skrevet Juli 14, 2014 Skrevet Juli 14, 2014 Jeg ville gått grundig over alt av slanger i motorrommet før en slik ferd, sjekke at de ikke er morkene og kan ryke pga høy temperatur og trykk. Jeg ville også holdt ett godt øye med oljenivået, bremser og selvfølgelig dekk. Ta også en titt på dempere og fjærer da kollaps her kan bli mildt sagt ubehagelig i over 200 km/t. Lurt å ta det litt piano i starten å heller bygg farten opp gradvis, motorer som stort sett har gått i maks 120 km/t her hjemme bør kjøres inn litt før man trør sikkelig til. Selv bruker jeg turen igjennom Danmark til å "varme opp", begynner på 130 km/t og øker gradvis før fjøla trøkkes ned i filten på frifart sonene på Autobahn Det er noe eget med å ligge i 240 km/t på cruisecontroll, helt lovlig
Fidelio Skrevet Juli 15, 2014 Forfatter Skrevet Juli 15, 2014 Takker for tips dere håper at det ikke er helt kaos nedover, så det blir mulighet for å teste litt
Fredrik 90 Skrevet Juli 15, 2014 Skrevet Juli 15, 2014 Tyskerne har ikke ferie før i August, da kan det være litt mye trafikk og kø på Autobahn Men jeg syens også det var mye trafikk i Juni/Juli, så mye at det var litt vanskelig å kunne opprettholde høy hastighet over tid. I såfall vil jeg anbefale å kjøre på kvelds/nattestid Og vær veldig forsiktig når du passerer østeuropeiske vogntog, de gir faen i om du kommer bak i 240 km/t i venstrefila. De legger seg ut samme pokker og starter forbikjøring i 100 km/t....
Fidelio Skrevet Juli 15, 2014 Forfatter Skrevet Juli 15, 2014 Det skal jeg huske på blir kjøring på dagtid. Bmw Syndikat som står på planen
Øyvind L. Skrevet Juli 15, 2014 Skrevet Juli 15, 2014 Nesten umulig å nå toppfart på dagtid på autobahn. Er ALT for mye trafikk. På kvelden og natten går det fint.
2000Touring Skrevet Juli 16, 2014 Skrevet Juli 16, 2014 Det er ganske så mye trafikk på autobahn for tida. Vi kjørte Hirtshals, Hamburg, Munchen, Kroatia den 4. og 5. juli. 4. var fredag og forbi Hamburg i fredagsrushen og med veiarbeide rett utenfor byen så gikk det sakte. Og det er en del veiarbeide og hendelser i løpet av en dag, så man skal ikke inbille seg at man på grensa til Tyskland kan sette cruisen på 240km/h ned til Munchen. Vi kjørte forøvrig bare på dagtid. Men det er allikvel ikke så ille at det er umulig å oppnå toppfart, det gjorde jeg flere ganger med 316d'n. Men for å være ærlig, så er ikke det den rette farta å kjøre i over lang tid. Min erfaring er at en hastighet mellom 160 og 180 er ålreit å ligge i over lang tid - der hvor det ikke er ulykker, hendelser eller andre grunner til kø.
Mattae Skrevet Juli 16, 2014 Skrevet Juli 16, 2014 Jeg ville gått grundig over alt av slanger i motorrommet før en slik ferd, sjekke at de ikke er morkene og kan ryke pga høy temperatur og trykk. Jeg ville også holdt ett godt øye med oljenivået, bremser og selvfølgelig dekk. Ta også en titt på dempere og fjærer da kollaps her kan bli mildt sagt ubehagelig i over 200 km/t. Lurt å ta det litt piano i starten å heller bygg farten opp gradvis, motorer som stort sett har gått i maks 120 km/t her hjemme bør kjøres inn litt før man trør sikkelig til. Selv bruker jeg turen igjennom Danmark til å "varme opp", begynner på 130 km/t og øker gradvis før fjøla trøkkes ned i filten på frifart sonene på Autobahn Det er noe eget med å ligge i 240 km/t på cruisecontroll, helt lovlig Når på døgnet og hvor klarte du det? Når jeg kjørte til munchen for måneds tid siden var det vertfall ikke nubbesjangs. Ut ifra forbruket du oppga på e90'n din(i en eller annen tråd) på autobahn så kan det umulig stemme. Jeg lå vell på cruise på rundt 190-200 3-4 timer i strekk på kveldstid pga da var det ikke så forferdelig med trafikk, men ønsket ikke kjøre fortere pga sikt, føltes ikke forsvarlig. Forsåvidt for mye støy over 200 til jeg orket det over tid. Ellers var det bare rykk å napp kjøring mellom 130-230 hele tiden nesten pga trafikk Jeg syns toppfart var veldig vanskelig å oppnå, hadde e92n min oppe i 260 en gang. men om bilen topper på sånn 200 er det jo mye lettere da, var jo oppe i det hele tiden. Men ville ikke vært redd for å ligge på høyt turtall over tid sånn sett, vertfall når man ser alle tyskerene ligger rundt i 180 med strikk motorene sine(altså ca toppfarten)
Fredrik 90 Skrevet Juli 16, 2014 Skrevet Juli 16, 2014 Når på døgnet og hvor klarte du det? Når jeg kjørte til munchen for måneds tid siden var det vertfall ikke nubbesjangs. Ut ifra forbruket du oppga på e90'n din(i en eller annen tråd) på autobahn så kan det umulig stemme. Nå er ikke dette så relevant for tråden lengere men hvis du absolutt må ha greie på det så var det etter kl 21 en gang mellom Nürnberg og München. Da klarte jeg å ligge konstant i 240 km/t på crusiekontroll en 15-20 minutter Forbruket målte jeg ikke da men resten av turen når jeg lå på cruisecontroll i 140 km/t så målte jeg forbruket, men det husker jeg ikke lengere hva var.... Å ligge i så høy hastighet gir litt kick, men man blir fort veldig sliten for man sitter veldig anspent og konsentrert over en periode. Det andre er jo at man er blir jævlig fartsblind, 130 km/t føles som 40 km/t og det er skummelt om man skal kjøre av til en bensinstasjon eller rasteplass..
2000Touring Skrevet Juli 20, 2014 Skrevet Juli 20, 2014 Kjørte Lindau til Hildesheim i går ettermiddag/kveld, dvs fra helt syd i Tyskland til nesten Hannover(over 60mil). Fra klokka 14 g utover. Det var nesten ikke trafikk på autobahn i går, så det hadde ikke vært noe problem å ligget på cruise i 240 i perioder. Hang med på en Audi Q7 en periode, og da gikk det så fort bilen min gikk i hvert fall, klart etter hvert ikke å holde følge Vi lå stort sett i 170 +
badsha Skrevet Juli 20, 2014 Skrevet Juli 20, 2014 Kjørte ned til London med bil uten båt,aldri mer 2435 km! En vei funka helt fint lå 190 og cruiset stort sett hele veien fra sverige og ned 7 juli
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå